Daniela Vlădescu, adevăruri dureroase: "Este inuman prin ce trecem. Am suportat multe nedreptăți"
Articole de la același autor
- Se împlinesc șase decenii de la înființarea TNOB. În calitate de manager, cum ați ales să marcați această sărbătoare?
- Această sărbătoare va dura patru zile, cu patru spectacole diferite. În prima seară, 11 mai, o vom omagia pe soprana Aida Abagief, care a slujit această scenă o viață întreagă, după care va urma spectacolul "Liliacul", care a fost primul titlu prezentat pe scena teatrului, acum 60 de ani. Vineri, 12 mai, vom avea o seară specială, la care i-am invitat pe toți cei care au lucrat în teatrul de operă, de la începuturi și până acum. A treia seară o dedicăm baletului, cu spectacolul "Cenușăreasa". Duminică vom susține spectacolul "Lucia de Lammermoor". Acesta este programul, dificil pentru noi, pentru că ne prinde într-o perioadă destul de delicată financiar.
- Financiar, ne puteți spune dacă instituția este susținută corespunzător? Funcționează cu un buget potrivit?
- Teatrul nostru a suportat, printre multe nedreptăți, și două concedieri colective. În 2004, 200 de oameni, iar în 2010 încă 100. Am rămas cu un deficit de personal, avem doar 135 de angajați în toate compartimentele și nu putem să facem nimic fără colaboratorii permanenți, pe care îi avem din anul 2010, aproape 100 de colaboratori permanenți. Cu toate că salariile s-au mărit, pe colaboratori nu ne permitem să îi plătim așa cum merită. Drama noastră anuală este că bugetele nu ne-au ajuns până la sfârșitul anului, pentru colaboratorii permanenți. Anul acesta este și mai greu, pentru că nu trecem de primul semestru și riscăm să ne pierdem colaboratorii, care vin din străinătate, din toată lumea, pe niște sume modice, doar pentru a-și face meseria. Noi nu putem să pierde oamenii aceștia, de aceea așteptăm rectificarea, din luna august. În 2010, când Consiliul Județean nu a vrut să ne mai dea niciun ban, până ne-a preluat ministerul, artiștii din străinătate au venit și au cântat gratis, trei luni de zile, iar un dirijor din Japonia a plătit niște onorarii pentru colaboratorii din orchestră, ca să putem funcționa.
- Care sunt necesitățile urgente ale teatrului? Cu ce probleme vă confruntați, în calitate de manager al TNOB?
- Am trecut prin șomaj tehnic, prin două desființări, prin tentativă de a treia desființare. Am avut cele mai mici salarii din țară. Ne-am chinuit și am muncit dublu decât trebuia. Balerinii au câte șapte ore de repetiții, aceste meserii sunt de un consum îngrozitor și, totuși, ei sunt acolo în fiecare zi. La noi nu se poate odihni nimeni, nicio secundă. Am ajuns în situația de a merge din zi în zi. Acest buget insuficient ne-a ucis, suntem de-a dreptul șocați. Oamenii de aici mor de inimă și de atacuri cerebrale în continuu, pentru că au trecut prin prea multe. Este îngrozitor să nu ai o siguranță, ca în fiecare an, ceva să se întâmple și să te gândești cum ajungi până anul viitor, că poate ești concediat sau se desființează teatrul. La noi nu există un an în care să nu tremurăm că nu ajungem la capăt. Este inuman prin ce trecem din anul 2004. Soluția ar fi să fim băgați și noi în seamă, ca alte teatre. E adevărat că nu ne comparăm cu Opera Națională din București, dar ne putem compara cu Clujul, Iașiul și Timișoara, dar este nedrept. Bănuiesc că unii, cu rea intenție, nu vor să ne evidențieze nici rezultatele și nici deficitul.
- Este deschis publicul constăn-țean pentru cultură? Mai vin tinerii în sala de spectacol?
- Avem un segment de public restrâns. Publicul tânăr este greu de recuperat, pentru că e o perioadă în care tinerii se desprind mai greu de jocurile video, de mijloacele de socializare online. Au acces la atâtea informații pentru oameni maturi, că nu îi mai distrează lucrurile naive ale copilăriei. Este nevoie și de implicarea cadrelor didactice. Studenții vin, pentru că le-am creat facilități: prețuri mici, abonamente lunare cu sume modice. Din păcate, tinerii și copiii sunt îndreptați greșit de această artă cinematografică modernă, care este de-o cruzime și violență inimaginabilă. Copiii nu mai trăiesc în lumea reală, nu mai știu să relaționeze. Poate am putea atrage publicul tânăr cu extravaganță, dar eu consider că respectul, pentru ce au făcut marii creatori, trebuie să rămână. Nu poți să schimbi ideea unui spectacol, să faci o "Traviata" obscenă, mi se pare lipsă de respect. Transformi o mare operă într-un spectacol de vulgaritate și violență, și îl aduci în zilele noastre, nu trebuie să aducem strada pe scenă, scena trebuie să coboare în stradă.
- Își fac turiștii timp și pentru cultură când vin în concediu la mare?
- Anul acesta, cu susținerea Primăriei, se vor face mai multe proiecte culturale pentru turiști, la care noi vom participa ca interpreți, concerte pe care le vom susține pe scena Cazinoului din Mamaia.
Există turiști care doresc să fie satisfăcuți din punct de vedere cultural.
Datoria culturii este să aducă publicului în stradă tot ce este frumos. Nu să aduci strada pe scenă, cu înjurături, porcării și conflicte, asta văd toată ziua în jurul meu, de ce trebuie să mă mai duc la spectacol. Lumea pornește pe o pantă de dezumanizare. Obligația noastră este să facem viața mai frumoasă. Acceptând tot ce ne oferă cultura, întârziem această preschimbare în oameni fără suflet, dar nu putem să o oprim.
- Planuri, pentru următoarea perioadă? Pregătiți vreo premieră?
- Anul acesta ne-am propus să facem «Faust», iar baletul, «Fântâna din Bahcisarai», dar, din cauză că nu avem bani pentru colaboratori, nu avem nici pentru premieră. Așteptăm, poate primim rectificarea care ni s-a promis, și sperăm ca atunci să facem și premiera.
Comentează știrea
Doar de Aida Abagief va aduceti aminte ? Sa va fie rusine ! Au fost atatia artisti minunati pe aceasta scena, dar de care niciodata nu pomeniti ! Le dati doar un carton cu numele lor pe el , chipurile in semn de apreciere. Rusine !!!! Ne-am saturat sa tot auzim de aceasta cutra care si-a batut joc de colegii de breasla, i-a barfit , le-a luat rolurile si gloria !!! O persoana care primea roluri doar pe relatii amoroase dubioase . Dupa cum chiar ea zicea : " cu asta m-am culcat, cu asta nu m-ma culcat, cu asta mai am timp sa ma culc..."
Sunt mari artisti care au supravietuit. Au jucat minunat si au facut teatrul mare! Daca ati ales doar secretara de partid pcr, care a stat din concedii in concedii in concedii medicale, inseamna ca teatrul asta a murit de mult. Ion are dreptate!
Este o minune nu doar pentru ca exista teatrul respectiv. Este o minune ca toate institutiile de cultura mai exista in Constanta. Toate, mai mult sau mai putin, in urma au suferit puternic in urma "reformarii" lor de catre Consiliul Judetean si Primaria Constanta..... Si nu doar PSD ar fi de vina...PNL Constanta NU MAI ESTE INTERESAT DE CULTURA CONSTANTEANA....Si aceasta pentru ca efectiv ii depaseste intelectual. Ei nu au repere caci nu au cultura, nu au cultura pentru ca nu au dorit sa se intalneasca in pregatirea lor cu cartea si invatatura. Si asa mai departe. Nu aveam pretentii la PSD, dar de vreo 2 ani nu mai avem NICI o pretentie in acest sens nici de la PNL Constanta....Macar Teatrul a fost salvat caci a fost preluat de Ministerul Culturii dupa 2010. Probabil singura reala salvare ar fi ca toate celelalte institutii de cultura din Constanta sa ajunga la Ministerul Culturii.
misiunea noastra este sa distrugem total romania. noi cei din pnl si usr+cei urati si prosti. DUSMANUL NOSTRU ESTE PSD+TOTI ROMANII.
Sa nu uitam ca in 2010 biblioteca a fost injumatatita,teatrul prigonit pana l-a salvat Min.Cult.,muzeele au fost hartuite si numai Tribunalul le-a salvat iar acum se lucreaza cu personal redus ce s-a mai salvat de atunci.Daca va uitati in HCJ urile din 2010 veti observa ca toti consilierii au votat "reforma "
Intr-adevar au fost multi artisti de valoare in acest teatru. Doamna Vladescu, mai lasati-o pe aceasta Aida . Daca este o seara speciala, haideti, fiti corecta ! Apreciati si faceti laudatio tuturor artistilor, asa cum aveti programat pentru Aida Abagief. Vorbiti despre toti atat cat ati programat ca timp pentru Aida .Nu e cu nimic mai presus fata de restul. Ba da, doar la capitolul intrigi si sapaturi. Nu uitati, doamna Vladescu, ca veti ajunge si dumneavoastra la varsta lor. Si e posibil ca atunci nimeni sa nu mai vrea sa isi aduca aminte nici de dumneavoastra. Cum dai asa primesti.
Poate nu stie directoarea ca in ultimii 35-37-39 de ani nimeni nu a mai auzit ceva de aceasta Aida Abagief si ca in teatru au fost mari voci si mari artisti, doamne si domni, care au cantat mult in tara dar si in afara. Ati jignit pe toata lumea cu aceasta sarbatorire separata, ati inselat opinia publica si ati nedreptatit cu adevarat pe cei care au cantat pe ruptelea tot ce se canta. De ce asa? Partidul e in toate...si raul nu piere si nu se uita usor!