Astăzi este Ziua Navigatorului. La mulți ani marinari!

4030
Astăzi este Ziua Navigatorului. La mulți ani marinari! - astaziesteziuanavigatorului-1498378119.jpg
Astăzi, în întreaga lume, se sărbătorește Ziua Navigatorului, cu acest prilej, Sindicatul Liber al Navigatorilor și Inspectoratul ITF - România organizează o serie de activități pentru navigatorii de pe navele sosite în porturile maritime românești. Totodată SLN a transmis un mesaj către toți marinarii și o chemare la solidaritate către sindicatele navigatorilor din zona Mării Negre și a Mării Mediterane, precum și către autoritățile din porturi.

În scrisoarea adresată marinarilor se spune: "Ziua Navigatorului a fost stabilită printr-o rezoluție a Conferinței diplomatice din Manila din 2010 pentru adoptarea Convenției STCW revizuite, cu scopul declarat de a recunoaște contribuția unică a marinarilor din întreaga lume la comerțul internațional pe mare, economia mondială și societatea civilă în ansamblu.

Pentru anul 2017 IMO intenționează să angajeze în mod deosebit porturile și centrele de navigatori pentru a demonstra cât de multă importanță pentru navigatori. Ideea este ca porturile și centrele de navigatori să împărtășească și să prezinte cele mai bune practici în ceea ce privește sprijinul și bunăstarea navigatorilor și să organizeze în zilele noastre activități speciale pentru navigatorii care sosesc în porturile lor.

De Ziua Internațională a Navigatorului, este important să sărbătorim pe bărbații și femeile care și-au luat sarcina grea de a naviga pe mările și oceanele lumii în beneficiul nostru, al tuturor.

Numărul navigatorilor din lumea întreagă care lucrează pe nave comerciale, astăzi, este estimat la 400.000 ofițeri, 825.000 nebrevetați. Țările OECD (America de Nord, Europa de Vest, Japonia) rămân cele mai importante surse de ofițeri dar în ultima decada un număr crescut de ofițeri sunt recrutați și din alte țări precum Estul indepartat și din Europa de Est.

Vorbind despre nebrevetați, majoritatea sunt recrutați în special din Estul îndepărtat. Numai filipinezii acoperă aproape 20% din forța de muncă maritimă globală. China și India au o contribuție semnificativă în furnizarea lucrătorilor maritimi, mulți marinari din aceste se bucură de oportunitățile de angajare pe nave sub pavilion străin care lucrează cu companii maritime internaționale. O alta sursă importantă de nebrevetați o reprezintă țările fost comuniste din Europa de Est. Romania este printre țările importante din Europa și Europa de Est din acest punct de vedere, cu peste 33.000 de navigatori din care aproximativ 12.000 de ofițeri, 7.000 de nebrevetați 14.000 personal auxiliar.

Navigatorii au o responsabilitate imensă atât în ceea ce privește asigurarea schimburilor comerciale cu navele pe care lucrează, dar și pentru pasagerii de pe nave de croazieră sau RoRo, cât și în fața mediului. Pentru aceasta e nevoie de persoane speciale care să ia asupra lor provocarea de a deveni marinari de profesie - în special în aceste zile când navele au capacități de transport de mii de pasageri și încărcături de sute de mii de tone, cu un pericol de a cauza pierderi enorme de vieți sau de a produce catastrofe de dimensiuni inimaginabile ale mediului.

De aceea rolul Federatiei Internaționale a Transportatorilor (ITF) și a sindicatelor componente în negocierea contractelor de muncă, în apărarea drepturilor navigatorilor este crucial. Daca în trecut se înregistra peste 1 milion de cazuri în care erau implicați navigatorii, astăzi, în mai putin de 10 ani, procentajul a scăzut la sub jumătate. Anual se recuperează sume importante sub forma de salarii și compensații neplătite, iar un număr tot mai mare de nave sunt cuprinse în listele navelor cu riscuri foarte scăzute, intrând sub incidenta contractelor ITF sau a negocierilor naționale, însemnând practic beneficii pentru marinari, pentru noi toți care beneficiem de serviciile de calitate ale navigatorilor, pe navele care asigură majoritatea comerțului mondial. Conventia MLC 2006, recent intrată în vigoare cu toate amendamentele, este un exemplu pe care comunitatea maritimă internațională îl da în ceea ce privește grija față de navigatorii din toată lumea. Domeniul maritim este de departe cel mai reglementat sector de activitate. Marea este un mediu neiertător și, de-a lungul secolelor, marinarii au fost încurajați să-și clădească o tradiție, dovadă a unui efort altruist, prin care să le pese unora de alții, în mod particular de cei care se află în dificultate sau pericol.

Duminică, 25 iunie 2017 de Ziua Internațională a Navigatorului, Sindicatul Liber al Navigatorilor, ITF Romania alături de Seaman’s Club Constanța și Centrul Internațional pentru Navigatori Agigea vor efectua vizite la navele acostate în porturile maritime românești, vor organiza transportul de la nave la Club sau la obiectivele de interes ale orașului Constanța, vor facilita cu ajutorul modulelor mobile Wi-Fi Internet gratuit la navele vizitate, vor facilita navigatorilor posibilitatea de a contacta familiile și de a se bucura pentru câteva momente alături de cei dragi.

Voluntari ai Centrului Internațional Agigea, SLN , ITF și Seamens Cub vor vizita și nava Geo Star abandonată în portul Agigea încă din luna martie 2017. SLN a aprovizionat nava cu alimentele și materialele de strictă necesitate, dar cu aceasta ocazie, Centrul Agigea va pregăti câteva feluri de mâncare celor 10 navigatori în dificultate și vor petrece împreună câteva ore la bordul navei.

Tot astăzi, 25 iunie 2017, având în vedere faptul că potrivit raportului recent privind siguranța pe mare a Allianz, în ultima decadă, zona estului Mediteranei și zona Mării Neagre a luat locul Insulelor Britanice, Marii Nordului, a Canalului Englez și a Golfului Biscaya în ceea ce privește incidentele maritime, incluzând pierderile totale de nave și vieți omenești, SLN cheamă, solidar cu ITF, toate sindicatele afiliate din zonă și autoritățile maritime din porturile noastre să ia masurile necesare de redresare a situației."

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.851 secunde