Sărbătoarea reducerilor a fost preluată de retailerii din țara noastră în anul 2011. eMAG.ro, PC Garage, koyos.ro au fost magazinele online de la noi care au organizat primele campanii de Black Friday.
Denumirea Black Friday provine din Philadelphia, SUA, unde era folosită pentru a descrie traficul extrem de dificil creat după Ziua Recunoștinței. În prezent, termenul are conotații economice, întrucât, în această perioadă, retailerii se așteaptă să intre "pe negru", adică să aibă profit, în comparație cu "pe roșu", adică pierderi. Black Friday a fost în ultimii doi ani un fenomen de retail în România, s-au stârnit controverse, site-urile au "căzut" cu orele, oamenii nu s-au mai culcat deloc în acea noapte din ultima decadă a lui noiembrie. Clienții s-au bulucit atât în magazinele fizice, cât și pe site-uri, au fost comunicate vânzări de multe milioane de euro, iar cumpărătorii s-au ales uneori cu ce și-au dorit, alteori cu ce s-a nimerit, în alte cazuri nu au mai prins nimic.
Diferențe de produse
Black Friday este mult diferită la noi față de SUA, un aspect notabil fiind acela că, în România, retailerii cumpără special produse pentru această zi, în timp ce, în SUA, stocurile există deja. În general, ofertele din State cuprind produse scoase din gamă, fie de anul trecut, fie produse ce nu fuseseră aduse în țară până atunci și sunt aduse special pentru această zi, dar la un preț special, cu o reducere substanțială, ce ajunge chiar și la 90% din valoarea inițială. Deși în România gama de produse este mult mai restrân-să, fiind în cea mai mare parte axată pe produse electronice și electrocasnice, iar reducerile nu atât de "bombă!", peste patru milioane de români au admis că sunt dispuși să cheltuiască o anumită sumă de bani pentru a achiziționa cel puțin un produs de Black Friday, în timp ce 6,4 milioane au, deja, cunoștințe de bază despre evenimentul "made in USA". Unele magazine de la noi se folosesc în perioada reducerilor de Black Friday de tot felul de "tertipuri" în urma cărora clienții sunt lăsați cu ochii în soare. Cea mai mare dezamăgire a clienților din anii trecuți a fost aceea să afle că produsul pre-comandat online nu se mai află în stoc. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului a primit, anul trecut, 30 de reclamații de la clienți nemulțumiți de procedurile co-mercianților și se așteaptă ca anul acesta numărul lor să crească, având în vedere perioada mai lungă în care se desfășoară promoția. Un amănunt extrem de util este acela că toți comercianții sunt obligați prin lege să afișeze dacă produsul vândut la promoție este în stoc, fiind altfel pasibili de amendă. ANPC sfătuiește clienții să verifice acest lucru.
Secretul succesului
Anul acesta, comercianții români au descoperit secretul unui Black Friday de succes: să nu mai fie o singură zi de reduceri, cum e tradiția în SUA de 50 de ani, ci Black Friday 2013 să se întindă pe o săptămână sau chiar două. Cei mai mari retaileri online au început redu-cerile de vineri, 22 noiembrie, cu o săptămână mai devreme decât data oficială - 29 noiembrie. De data aceasta, se pare că nici americanii nu au mai avut răbdare. Au dat startul reducerilor de Black Friday încă de la începutul lunii noiembrie. Nici Amazon, cel mai mare retailer online, nu a stat deoparte - aici reducerile sunt de până la 75%. Printre cele mai bune gadgeturi la ofertă poți găsi tablete, laptop-uri, telefoane mobile, procesoare sau plăci video cu reduceri de 20%, dimm-uri RAM mai ieftine chiar cu 78%, televizoare și monitoare, ca-mere foto reduse cu 30%, jocuri video, căști sau SSD-uri la jumătate de preț. În 2012, 89 milioane de persoane au luat cu asalt rafturile, cu ocazia Black Friday, cu trei milioane mai multe decât în anul anterior. În total, peste 247 milioane de cumpărători au navigat pe site-urile de produse în week-end-ul de după Black Friday, în 2012, față de 226 milioane, în 2011.