Cinci ani de YouTube

376
Cinci ani de YouTube - 57649c2c46cc3ba8cd9b55467020acee.jpg
În cinci ani, YouTube a reușit să schimbe nu doar fața internetului, ci și pe cea a mass-media sau a politicii, notează hit.ro. De ziua sa, YouTube ne arată exemplul perfect al ideii de afacere pe care fiecare dintre noi își dorește să o fi avut: o platformă de videosharing construită în câteva ore.

YouTube a fost fondat de Chad Hurley, Steve Chen și Jawed Karim, toți trei fiind angajați ai PayPal. Înainte de a lucra la PayPal, Hurley a studiat la Universitatea Indiana din Pennsylvania, iar Chen și Karim au studiat împreună la Universitatea Illinois din orașul Urbana, comitatul Champaign, statul Illinois. Numele domeniului YouTube.com a fost activat la 15 februarie 2005, iar situl web cu această adresă a fost creat pe parcursul următoarelor luni. Creatorii au oferit publicului o primă previzualizare a sitului în mai 2005, cu cinci luni înaintea lansării oficiale.
La început, YouTube avea o concurență serioasă reprezentată de site-uri precum Veoh, Vimeo sau Viddler. YouTube a reușit, însă, să se impună rapid pe piață, iar în anul 2006, Google a achiziționat site-ul pentru 1,65 miliarde de dolari.
Adevărata poveste a YouTube este însă cea a unei curse contra-cronometru. De la costurile de operare tot mai mari odată cu creșterea traficului la procesele intentate de proprietarii copyright-ului videoclipurilor postate pe platformă, YouTube a fost mereu la un pas de a eșua. Deși în scurta sa existență platforma de videosharing a reușit să schimbe modelul de business al mai multor industrii, de la cea muzicală până la politică și televiziune, în ceea ce privește propriul său model de business lucrurile nu au stat niciodată prea bine. Achiziția de către Google urma să schimbe asta, însă nu s-a întâmplat deloc așa.
La sfârșitul anului trecut, YouTube anunța 1 miliard de clipuri vizualizate pe zi - de la pisici pe skateboard la prelegeri universitare - rămânând însă la fel de neprofitabil, cu costuri de operare estimate la nu mai puțin de 1,5 milioane de dolari pe zi. Și astăzi, la cinci ani de la lansare, întrebarea e aceeași ca la început: când va ajunge YouTube să genereze profit?

Impactul social
Până la lansarea sitului, în 2005, existau puține metode simple de încărcare a videoclipurilor pe Internet de către utilizatorii neexperimentați, potrivit Wikipedia. Cu interfața sa ușor de folosit, YouTube a făcut posibil ca oricine care poate folosi un calculator să poată și încărca un videoclip, care după numai câteva minute poate fi văzut de milioane de persoane. Marea varietate de subiecte acoperite de YouTube a transformat transmiterea videoclipurilor în una din cele mai importante aplicații ale Internetului.
Un exemplu al impactului social al YouTube-ului a fost succesul videoclipului lui Bus Uncle, în 2006. El conține o conversație animată dintre un tânăr și un bătrân într-un autobuz din Hong Kong, care a fost discutată masiv în emisiunile de televiziune. Alt clip care a primit o atenție deosebită este "Chitaristul", în care Canonul lui Pachelbel este interpretat la o chitară electrică. În videoclip nu se indică numele performerului. Dar, abia după ce a fost vizualizat de milioane de ori, ziarul New York Times i-a dezvăluit identitatea, fiind vorba de Jeong-Hyun Lim, un tânăr de 23 de ani care a înregistrat melodia în dormitorul său.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Joi, 18 Februarie 2010
Stire din Diverse : Flash drive cu stil
Pagina a fost generata in 1.9309 secunde