Compania "Socep" SA va concedia 260 de lucrători

823
Soarele primăverii nu reușește să dezmorțească macaralele, podurile rulante, benzile transportoare și motostivuitoarele din portul Constanța.
Cele mai multe dintre ele au intrat în hibernare, când a început să sufle vântul de gheață a crizei economice mondiale.

Supraviețuire cu cereale
Din decembrie 2008 și până astăzi, fluxurile de mărfuri au scăzut fără încetare. Rând pe rând au înghețat traficul de minereu, de cărbune și de laminate, de produse chimice și de containere, de ciment și de materiale de construcții, lăsând fără activitate numeroase companii de operare, mii de lucrători portuari.
Ieri, spre exemplu, erau acostate la cheurile operative 37 de nave. Volumul total de marfă ce urma să fie încărcat sau descărcat se ridica la 315.852 tone, cantitate ce reprezintă cam 30% din capacitatea zilnică de operare a portului Constanța. Din aceasta, mărfurile de export reprezentau 45,29%, cele în tranzit – 35,67%, iar cele de import – 19,04%.
Pe tipuri de mărfuri, ponderea cea mai mare o dețineau cerealele (grâu, porumb, floarea soarelui) – 60,73% (respectiv 191.839 tone, din care, în majoritate, cele aflate în tranzit). Urmează: produse petroliere – 45.600 tone, fier vechi – 34.189 tone, zahăr – 26.800 tone, cherestea – 10.736 tone, echipamente - 2.504 tone, azotat - 2.200 tone, mărfuri containerizate - 1.942 tone și autovehicule - 42 tone. După cum se constată, nu se manipulează nici măcar un gram de cărbune, de minereu, de metal ori de ciment.
Aceasta nu este doar oglinda zilei de 24 aprilie 2009, ci a ultimelor luni. Traficul portuar a arătat în ultima perioadă cam la fel, ba uneori mai rău.
Din cele prezentate reiese că au de lucru, din plin, doar lucrătorii din terminalele de cereale. În celelalte companii, docherii și mecanizatorii trag mâța de coadă. Mai afectate sunt cele legate de industria siderurgică, aflată în blocaj la nivel mondial, și de transportul containerizat.

Șomaj în cascadă
Scăderea fără precedent a traficului nu putea rămâne fără urmări sociale. După ce au epuizat toate soluțiile de reducere a cheltuielilor materiale, renunțând la investiții și chiar la unele lucrări de reparații programate, administrațiile companiilor portuare s-au văzut nevoite să recurgă la măsura șomajului tehnic sau să treacă direct la concedieri.
Rând pe rând, APM Terminal (operator de containere înființat de concernul Maersk), Umex, Minmetal, Romtrans – Sucursala Mol I, au renunțat la o parte din personal. Mai mult, APM Terminal a luat măsura închiderii operaționale pentru o perioadă nedeterminată de timp.
Compania "Constanța South Container Terminal" (CSCT), parte a grupului DP World, manipula, în 2008, peste 80% din mărfurile containerizate derulate prin portul românesc.
Reducerea activității a obligat conducerea CSCT să adopte măsuri de criză încă din luna ianuarie. Angajații, în frunte cu directorii, au fost trimiși prin rotație în concediu de odihnă, câte 100 de persoane pe lună. Cum declinul traficului a continuat, administrația s-a văzut nevoită să ia în considerație trecerea la pasul următor: trimiterea a circa 200 de angajați în șomaj tehnic.

Ultima redută
Compania "Socep" se numără printre ultimii operatori portuari care apelează la concedieri colective. Directorul general Cristian Ianca a declarat pentru cotidianul "Cuget Liber" că măsura este determinată, în principal, de re-ducerea traficului de containere. În lunile ianuarie și februarie, acesta scăzuse cu aproape 50%. Volumul de activitate s-a subțiat, de asemenea, în cazul laminatelor, pro-duselor chimice și al mărfurilor generale. Administrația începuse preparativele pentru trimiterea în șomaj a 126 de oameni, dar cum situația s-a agravat în următoarele două luni, traficul de mărfuri containerizate diminuându-se cu 80%, conducerea companiei s-a văzut obligată să revizuiască cifra concedierilor, majorând-o la 260 de persoane. În final, vor rămâne în activitate doar 323 de angajați.
"Din păcate, prognozele sunt sumbre. Traficul va continua să se mențină la un nivel scăzut cel puțin un an. Cu părere de rău am fost nevoiți să recurgem la această măsură dureroasă pentru toată lumea", a afirmat Cristian Ianca.
Procedurile sunt în derulare. Criteriile și listele cu cei ce vor fi concediați urmează să fie discutate cu sindicatul. Cei ce vor fi trimiși în șomaj vor beneficia de un număr de 6 salarii compensatorii, conform contractului colectiv de muncă.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.6674 secunde