Video Dansul Ursului, inclus în topul celor mai interesante tradiții de iarnă
Comentează știrea
NEC: Ca student, am cules, vreme de trei ani, în cadrul cercului de Folcloristică, obiceiuri și tradiții, asupra cărora, astăzi, se încearcă a se orienta privirea turiștilor interesați de frumusețea și originalitatea unor tradiții existente de-a lungul vremurilor. În acest sens, al promovării acestui terzaur național, un merit deosebit l-a avut regretatul cercetător Vasile Adăscăliței, profesor de la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, sub a cărui îndrumare noi, membrii Cercului de Folclor, am putut participa și la sesiuni de comunicări științifice, la București. Desigur că, în prezent, simpla defilare pe străzile marilor orașe a unor tineri, îmbrăcați în costume adecvate nu poate înlocui bogăția și savoarea replicilor, ce însoțesc dansul Ursului. Nu există o Zi a Ursului, ci există o perioadă de câteva zile, în care, alături de cetele de colindători, se află și alaiurile ce înglobează teatrul folcloric cu măști animale sau umane, precum Capra, Căiuții, Irozii, Stelaua, Cerbul, Anul Nou și Anul Vechi, Banta lui Jianu, Bujor, Tunsu etc., Predarea lui Osman, Pacea Generală ș.a. Până către perioada evenimentelor din Decembrie 1989, în câteva mari centre din județele de Est și Nord-Est ale țării, aveau loc concursuri, tinerii satelor implicându-se, cu trup și suflet, în evidențierea tradițiilor din localitățile lor. În Dobrogea, astfel de obiceiuri au fost aduse după Războiul de Independență din 1877, în mai multe valuri, de către coloniștii veniți după alipirea acestui ținut la patria mamă, și ele au fost încurajate, în existența lor, să se deruleze pe scenele căminelor culturale rurale până către anii 60'-'70. În urmă cu mai mulți ani, am propus unei trupe de teatru din municipiul Mangalia să prezinte un program artistic pe scena Casei de Cultură, care să evidențieze aceste aspecte etnografice specifice nouă, românilor. Ar trebui să se reia, desigur, în perioada sărbătorilor de iarnă, astfel de manifestații artistice, prin alocarea unor fonduri adecvate de promovare a specificității folclorului autohton. Pe când, oare, realizarea unor astfel de trupe de teatru, poate chiar la nivelul unor unități școlare, în cadrul cărora filonul inepuizabil mitico-istorico-patriotic al folcorului nostru să fie promovat și, astfel, just apreciat, mai ales de către turiștii dornici să afle cât mai multe despre noi, locuitorii „Grădinii lui Dumnezeu”, cum, metaphoric, se exprima una din sanctitățile papale ce a sărutat acest pământ sfânt, la coborârea din avion.