"De o bună bucată de timp, ne concentrăm eforturile pe găsirea soluțiilor la actuala conjunctură economică. Din păcate, soluțiile implică și reorganizări, restructurări, care să urmărească evoluția ciclică a pieții. Am avut șansa unor ani extraordinari din punct de vedere economic, în intervalul 2004 - 2008. Am continuat activitatea în 2009 - 2010, pe contractele semnate în 2008. Încercăm de ceva timp să transformăm societatea noastră într-o organizație mai flexibilă, care să rețină cei mai buni dintre profesioniștii noștri, pentru a face față și perioadelor cu încărcare mai consistentă, și celor cu încărcare mai dificilă" - a declarat Gheorghe Bosînceanu, președintele adunării generale a acționarilor din Șantierul Naval Constanța, în fața delegaților la conferința anuală a Sindicatului Liber al Navaliștilor.
- Publicitate -
El a făcut o amplă prezentare, în care a dat răspuns la întrebările pe care le pun mulți navaliști constănțeni în privința viitorului șantierului.
Compania nu duce lipsă de comenzi de construcții noi. Ar putea încheia, chiar de astăzi, contracte pentru construcția a șase nave de 50.000 tdw plus patru opțiuni. De acest proiect sunt interesați armatori de primă clasă, inclusiv Grupul Histria. Există interes și pentru alte tipuri de nave, apropiate de cele realizate până în prezent: trei tancuri de 37.000 tdw.
De ce nu se angajează șantierul în aceste proiecte? "Problema noastră este că, din cauza conjuncturii din piață, nu putem lua aceste comenzi. În actualele condiții, prețul de producție este cu 20 - 25% mai mare decât prețul de desfacere, de piață" - a precizat Bosînceanu.
El a explicat că această diferență mare este generată de factori externi șantierului. Cel mai mare impact îl are cursul defavorabil euro-dolar. Americanii sunt interesați să mențină un dolar subevaluat, pentru a stimula exporturile și a-și păstra locurile de muncă. La rândul ei, Germania profită din plin de pe urma unui euro supraevaluat. Importurile sale de materii prime sunt mai ieftine, în vreme ce exporturile sale nu sunt afectate, întrucât, în proporție de 70 - 80%, sunt destinate pieții europene. Cei ce au de pierdut de pe urma actualului raport de schimb euro - dolar sunt partenerii europeni ai Germaniei, printre care și cei din România.
"60 - 70% din pierderea înregistrată la o navă nou construită este determinată de cursul de schimb defavorabil. Muncim bine, dar când schimbăm banii, pierdem" - a afirmat Gheorghe Bosînceanu.
O altă influență defavorabilă este cea a prețului tablei navale și a oțelului. La producătorii din Europa, acesta e mai mare cu circa 20% decât în Coreea de Sud.
Costurile navelor sunt puternic influențate și de piața echipamentelor navale. Cele din Europa, deși superioare calitativ, sunt cu 20 - 30% mai scumpe decât în Extremul Orient.
Dacă ar accepta comenzile într-o asemenea conjunctură, SNC ar trebui să construiască navele în pierdere, ceea ce nu își poate permite. În această conjunctură, șantierul trebuie să caute alte soluții: creșterea volumului lucrărilor de reparații, să obțină comenzi de nave specializate, în serii mici sau comenzi unice, un segment de piață cu prețuri mai bune, a explicat Bosînceanu. "Obiectivul nostru este ca, pe activitatea de construcții noi, să ne apropiem de costurile de producție și să ne menținem forța de muncă specializată, să ne întărim pentru momentul în care piața va cere mai multe nave".
Pornind de la convingerea că piața își va reveni, conducerea SNC a continuat să investească în proiectul tancului de 50.000 tdw, care se află la cea de-a treia revizie. În cei patru ani de când se lucrează la proiect, s-au schimbat cerințele pieții. Se pune accent pe consum, pe construcția de nave economice, iar forma navei va ține cont de această cerință. În baza unui contract cu Germanischer Lloyd, planul de forme va fi definitivat până la sfârșitul lui iulie 2013.
Viitoare navă va fi foarte competitivă prin consumul scăzut, păstrând, totodată, o capacitate de încărcare optimă. Piața a fost testată deja, potențialii clienți - armatori de primă talie - s-au arătat interesați de proiect.
"V-am prezentat toate aceste lucruri pentru a vă convinge că ne pregătim pentru viitor. Anticipăm că, dacă totul merge bine, spre sfârșitul anului viitor vom putea să intrăm cu proiectul în producție" - a declarat Gheorghe Bosînceanu.
La rândul său, Radu Rusen, directorul general al companiei, a vorbit despre eforturile făcute pentru ținerea sub control a prețurilor de producție, despre competiția cu șantierele turcești pe piața reparațiilor și despre colaborarea cu alte șantiere navale din România, la proiectele de construcții noi.
În cadrul conferinței, Dede Perodin, președintele sindicatului, a prezentat raportul de activitate al consiliului de conducere al organizației.