Concurs Destine paralele

198

Articole recomandate

Cu exact 30 de ani în urmă, în decembrie 1978, se năștea Ansamblul de Balet Contemporan și Clasic "Fantasio". Era nucleul viitorului (și al fostului!) Teatru de Balet "Oleg Danovski", condus de acest mare artist, scârbit peste măsură de birocrația oficială și de cenzura exacerbată care-i amputase miraculosul său "Mandarin", dar și de invidia agresivă a unor colegi mai puțin dăruiți cu har de pe prima scenă lirică a țării.
La invitația lui Aurel Manolache, a luat drumul bătrânului Tomis, dăruind orașului nostru o trupă tânără, care-și revendica estetica și expresia corporală din energia explozivă a școlii americane de dans modern, altoită pe fundamentul solid al clasicismului rus.
Primul spectacol din iarna lui 1978, "Dans - interferențe româno-americane", marca deschiderea unei epoci înfloritoare a baletului românesc, fiind găzduit, cum altfel, de Biblioteca Americană din București.
Și iată că, după 30 de ani, celebra, de acum, trupă danovskiană, aplaudată atât în țară cât și peste multe hotare, a cărei frumoasă vârstă s-ar fi cuvenit celebrată hic et nunc, este lăudată la Sibiu, ca model al noului teatru de balet din orașul binecunoscut pentru dragostea sa de cultură.
Baletul Danovski a născut pui! Mai întâi Sibiul a organizat un concurs internațional de balet tot după modelul constănțean, conform declarației directorului Casei de Cultură, Ovidiu Dragoman, elev și el al lui Danovski, prin filiera Liceului de Coregrafie bucureștean, al cărui absolvent este. Câțiva dintre cei mai talentați competitori au fost selectați pentru noul teatru, care, nu demult, și-a prezentat primul spectacol, în fața unui public cald, aproape saturat de evenimente culturale de calitate. Baletul se cheamă "Medeea", după Euripide, și este realizat de sibianul Alexandru Wolff.
Ca și primul spectacol constănțean, "Medeea" folosește un limbaj neoclasic pur - piruete, sărituri cu inserții de dans liber, modern. Spectacolul se ancorează în modernitate mai ales prin viziunea contemporană: drama nu este a Medeei, ci a copiilor folosiți ca unelte ale răzbunării părinților!
Cu decoruri moderne, aerisite, talentații dansatorii au avut o evoluție cizelată, spectaculoasă, având o puternică dorință de afirmare, precum Judith Turos și Delia Hanțiu, acum 30 de ani.
Paralela nu se oprește aici. Primarul Johannes Klaus, lângă care am stat la premieră, a privit spectacolul cu oarecare răceală. Apoi, dintr-o trăsătură de condei, a aprobat toate cheltuielile, și nu puține, legate de existența unei noi instituții culturale, implicit referitoare la găzduirea dansatorilor din peste opt țări. Nu seamănă acest lucru cu acțiunea lui Aurel Manolache, care a obținut apartamente pentru toți dansatorii de la Fantasio?
Drumul celor de la Sibiu e abia la început și e greu de descifrat. La fiecare nouă premieră a lor, promit să țin la curent cititorul constănțean cu evoluția acestui "copil" al Constanței, născut, din fericire, într-o capitală culturală europeană.
Nicolae Spirescu (consultant artistic al Companiei de Balet din cadrul Teatrului Național de Operă și Balet "Oleg Danovski")

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.6595 secunde