Într-un trafic tot mai aglomerat,
necesitatea unei bune cunoaşteri a legislaţiei rutiere este esenţială atât
pentru o fluidizare a traficului, cât mai ales pentru a circula în siguranţă pe
drumurile publice.
Însă un bun şofer trebuie să ştie şi
metodele de comunicare specifice conductorilor auto, metode care nu sunt
învăţate şi nu se regăsesc nici în acele
chestionare auto cat b online efectuate în timpul pregătirii pentru examenul de
obţinere a permisului auto.
Aceste semne non-verbale pe care
şoferii le folosesc în diferite situaţii pe care le întâlnesc în trafic nu sunt
foarte cunoscute, mai ales de şoferii începători, care abia acum fac cunoştinţă
cu ce înseamnă, cu adevărat, circulaţia pe drumurile publice. Tocmai de aceea,
Odat.ro prezintă cele mai comune semne
specifice şoferilor şi ce înseamnă ele, dar şi ce trebuie făcut în aceste
cazuri.
10
semne de comunicare non-verbala întâlnite în trafic
1. Avariile în mers
Unul dintre cele mai utilizate semne
prin care comunică şoferii în trafic sunt avariile în mers. Acest semn făcut cu
avariile, utilizat atât în România, cât şi în alte ţări europene, reprezintă o
metodă de mulţumire. În acest fel mulţumeşte un şofer unui al conducător auto
pentru că i-a permis să intre în faţa lui sau i-a acordat prioritate la ieşirea
de pe o stradă lăturalnică.
Din păcate, însă, acesta este
printre puţinele semne care exprima ceva pozitiv în traficul din România,
restul fiind asociate cu înjurături sau diverse agresiuni.
2. Semnalizarea dreaptă
Un alt semn folosit este semnalizarea
dreaptă şi poate fi utilizat când un şofer este conştient că mai are maşini în
spate care au intenţia de a-l depăşi. Astfel, şoferul care apelează la această
metode de comunicare non-verbala îi semnalizează conducătorului din spate că
poate efectua manevra de depăşire în siguranţă, drumul fiind liber din sens
opus.
3. Semnalizarea stânga
În schimb, semnalizarea stânga
reprezintă chiar opusul semnalizării dreapta. Adică îl atenţionează pe şoferul
din spate să nu se angajeze într-o depăşire, deoarece de pe contrasens circulă
o altă maşină sau se afla un obstacol pe care acesta nu l-a văzut.
4. Flash-ul în intersecţie
Flash-ul în intersecţie este un alt
semn pozitiv din traficul românesc. De obicei, efectuarea acestui semn este
folosit pentru a oferi prioritate unei alte maşini. Cu alte cuvinte,
conducătorul auto care efectuează acest semn oferă prioritate unui şofer din
faţă pentru a executa manevra dorită, fie că este vorba punerea în mişcare a
autovehiculului, schimbarea benzii sau intrarea în faţa acestuia.
Beneficiarul răspunde acestui gest
cu avarii (mulţumesc), iniţiatorul gestului de politeţe dintre participanţii la
trafic mai poate da un flash scurt, semnificând “cu plăcere”.
5. Flash-ul din spate
Flash-ul din spate este un semn
negativ, cunoscut de toată lumea, şi cel mai des întâlnit este pe autostrăzi.
Efectuarea depăşirii unui autovehicul care circulă mai încet nu este foarte
apreciată de alţi conducători auto care circulă cu viteză foarte mare - chiar
şi pentru o autostradă - şi care, de obicei, sunt posesori de maşini puternice.
Astfel că acesta vine cu viteză în spatele şoferului, care este angajat deja în
depăşire, şi face insistent flash-uri pentru că ceilalţi participanţi la trafic
să se dea din faţă pentru a-i face loc.
6. Flash-uri făcute către poliţie
Un alt semn mai puţin cunoscut, dar
interesant de ştiut este reprezentat de trei flash-uri făcute către poliţie.
Conform unor surse din minister, anumite automobile ce aparţin unor structuri
de informaţii şi operaţiuni speciale, însă neinscripţionate şi cu numere de
înmatriculare obişnuite, au un cod cu Poliţia Rutieră efectuat prin flash-uri.
Drept urmare, când un astfel de autoturism se afla în misiune şi circulă cu
viteza peste limita legală, şoferul face trei flash-uri către agentul de
circulaţie pentru a nu fi tras pe dreapta şi lăsat să meargă mai departe.
Deşi acest semn este folosit şi
implementat de instituţii cu autoritate în domeniu, reprezintă totuşi o “lege
nescrisă” şi care nu se va regăsi deci în materialele de pregătire pentru
obţinerea permisului de conducere şi nici în chestionarele auto DRPCIV.
7. Flash-ul din contrasens
Printre semnele pozitive folosite în
trafic este şi flash-ul din contrasens, care înseamnă că
Poliţia Rutieră este în
faţă. Astfel că această metodă de comunicare non-verbala reprezintă un semnal
de alarmă, care îndeamnă la reducerea vitezei deoarece, mai în faţă, se afla
amplasat un radar. Deşi este un semn foarte cunoscut în România, şoferii din
alte ţări nu ştiu semnificaţia acestuia.
8. Frâna repetată semnifica
Frâna repetată semnifică o urgenţă
sau o atenţionare. Apăsarea deasă şi Aprinderea repetată a stopurilor pe frână
la maşină din faţă este folosită, de obicei, când apare un obstacol în fata
coloanei, cum ar fi un accident, un copac ce a căzut sau o maşină oprită.
Astfel că un şofer experimentat apelează la acest semn pentru a atenţiona
maşinile din spate să încetinească, evitându-se astfel tamponări uşoare sau
chiar accidente provocate de frânarea bruscă.
9. Claxonul scurt
De asemenea, şi claxonul scurt este
foarte des folosit şi transmite, în general, o neregulă sau atenţionare. Acesta
se adresează şoferilor care schimbă direcţia de mers fără să semnalizeze, celor
care vor să iasă din parcare şi nu se asigura sau care vin de pe o stradă
lăturalnică şi nu pare să intenţioneze a opri pentru a se asigura. Uneori este
folosit şi la semafor, dacă vreun şofer considera despre un altul că nu a
plecat suficient de repede la culoarea verde.
10. Claxonul lung
În schimb, claxonul lung înseamnă
pierderea răbdării şi este asociat cu un comportament neprietenos şi chiar
agresiv. Acesta este folosit când alţi şoferi fac un fel de abuz de putere şi
blochează intersecţia şi, implicit, tot traficul, se baga brusc în faţa altor
maşini sau iese din parcare cu viteză.
Indiferent că este vorba despre
şoferii care utilizează aceste metode de comunicare non-verbala sau cei către
care sunt făcute semnele, întotdeauna trebuie menţinut un anumit nivel de
civilizaţie. În plus, atenţia sporită la condus contribuie la păstrarea
siguranţei în trafic.