Stăpânii compostoarelor

2021
1
Împreună cu echipa de control a regiei de transport în comun ne urcăm în autobuzul 44. Două femei și un bărbat se așează strategic la câte o ușă a mijlocului de transport în comun. Își fac un semn discret și încep controlul. Își scot ecusoanele la vedere și încep vânătoarea de frauduloși. Poate și datorită faptului că îi însoțeam, controlul s-a desfășurat fără niciun fel de incident.

Călătorii află că suntem de la presă și vin să-și spună oful. Un bărbat ține neapărat să ne spună ce-a avut de pătimit soția sa, Lăcrămioara Amanu, pe linia 44. Femeia a primit amendă pentru că nu a compostat biletul de călătorie la timp. "Aveam biletul în buzunar și mâinile îmi erau ocupate cu bagaje. Nu a durat nici măcar un minut și au venit la mine", declară indignată Lăcrămioara Amanu.
Femeia crede că echipa se afla la vânătoare pentru a-și face planul de amenzi: "Este și greșeala mea că n-am compostat, însă comportamentul lor nu este adecvat, este sfidător, nu mai vorbesc de limbaj". Potrivit femeii, una dintre controloare nici măcar nu a vrut să se legitimeze. Nu crede că sechestrarea este o soluție: "Fără jandarmi nu au ce căuta în mașină, iar ceea ce fac ei este haiducie acoperită ușor de lege. Vă spun că am suferit un șoc psihic. Ele nu știu să lucreze decât prin intimidare".

Cum ar trebui să se comporte controlorul RATC
Presupunem că echipa de controlori a prins pe cineva fără bilet. Cum ar trebui să se comporte în astfel de situație controlorul ne explică Cornel Marin, șef corp control în cadrul Regiei Autonome de Transport în Comun Constanța. (RATC).
Călătorul trebuie să prezinte buletinul, iar controlorul îi prezintă un cartonaș albastru pe care scrie linia, ora și numărul de legitimație al organului de control. Cu acel cartonaș călătorul trebuie să meargă la unul din cele șapte chioșcuri din Constanța să plătească amenda. Amenda este de 50 de lei dacă se achită în 24 de ore, iar dacă se depășește această perioadă amenda se dublează și ajunge la 100 de lei.
Dacă nu achitați amenda pe loc, trebuie să mergeți la cap de linie pentru a vi se întocmi un proces verbal de contravenție. Cu acest proces verbal, călătorul merge la sediul Clean Control ITC SRL, de pe strada Egretei nr.13 A sau la administrația financiară.
Controlorul are obligația să vorbească frumos călătorului, să poarte ecusonul la vedere în momentul controlului. Nu controlorul îl verifică pe călător dacă are acte cu care să se legitimeze, ci jandarmul sau gardianul public. "Controlorul nu are voie să rețină niciun obiect, nu verifică în genți, nu pipăie, nu controlează", a declarat Cornel Marin.
Dacă un călător este agresiv, intervine gardianul public sau jandarmul.

Jumătate de stație pentru compostarea biletului
Reprezentanții RATC îi roagă pe călători să nu mai facă fel de fel de oferte șoferului, pentru că asta nu-i scutește de plata amenzii. "Este sancționat atât călătorul, cât și șoferul", precizează șeful corpului de control.
Este greu să nu fii prins pe picior greșit atâta timp cât nu toate stațiile au chioșcuri de unde se pot achiziționa bilete de călătorie. Tentația de a-i plăti șoferului contravaloarea călătoriei nu este deloc mică.
Nu de puține ori, călătorii s-au plâns de faptul că nici n-au apucat bine să se urce în mijlocul de transport în comun că au și tăbărât pe el controlorii, ba le-au și dat peste mână în momentul în care a introdus biletul în compostor. Cornel Marin a tranșat această problemă: "Călătorul este lăsat o jumătate de stație să-și composteze biletul de călătorie. Dacă în acest timp nu-l compostează este sancționat conform legii. În general, între stații există semafoare, astfel că un călător are timp suficient să capseze biletul".

Puteți face plângere pe site-ul RATC sau la sediul regiei
Călătorii care consideră că au fost nedreptățiți pot face plângere la sediul regiei sau pot trimite un e-mail pe adresa de Internet a regiei: www.ratc.ro.
Potrivit lui Cornel Marin, "în fiecare joi, la ora 09:00, avem o comisie care se ocupă de soluționarea plângerilor sau a proceselor ver-bale, a contestațiilor la regia autonomă". Contestația se face către directorul general sau către corpul de control al regiei. Pentru soluționarea contestațiilor se formează o comisie formată din trei persoane: directorul general de la Clean Control, șeful postului de control al RATC și liderul de sindicat.

"Ne sar la gât când ne așteptăm mai puțin"
Nu doar călătorii au reproșuri la adresa controlorilor. La rândul lor, angajații regiei se plâng că meseria lor implică mult risc. Sunt agresați de călători, atât verbal cât și fizic. "Au avut mâini rupte, capete sparte, au fost împinși din mijlocul de transport în comun. Așa nu se mai poate. Nu mi se parte normal să fie agresat că-și face datoria", declară șeful corpului de control.
Primii care au contact cu nemulțumiții, cu frauduloșii sunt controlorii. "Este interesant că nu avem probleme cu romii, cu alte categorii dezavantajate și avem probleme cu doamnele, cucoanele care-ți sar la gât când te aștepți mai puțin", a declarat Violeta Ștefan, controlor în cadrul RATC.
Cornel Ionescu este angajat de șapte ani la RATC. Ne spune că prima reacție a călătorului este de a se disculpa când este prins fără bilet, iar prima scuză este că nu a avut de unde să-și procure bilet.
A doua problemă a călătorilor este legată de romi. "Mereu ne spun «dar țiganilor de ce nu le dați amendă?». Dacă guvernul nu a reușit să rezolve problema minorităților o să reușim noi, simpli controlori?", precizează controlorul.
Violeta Ștefan se plânge că sunt adesea agresați fizic și că nu au niciun fel de protecție, niciun fel de siguranță fizică. "Au fost momente când echipa de controlori era formată din două persoane, nu trei, cum este în prezent. Ne era foarte greu", ne spune femeia.

Palas, cartierul unde nici controlorii nu ajung
Echipa de pe linia 44 ne spune că nu de puține ori frauduloșii au încercat să dea șpagă. "Este riscant, periculos, pentru că poate fi vorba de un control al regiei. Nu se știe niciodată", declară, controlorul Cornel Ionescu.
Controlorii mai dau amenzi și în funcție de zonă. "În cartierele mărginașe nici nu poți să te apropii fără jandarmi. Este un pericol foarte mare pe care ni-l asumăm dacă mer-gem în Palas, de exemplu", declară echipa de control de pe linia 44.

Comentează știrea

Jonel
24 august 2011
interesant articol

@ autor: 1. reusiti sa va contraziceti singura de la un paragraf la altul: exista sau NU o problema cu tiganii? Atata timp cat corpul de control evita anumite cartiere cu densitati peste medii de tigani, eu zic ca da. 2. ati citit cumva legea privitoare la contraventiile in transportul in comun, sa vedeti ca un controlor NU are dreptul sa legitimeze un pasager, inainte sa-l citati pe domnul Cornel Marin, care afirma exact contrariul? Transpare ca nu. 3. din aceeasi lege, gasiti undeva paragraful in care se stipuleaza dreptul controlorilor - simple persoane fizice - de a sechestra obiecte apartinand calatorilor sau pe calatori insisi in mijlocul de transport, ceea ce se intampla abuziv in peste 80% din cazuri? Va doresc succes in practicarea meseriei dvs!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.5081 secunde