Armată și marinărie! "Fabrica" de lupi de mare de la Constanța

3431

Articole de la același autor

Academia Navală "Mircea cel Bătrân" se pregătește intens pentru anul universitar 2019-2020, când le va oferi proaspeților absolvenți de liceu posibilitatea să fie admiși la una dintre specializările pe care și le doresc. Deși la acest moment toate instituțiile de învățământ superior din România se confruntă cu diminuarea demografică a absolvenților de liceu, academia nu se teme că nu va avea suficienți candidați.

"Din cauza scăderii numărului de liceeni, apare o competiție justificată, ceea ce ne determină și pe noi să urmărim toate căile de creștere a atractivității meseriei de marinar militar și civil. Pentru noi, campaniile de promovare și marketing universitar nu au început ieri. Noi ne promovăm valorile în mod constant, atât pe plan local, cât și pe plan național, în urma unui plan bine stabilit, iar aceste eforturi au început să dea roade. Deși la unele specializări, în special la cele cu frecvență redusă, s-a înregistrat o oarecare diminuare a numărului de studenți, la specializările la zi, am avut chiar o creștere spectaculoasă anul trecut. În primul rând, pe linie militară, există noile condiții oferite de Ministerul Apărării pentru înrolarea și menținerea personalului, iar pe de altă parte, avem cererile absolvenților de liceu către academie, care au crescut și ele. Oricum, noi am păstrat tot timpul, în ultimii 20 de ani, același număr de studenți, respectiv 2.000", a declarat, pentru "Cuget Liber", rectorul Academiei Navale "Mircea cel Bătrân", comandorul dr. Octavian Tărăbuță.

Pentru a veni în sprijinul lor, instituția de învățământ s-a gândit la înființarea unor specializări noi, încă de acum doi ani, valabile la programele de masterat. De ce? Pentru că Academia Navală, ca orice organism viu, trebuie să se adapteze ca să supraviețuiască și de aceea caută să vadă mereu care sunt nevoile pieței, susține rectorul.

Așa se face că Marina Militară a venit cu noi nevoi, atât cantitative, cât și calitative, având cursuri postuniversitare începute în acest an, dar și pentru Marina Civilă.

Companiile de navigație le recrutează cadeții

Spre exemplu, în acest an, cererea companiilor navigație a crescut foarte mult la toate specializările, și la Navigație, și la electromecanici sau electricieni. În plus, tinerii își fac tot mai des cadeția la companii de transport maritim.

"Avem tot mai multe solicitări de la companii pentru cadeți. Apoi, după absolvire, avem un grad de inserție piața muncii de aproximativ 80-85%, tinerii noștri găsindu-și locuri de muncă în maximum doi ani după absolvire. Unii sunt chiar interesați să-i recruteze de pe băncile facultății. Deși nu există un contract ferm prin care noi să le dăm un anumit număr de cadeți, companiile vin și discută cu ei. Cert este că, pentru o cât mai bună inserție pe piața muncii, trebuie să ai o foarte bună legătură cu beneficiarul, iar noi facem acest lucru", a explicat rectorul Academiei Navale.

Întrebat în legătură cu infrastructura pe care le-o oferă tinerilor, comandorul Tărăbuță a precizat că aceasta a crescut considerabil în ultimii ani, mai ales luând în calcul fondurile pe care Ministerul Apărării le alocă.

Deficitari la numărul de cadre didactice

"Noi ne dezvoltăm continuu. Putem spune însă că stăm mai prost la capitolul resursă umană. Este din ce în ce mai greu să formezi cadre didactice. Aici ne aflăm într-un ușor deficit de personal. În trecut, meseria nu era suficient de atractivă din punct de vedere financiar, dar acum este remunerată corespunzător, doar că până ajungi la un anumit grad didactic trebuie să ai și rezultate, lucrări științifice etc", a adăugat recorul ANMB.

Desigur, chiar dacă între timp au avut posibilitatea de a se extinde, în cele din urmă, conducătorii academiei s-au gândit că ar putea scădea calitatea actului educațional și dacă s-ar întâmpla acest lucru, competențele studenților ar fi diluate. "Dacă ne-am comprima prea mult, iar nu ar fi bine, pentru că ne-am dizolva în mediul celorlalte universități și nu este bine", este de părere rectorul.

Omul sfințește locul!

Referitor la navele autonome (fără echipaj) despre care s-a tot vorbit în ultimii ani, comandorul Tărăbuță consideră că, cel puțin deocamdată, siguranța navelor, valorile pe care acestea le transportă sunt atât de importante, încât nu știe dacă acestea constituie o alternativă viabilă.

"Poate peste o sută de ani, dar până atunci, omul sfințește locul. Doar echipajele pot conduce navele în siguranță și de aceea se observă și creșterea economică pe plan internațional și a creșterii ofertelor pentru ofițeri de marină civilă", a subliniat rectorul ANMB.

Mirabela ȘERBĂNESCU

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.382 secunde