Cronică de spectacol

"Maitreyi", fiorul iubirii interzise

3029
2

Articole de la același autor

Programat inițial în luna martie, spectacolul "Maitreyi", în viziunea regizorală a tinerei Chris Simion, a reușit să tulbure publicul constănțean în a doua zi de Paști.

Misticismul aparte al Indiei a coborât direct din romanul lui Mircea Eliade pe scena Casei de Cultură din Constanța și, timp de 150 de minute, fără pauză, ne-am simțit atrași de păcatul acelei iubiri interzise dintre europeanul Allan și frumoasa hindusă Maitreyi.

În opinia academicianului Eugen Simion, romanul lui Eliade este un caz unic în literatura română prin faptul că are o istorie care îl precede și o istorie care-l continuă în afara ficțiunii. Este știut faptul că romanul-jurnal pleacă de la experiența personală a lui Eliade trăită în anul 1928, în Calcutta.

Spectacolul este o dublă dra-matizare după celebrul roman românesc, întregit, pentru prima dată pe o scenă de teatru, de pasaje din romanul "Dragostea nu moare", scris de Maitreyi Devi, interpretată de Maia Morgenstern într-un registru la limită între dramatic și comic. Deși într-un rol static, al naratorului, însăilat într-o poveste petrecută în urmă cu 42 de ani, Maia a reușit să smulgă aplauzele constănțenilor prin impresionanta trăire.

Aylin Cadîr, fericită să joace acasă

Distribuția spectacolului este una atent aleasă, după cum mărturisește regizoarea. Personajele principale sunt reconstruite de Vlad Zamfirescu, în rolul lui Allan, și de constănțeanca Aylin Cadîr, într-o personificare vulcanică a lui Maitreyi la 16 ani, care merită felicitată pentru grația cu care a executat dansurile specific hinduse.

Foarte fericită de a se afla cu piesa, în sfârșit, și la Constanța, adică acasă, Aylin Cadîr le-a mărturisit jurnaliștilor regretul său de a veni din ce în ce mai rar în orașul său natal. De asemenea, Aylin a declarat că n-ar lăsa să scape o eventuală colaborare cu Teatrul de Stat din Constanța. Însă, planurile pentru viitorul apropiat al artistei includ un rol într-o piesă regizată de Vlad Zamfirescu și un album solo de muzică ușoară, ce va fi lansat până la începutul verii.

Revenind la actul artistic ce sur-prinde cu minuțiozitate caracteristicile culturii indiene, până la costume și bijuterii, pe un fundal muzical specific indian, piesa a impresionat publicul dincolo de așteptări, deznodământul piesei găsindu-i în lacrimi pe unii spectatori. Interpretări fără echivoc ale unor scene paroxistice esențiale în firul narativ, de asta a avut parte publicul în probabil cel mai bun spectacol care a ajuns la Con-stanța în ultimul timp.

Tânăra regizoare, bucuroasă că a putut aduce povestea tristă de dragoste "Maitreyi" și pe scena de la malul mării, a fost deosebit de încântată de felul cum publicul a interacționat cu scena. Despre co-laborarea cu actrița Maia Morgenstern, care o interpretează pe Maitreyi la 60 de ani, Chris Simion spune că și-a dorit foarte mult s-o coopteze: "Întâlnirea cu Maia a fost și este pentru mine, de fiecare dată, o lecție profesională incredibilă".

Alegerea unei piese ce abordează o astfel de tematică nu este întâmplătoare pentru regizoarea care este familiarizată cu spațiul și cultura specifice Indiei încă din vremea adolescenței: "Este o piesă care mă reprezintă și de care oamenii au nevoie".

Și pentru care noi, constănțenii care i-am fost părtași, îi mulțumim.

llll
17 aprilie 2012
bravo!

felicitari pentru articol!! foarte frumos surprins evenimentul! bravo!

masina cu soldati
26 aprilie 2012
moartea rosie smurd

Eu sunt MOARTEA ROSIE SMURD si eu fac ce vreau in tara asta ! Eu sunt MOARTEA ROSIE SMURD si mi-am propus sa ucid acest popor ! Deja v-am demonstrat ca eu MOARTEA ROSIE SMURD sunt mai tare ca presedintele si guvernul acestei tari ! Eu MOARTEA ROSIE SMURD am cumparat tractoare SMURD , motorete SMURD , barci SMURD si urmeaza sa cumpar submarine SMURD ! Eu MOARTEA ROSIE SMURD am facut presiuni enorme la colegiul medicilor pt a obtine asigurari malpraxis pt soldatii care lucreaza pe masinile EPA SMURD dar fara nici un rezultat !Pt mine MOARTEA ROSIE SMURD nu exista reguli si legi in tara asta ! Eu MOARTEA ROSIE SMURD am deturnat banii si masinile care trebuiau sa ajunga la ambulanta ! Eu MOARTEA ROSIE SMURD am sabotat ambulanta privand-o de masini si aparatura medicala ! Va spun si mai repet pt mine MOARTEA ROSIE SMURD nu exista reguli si legi in tara asta ! Eu MOARTEA ROSIE SMURD va pot spune ca am facut dispecerate in toata tara doar ca sa imi justific activitatea ! Eu MOARTEA ROSIE SMURD cand merg la un caz merg insotit doar de mass media altfel nu mai merg ! Eu MOARTEA ROSIE SMURD am cheltuit cei doi la suta doar dupa bunul meu plac si nu ma poate verifica nimeni pt ca eu sunt MOARTEA ROSIE SMURD ! Eu MOARTEA ROSIE SMURD oblig cadrele medicale din spitale sa faca voluntariat pe masina SMURD iar cine refuza I se deface contractual colectiv de munca ! Eu MOARTEA ROSIE SMURD am facut doar afaceri paguboase pt statul roman ! Eu MOARTEA ROSIE SMURD coordonez majoritatea dispeceratelor din tara si trimit la locul solicitarii doar masina EPA cu soldati chiar daca exista masina cu medic si asistent la ambulanta ! Doar pt mine MOARTEA ROSIE SMURD nu exista reguli si legi in tara asta ! Eu MOARTE ROSIE SMURD m-am pus singur imparat pe ISU ! Eu sunt MOARTEA ROSIE SMURD!!!