Ministerul Transporturilor avertizează:

Anvelopele de iarnă second-hand mai vechi de patru ani nu sunt bune

1046
4
Anvelopele de iarnă second-hand mai vechi de patru ani nu sunt bune - iarnaconstantatiruriblocatezapad-1319782004.jpg

Articole recomandate

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, alături de Autoritatea Rutieră Română (ARR) și Regia Autonomă  "Registrul Auto Român" (RAR) informează că începând cu data de 1 noiembrie 2011 intră în vigoare prevederile OG 5/2011 privind obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
Reamintim că noua legislație a fost publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 80, în data de 31 ianuarie a.c., asigurându-se astfel o perioadă de timp de 9 luni pentru ca cei vizați de noua legislație să intre în conformitate. Având în vedere unele prezentări distorsionate din media în legătură cu prevederile noii legislații în materie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii face următoarele precizări:
1. Scopul primordial al noii legislații este creșterea gradului de siguranță pe drumurile publice pe timp de iarnă și reducerea numărului de victime omenești ca urmare a echipării necorespunzătoare a autovehiculelor pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. MTI consideră că noua lege va salva vieți și va reduce costurile administrației pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarnă. Creșterea siguranței este facilitată prin noua legislație având în vedere că anvelopele de iarnă schimbă în bine comportamentul unui vehicul în sezonul rece, micșorează spațiul de frânare, mențin autovehiculul pe traiectoria dorită. În același timp, lanțurile sunt contraindicate pe gheață, iar utilizarea lor dăunează anvelopelor și deteriorează îmbrăcămintea asfaltică a drumului.
2. Conform art. IV din Ordonanță OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei intră în vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevăzut în mod expres un interval de timp în care autovehiculele trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă ci doar în cazurile mai sus menționate (drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei). În concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumită perioadă de timp ci de condițiile meteo, și anume drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
3.Un conducător auto trebuie să achiziționeze anvelope omologate, în concordanță cu cele înscrise de către RAR în cartea de identitate a vehiculului și care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălțimea profilului lor este mai mică de 4 mm.
4. Apreciem că verificarea anvelopelor de către inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fără a se verifica integral starea tehnică a autovehiculului.
5. Anvelopele denumite comercial "all seasons" sau 4S, ca și cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor și ale remorcilor acestora, precum și montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite CEE-ONU nr. 54.
6. În cazul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto, sancțiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică conducătorului auto de către reprezentanții Poliției Rutiere conform OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600 – 1.400 lei  și se face venit integral la bugetele locale.
7. În cazul autovehiculelor de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, sancțiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică după caz operatorilor de transport/întreprinderilor sau conducătorilor auto de către inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentanții Poliției Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2.500 - 4.000 lei și se face venit integral la bugetul de stat sau bugetele locale, după caz. Dacă fapta constatată are ca efect și blocarea unui sector de drum, sancțiunea contravențională este de 5.000 – 8.000 lei plus costurile aferente intervenției de degajare a sectorului de drum afectat.
8. Statele europene care stabilesc obligativitatea "generală" de utilizare a anvelopelor de iarna în anumite perioade calendaristice și în funcție de condițiile meteorologice sunt Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Herțegovina, Slovenia. Două state au reguli chiar mai stricte, în sensul că utilizarea nu este condiționată de condițiile meteorologice: Suedia și Norvegia. Obligația privește doar proprii cetățeni/rezidenți. Statele europene care stabilesc obligativitatea "parțială" de utilizare a anvelopelor de iarnă, în sensul că acestea trebuie să fie folosite atunci când condițiile de drum o impun (drumuri acoperite cu gheață/ zăpadă/ mâzgă/ brumă /polei), indiferent de perioada calendaristică, sunt Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Italia, Norvegia, Ungaria, Franța, Spania. Statele europene care doar "recomandă" utilizarea anvelopelor de iarnă sunt Polonia, Portugalia, Belgia, Olanda, Bulgaria, Luxembourg, Marea Britanie, Irlanda, Danemarca, Grecia. În mare parte din aceste state este obligatorie utilizarea de lanțuri, acolo unde există marcaje rutiere în acest sens (Polonia, Portugalia, Bulgaria).

Comentează știrea

victor beda
28 octombrie 2011
oare?

nu cred nimic din argumentatia astora.pe gheata si polei aluneci oricum, chiar si cu asazisele anvelope MS.pentru evitarea accidentelor de acest gen, cele mai bune masuri s-au luat pe vremea lu' ceasca,vi le mai amintiti, nu-i asa?la modul in care se desfasoara traficul acum,trebuie ca acele masuri se impun.

stelian
28 octombrie 2011
despre cauciucuri

Tot nu inteleg de unde atata prostie.....anvelopele de iarna sunt ..de iarna au un fulg sau o creasta nu trebuie sa aibe m si s pe ele...vai de explicatiile militienilor sau de unde or fi ei.M si s trebuie sa scrie pe alea all season

politist
28 octombrie 2011
asa zice ue

ce tot comentati daca asa spune legea. v+ati invatat un popor de clontosi

andrei
28 octombrie 2011
...

In lege spune: "...nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălțimea profilului lor este mai mică de 4 mm." Ziaristii lui peste!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.7073 secunde