În pofida faptului că, an de an, susțin peste 150 de reprezentații pentru publicul constănțean și au prestații remarcabile, apreciate și premiate atât în țară, cât și peste hotare, artiștii Teatrului Național de Operă și Balet "Oleg Danovski" sunt nevoiți să își desfășoare activitatea în condiții de austeritate.
În ultimii ani, Teatrul Național de Operă și Balet "Oleg Danovski" s-a confruntat cu o mulțime de probleme și se pare că acestea trenează, în continuare. Ce se întâmplă?
Din cauza finanțării insuficiente, teatrul are nenumărate lipsuri și probleme. La acest moment, spre exemplu, clădirea este întreținută de către angajați, care dau inclusiv o mână de var cu bidineaua, pe pereți, atunci când este cazul. Problemele pornesc chiar de la scena pe care artiștii urcă, zi de zi, pentru repetiții ori pentru a prezenta în fața publicului încă un titlu din repertoriu. Scena este deteriorată, deși în anul 2005 s-a început o reparație a sălii, dar care, conform declarațiilor directorului instituției, Daniela Vlădescu, s-a limitat numai la schimbarea lemnului de pe scenă, "dintr-unul mai bun, într-unul mai prost". După aceea, s-a mai vopsit puțin cu gri oglinda de pe scenă și cam asta a fost tot.
"Este nevoie de reabilitare a clădirii, de reparații la pereții capitonați. Lucrurile sunt mai grave la nivel de acoperiș, care trebuie reparat și el, la nivel de fațadă, la nivel de balcoane, care sunt deja pline cu apa infiltrată și cad peste spectatori. În interior, este un teatru curat și întreținut, cu excepția băilor, care sunt parcă din Evul Mediu", a declarat, pentru "Cuget Liber", Daniela Vlădescu.
S-a anihilat dreptul la cultură
Desigur, problemele Teatrului "Oleg Danovski" nu se opresc aici. La acest moment, angajații au salariile asigurate, dar soarta le-a fost pecetluită, în primăvară, când li s-a dat bugetul, mult mai mic ca în 2018, la capitolul Bunuri și Servicii. Daniela Vlădescu susține, însă, că, de fapt, povara aceasta grea o duc în spate din anul 2004, când au existat acele desființări și concedieri colective, iar în 2010, au urmat alte concedieri.
"De atunci, tragem după noi acest balast de indiferență din partea Ministerului Culturii, în subordinea căruia ne aflăm. Spre exemplu, Valer Daniel Breaz este primul ministru cu care am discutat de trei ori, care este matematician și știe multe despre cifre, dar care probabil se încrede prea mult în oamenii care îi coordonează aceste birouri de bugete. Noi, cu atâția miniștri care s-au schimbat, ne-am confruntat mereu cu aceleași probleme. Se pare că, totuși, problema nu vine de la ministru, ci de mai jos, pentru că nu s-a luat niciodată până acum în seamă situația specială a acestui teatru. Nu mă plâng, dar vreau să spun că, în acest fel, nu sunt eu lovită, ci orașul Constanța. Nu este lovit un teatru în sine, ci este lovit un principiu, este dus într-o mizerie culturală și educațională fără egal în România. În plus, aceasta este o pată neagră asupra unei zone întregi. În primul rând, noi trebuie să ne gândim că, prin Constituția României, fiecare cetățean are dreptul la cultură și aici, din 2004, s-a anihilat dreptul la cultură al cetățenilor. În anii trecuți, spre exemplu, ministrul Lucian Romașcanu și secretarul de stat Mădălin Voicu ne-au susținut pentru o rectificare bugetară.
Durerea noastră cea mai mare este că nu ne mai putem plăti colaboratorii permanenți, fără de care nu putem funcționa, așa că este posibil să nu ne rămână de făcut decât să cântăm recitaluri vocale, să facem concerte de cameră, dar nu aceasta este misiunea acestui teatru", a mărturisit Daniela Vlădescu.
Premiere făcute cu… 2.000 de lei
Renumita soprană spune că, din cauza finanțelor, vor fi nevoiți ca anul acesta să pună în scenă două premiere cu numai… 2.000 de lei, asta în condițiile în care, de obicei, o premieră ajunge la cel puțin 30.000 de euro. Este vorba despre opereta "Voievodul țiganilor" și spectacolul pentru copii "Soldățelul de Plumb".
Pentru ca spectatorii să fie încântați de spectacolele enumerate și nu numai, croitoresele teatrului au început, deja, să desfacă materialele de la unele costume, pentru a face din ele altele noi.
Menționăm că, la ora actuală, în repertoriul teatrului există 55 de titluri de operă, balet și divertisment coregrafic, la care se adaugă concertele simfonice și vocal-simfonice.