Concurs "Poezia este vie, în timp ce volumul e coșciugul ei"

542

Articole recomandate

Cea de-a patra ediție a Festivalului "Primăvara Poeților" s-a încheiat marți, după 12 zile de manifestări artistice care au cuprins maratoane de poezie, lansări de carte, ateliere francofone, concursuri, lecturi și expoziții.

Ultima zi a Festivalului "Primăvara poeților" a culminat, printre altele, cu prezentarea unor video poeme aparținând lui Mugur Grosu, Mitoș Micleușanu, Iulian Tănase, Răzvan Țupa, Sorin Dinco, Gelu Vișan, Andrei Ruse și Grigore Șoitu.
Proiecțiile se disting prin sincretismul folosit în creație și prin fuziunea reușită a artelor. Astfel, versurile, imaginile și textul formează o unitate multimedia care aduce la suprafață o nouă tehnică de exprimare artistică - poezia tehnologică.
Video poemele au apărut în România odată cu folosirea la scară largă a internetului. Unii dintre premergătorii acestui curent au fost Gili Mocanu, pictor și grafician, dar și Mitoș Micleușanu, scriitor, comedian la "Planeta Moldova" și DJ la Radio Guerrilla.
În Constanța, acest gen de artă a mai fost prezentat în cadrul Festivalului "Erotica 2002", sub forma unui experiment videoart. Pentru că posibilitățile de editare a imaginilor sunt aproape nelimitate, produsul artistic de video artă poate căpăta orice formă, având, astfel, asigurate conotațiile urmărite. Riscul editării și a modificărilor își lasă însă amprenta pe forma pură, naturală, a creației inițiale.
"Personal, imi plac mai mult materialele needitate, fără interferențele care afectează produsul artistic", a spus Mugur Grosu, redactor-șef adjunct al revistei "Tomis".

Dincolo de convențiile artei
Din punct de vedere al diviziunii poezie - muzică, se poate vorbi despre o "colaborare" fructuoasă a artelor, un fel de contract de echilibru între abstracție și intropatie. Nivelul de experiment al acestui gen artistic este depășit de multe ori, mulți video artiști încheind contracte cu cinematografia, în timp ce alții rămân underground.
Cea care iese în avantaj din această aventură artistică este chiar poezia. Prin prezentarea ei neconvențională, tehnologică, poezia poate ajunge mai ușor la publicul tânăr și poate deveni cunoscută în forma sa noncoformistă. "Sunt împotriva ideii de volum, pentru că poezia este vie, în timp ce volumul e coșciugul ei", a mai spus Mugur Grosu.
Muzica și imaginea completează poezia în măsura în care textul devine un paravan între autor și cititor. Cele două arte adiacente în video poem aduc publicul și autorul față în față, mesajul literar fiind mult mai evident. "Aplecarea exagerată spre text a făcut rău. Între public și autor s-au impus anumite blocaje, iar autorii au fost mai atenți la critici decât la cititori", afirmă Mugur Grosu.

Poezie în www, fără limită de spațiu
Poezia tradițională deține un teren mare în România, dar contracandidatul numit video poem vine cu pași repezi să zdruncine paradigma poeziei convenționale. Curentul avangardist trage după sine noi afinități, dar și respingere, în condițiile în care antinomia tradiție / nou revine de fiecare dată când un alt concept este adus în lumină. Pentru promovarea noilor arte, atunci când mecanismele clasice nu sunt la îndemână, există opțiunea online, cum ar fi blogurile. Spațiul de internet a devenit favorabil creațiilor underground, fără a elimina însă elementul cheie al interpretării, și anume critica. "Sistemele redacționale sunt greoaie, reprezintă o frână în creație, pe când producția video este mult mai interesantă. Totuși, avem războaiele noastre cu criticii literari", susține Mugur Grosu.
Violeta PAVELESCU

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.5324 secunde