Criza ieftinește textilele cu 15 – 20%

334
Criza economică i-a trezit pe textiliști la viață, după aproape patru ani de moarte clinică.

"Recesiunea i-a scuturat puternic pe producători, care au înțeles că acum există un interes mai mare pentru textilele autohtone, mai ieftine. Majoritatea firmelor de profil vor să supraviețuiască, motiv pentru care au micșorat prețurile cu 10 – 15%", spune Aureliențu Popescu, oficialul Federației Patronatelor din Industria Ușoară (FEPAIUS).
Federația vrea să implementeze în România măsurile anti-criză adoptate în Germania și Franța și să îi antreneze pe textiliști în marketingul și brandingul de criză.
"Ca să poată să micșoreze prețurile, au avut nevoie să-și reducă și cheltuielile. Evident, costurile cu materia primă sunt primele care trebuie ajustate. Așa că i-am dezvățat de aprovizionarea prin intermediari, unde ajungeau să plătească 30 – 40% în plus, și i-am dus direct la furnizori", mai spune Popescu.
O altă problemă a industriei ușoare a fost și este incapacitatea producătorilor de a crea branduri de impact.
"Fie nu știu să vândă, fie doar cred că știu. În orice caz, ne plimbăm prin țară cu un specialist în branding și îi școlim. Sfatul cel mai bun, nu neapărat pe timp de criză, este următorul: vinde produse ieftine, bune și la modă!", explică reprezentantul FEPAIUS.
Totuși, industria ușoară nu a scăpat complet de probleme. Scăderea cu 30% a exporturilor a dus și la reducerea puternică a producției industriale și, implicit, a numărului de angajați.
"De la 450.000 de persoane în 2005, am ajuns la 298.400, la finele anului trecut. Din semnalele pe care le avem de la manageri, există riscul să mai fie disponibilizați încă 50.000 de salariați, adică încă o scădere cu 15 – 20%", mai spune Aureliențu Popescu.
La sfârșitul anului 2008, producția industrială în segmentul textilelor era de 13.536 milioane lei, în scădere cu circa șase puncte procentuale față de anul 2007. Producția fizică era de 68,1 milioane metri pătrați de țesături, în scădere cu peste 30% față de anul precedent.
Exporturile însumau 5.100 milioane de euro, în scădere cu 6,2 puncte procentuale, în timp ce importurile coborau cu 4,5 puncte procentuale, la 4.499 milioane de euro.
"Merg în continuare produsele pentru femei și încălțămintea, reducerea vânzărilor observându-se la hainele pentru bărbați", spune Popescu.

Târgul Confintex, primul test de criză
Textiliștii dau primul test al crizei în această săptămână, la târgul național de îmbrăcăminte – încălțăminte "Confintex – Cadouri de Paște". Din spusele oficialului FEPAIUS, firmele vor veni cu produse mai ieftine cu 15 – 20%, urmând trendul național.
Evenimentul, organizat de FEPAIUS și Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură (CCINA) Constanța, reunește 150 de firme din întreaga țară, care vor expune pe o suprafață de 1.500 metri pătrați, la pavilionul expozițional din Constanța.
Târgul se deschide miercuri, 8 aprilie, și se închide duminică, 12 aprilie, programul de vizitare fiind între orele 10 și 20, mai puțin în ultima zi, când programul este
10 – 17.
"Folosim, în premieră, pavilionul expozițional. Este o piață pe care vrem să o promovăm. Pentru Tinimtex-ul din mai, spre exemplu, unde nu ne ajunge doar pavilionul, vom umple mai întâi spațiile disponibile acolo și de-abia apoi vom începe să mergem spre nord, în hoteluri. Sunt însă mulți textiliști care refuză să ia standuri în pavilion, pentru că s-au obișnuit cu locul lor dintr-un anume hotel", spune Ion Dănuț Jugănaru, directorul general al CCINA Constanța.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.6906 secunde