Reparațiile la podul de la Agigea trebuie făcute urgent, dar nu pot fi realizate decât cu sistarea în totalitate a traficului rutier. "Dacă nu sunt făcute reparațiile, există riscul ca podul să se prăbușească!", a punctat prefectul Eugen Bola, după ședința de ieri, cu responsabilii lucrărilor. Acum, tot ce pot autoritățile, a adăugat reprezentantul Guvernului în teritoriu, este să caute soluții pentru ca populația să fie cât mai puțin afectată.
- Publicitate -
Vestea că podul de la Agigea va fi închis pentru o perioadă îndelungată de timp i-a alarmat pe constănțeni. Locuitorii din sudul județului, care lucrează în Constanța, a căror copii învață la școli din municipiu, dar și cei care au locuri de muncă în Mangalia sau în împrejurimi, au sunat, ieri, la Prefectura Constanța, sperând că anunțul făcut în presă este o "glumă". "Nu, nu este nicio glumă. Podul de la Agigea se închide" - acesta a fost, invariabil, răspunsul pe care l-au primit de la angajații instituției.
Ieri după-amiază, la Prefectura Constanța a avut loc o ședință de lucru între prefectul Eugen Bola și responsabilii lucrărilor desfășurate la podul de la Agigea. Principala temă de discuție a fost, bineînțeles, anunțata închidere a podului.
"Riscă să se prăbușească"
După ședința care a durat câteva ore, decizia a rămas neschimbată: podul trebuie închis traficului. Singura concesie a fost reducerea perioadei cu două săptămâni, de la 1 octombrie la 30 noiembrie. "Verificările din perioada sezonului estival au arătat o uzură accentuată a hobanelor. Cele patru hobane centrale, care urmează să fie schimbate în perioada următoare, sunt foarte importante pentru structura de rezistență. Aceste hobane au o vechime de 30 și ceva de ani, sunt de la construcția podului, nu au fost schimbate niciodată. Dacă nu sunt făcute reparațiile, există riscul ca podul să se prăbușească!
Procedura de lucru implică închiderea neapărată a podului. Este o situație extrem de grea, de dureroasă, pentru că vorbim de un județ cu peste 700.000 de locuitori, cu o viață economică și socială a județului care va fi afectată. Numai printr-o bună organizare putem să evităm niște efecte negative majore", a declarat prefectul Eugen Bola.
De ce nu pot fi amânate reparațiile?
Una dintre cele mai mari supărări ale constănțenilor, exprimate și pe site-ul www.cugetliber.ro, vizează perioada îndelungată pentru care podul va fi închis. "De ce nu au fost amânate reparațiile până la deschiderea podului care se construiește în portul Constanța?", au semnalat cititorii. La rândul nostru, i-am adresat întrebarea prefectului Bola. Iată ce ne-a răspuns: "Nu s-a așteptat pentru că lucrările la podul din portul Constanța vor fi finalizate, teoretic, în luna aprilie. Dar dacă nu vor mai fi bani sau dacă va fi o iarnă lungă, vom trece de luna aprilie și nu se poate să intrăm în următorul sezon estival cu podul de la Agigea complet închis!".
Tunel pentru pietoni, pe mijlocul podului
În concluzie, cu toate supărările și problemele ce derivă din această decizie, podul de la Agigea va fi închis pentru două luni. Va fi permis doar accesul pietonilor, timp de 10 - 15 minute la fiecare oră. Ba mai mult, pentru a fi protejați, va fi realizat un tunel pe mijlocul șoselei. "Sunt copii de grădiniță, elevi din ciclul primar, care vor fi nevoiți să traverseze astfel podul. Se va realiza un fel de tunel, pentru ca pietonii să circule pe mijlocul podului și să fie exclus orice risc de a fi răniți. Trebuie menționat că în momentul în care una dintre cele patru hobane va fi agățată de o macara, pe pod nu va mai circula nimeni! Vom fi anunțați, însă, cu 24 de ore înainte, când circulația va fi întreruptă pentru câteva ore", a precizat prefectul Eugen Bola.
De asemenea, urmează o discuție cu transportatorii pentru a fi asigurate mașini care să-i aștepte pe oamenii care vin aduși cu microbuzele din sudul litoralului.
CFR suplimentează numărul vagoanelor
Totodată, s-a luat legătura cu reprezentanții CFR, pentru suplimentarea numărului vagoanelor trenurilor care merg spre sudul litoralului. De exemplu, Șantierul Naval Daewoo Mangalia are 500 de muncitori care fac, zilnic, naveta. Pentru aceștia, se va calcula dacă este mai ieftin să li se asigure transport rutier sau pe căile ferate, iar dacă este aleasă a doua soluție se ia în calcul introducerea de trenuri pentru a face naveta.
Cine repară drumurile județene?
În ceea ce-i privește pe transportatorii de mărfuri, se poartă discuții pentru ca aceștia să nu mai plătească taxa pentru drumurile județene de pe variantele ocolitoare, în condițiile în care au achitat deja vinieta. În schimb, eventualele pagube aduse de vehiculele cu tonaj greu să fie reparate de Drumurile Naționale și constructorul podului de la Agigea.
"Supărarea oamenilor este de înțeles"
Este de înțeles supărarea oamenilor și inclusiv a primarilor, a afirmat, ieri, prefectul făcând referire la indignarea primarului Agigea, Cristian Cîrjaliu. Dar, "de la cea mai înaltă funcție în stat până la cea mai măruntă, nimeni nu-și asumă răspunderea să închidă sau să deschidă drumul". "Nu o pot face decât cei care au calitatea de ingineri, de specialiști în asemenea lucrări. Și, subliniez, nu putem merge în continuare cu un pod aflat într-o suferință teribilă", a mai precizat Eugen Bola.
Acum, atât constructorului cât și constănțenilor nu le rămâne decât să se roage că vremea va permite lucrul la înălțime, pentru ca reparațiile să se termine cât mai repede!