Din ciclul filosofiei de buzunar

"Decalogul tăcerilor albastre", memorialul patetismului

660
La Muzeul de Artă Constanța a avut loc recent lansarea cărții "Decalogul tăcerilor albastre", aparținând Mihaelei Burlacu. Autoarea, aflată la cea de-a treia apariție editorială, este membră a Uniunii Scriitorilor Constanța și a cenaclului "Solteris".

Cartea, publicată la editura Ex-Ponto, schițea-ză povestea Mariei, o fată din provincie care trece prin ororile comunismului după ce mama sa își produce un avort în baia apartamentului în care locuia. Acesta a fost momentul dezintegrării unității familiale și a transformării armoniei în haos, pe fondul insistențelor dezagreabile ale securității.
Titlul cărții, "Decalogul tăcerilor albastre", incită la o abordare simbolistă, explicată de Mihaela Burlacu prin culoarea albastră pe care o asociază morții. Ultimul strigăt al tăcerii, moartea, devine astfel un ocean de liniște și relaxare, deși, conform autoarei, "moartea nu există, ci este doar o trecere de la o stare la alta, o trecere dincolo de voal, de la pământ la cer". Ceva ce nu există are, totuși, o culoare, ar suna o concluzie a teoriei mai sus exprimate.
Rămânând în zona frivolităților metafizice, decalogul tăcerii, intens reprodus pe internet, poate fi o filozofie comercială a refulării: "Taci, când ești nervos și iritabil!", "Taci, când ești ispitit să vorbești!" sau "Taci, când ești provocat!", ar suna câteva dintre "poruncile" care contrazic însăși ideea de a comunica prin cea mai la îndemână modalitate: cuvântul.
Ideea reeditării faptelor reprobabile ale securității în ceea ce privește condamnarea la moarte a femeilor prin interzicerea avortului este de apreciat, dar nu este inovatoare. Totuși, patetismul sfâșietor îngustează personajele din punctul de vedere al reacțiilor, plasându-le în sfera predictibilității.
De asemenea, reiterările de genul "După internare, viața ei se împărțise în două momente: înainte de internare și după internare" sau "Sunt lucruri pe care nu le înțelege nimeni pentru că sunt dincolo de înțelegerea noastră" conferă o notă negativă din punct de vedere stilistic.
Virgula dintre subiect și predicat este ceea ce izbește cititorul în mod constant: "Mama ta, este suspectă că și-a provocat un avort…", sau "Familia Mariei, ura comuniștii pentru atrocitățile făcute la ea în sat". Lista poate continua, întrucât virgula este prezentă obsesiv aproape la fiecare pagină. La început a fost virgula, și nu cuvântul… doar așa s-ar putea explica predilecția pentru poziționarea incorectă a virgulei. Corectura ar fi durat, probabil, patru luni, trei săptămâni și două zile, tocmai de aceea s-ar fi sărit peste această etapă. Sau, pur și simplu, este posibil să ne confruntăm cu o avangardă gramaticală subtilă, mai ales pe fondul schimbărilor lingvistice care au invadat limba română în ultimii ani.
Pentru a pune capăt defulării post-lectură, este necesar a menționa faptul că povestea te captează în tumultul pe care personajul principal îl trăiește, pornind de la certitudinea că dramele imaginare sunt, de fapt, tragedii reale. Cartea devine, astfel, o depoziție literară a erorilor comunismului și o posibilitate de a vedea partea nescrisă a istoriei.
Mihaela Burlacu a afirmat, la finalul lansării, că "talentul e relativ". Sunt de acord, în ceea ce o privește. Ceea ce s-a reconfirmat prin "Decalogul tăcerilor albastre" este faptul că, la urma urmei, finalul aproximat este moartea, indiferent de culoarea sa.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.1134 secunde