Autorizarea afacerilor de către administrațiile locale - un proces haotic, discriminatoriu și birocratizat excesiv

188
Autorizarea afacerilor de către administrațiile locale - un proces haotic, discriminatoriu și birocratizat excesiv - fondautorizareaafacerilordecatre-1676055036.jpg

Articole de la același autor

• Consiliul Concurenței propune realizarea unor proceduri unitare și clare la nivel național

Pare incredibil, dar tocmai instituțiile care – teoretic – ar trebui să fie primele interesate să susțină inițiativa locală, creșterea numărului afacerilor și dezvoltarea lor sunt cele care le pun frâne și ridică obstacole în calea liberei concurențe. Aceasta este concluzia raportului preliminar al studiului privind „Impactul sistemului de autorizare de către autoritățile administrației publice locale a comercializării produselor și a serviciilor de piață asupra accesului pe piață al întreprinderilor”, efectuat de specialiștii Consiliului Concurenței.


Câte bordeie, atâtea obiceiuri

Stimați cititori, în România există 3.228 de unități administrativ-teritoriale, din care: 103 municipii, 216 orașe, 2.862 de comune, 41 de județe și 6 sectoare ale municipiului București. Numărul lor mare și autonomia de care se bucură au condus la existența unor proceduri diversificate de emitere a autorizațiilor de funcționare a întreprinderilor, arată studiul. Sau cum spune o vorbă din bătrâni: „Câte bordeie, atâtea obiceiuri!”

Diferențele se referă la: natura activităților comerciale autorizate, procedura de emitere a autorizației, inclusiv denumirea și valabilitatea ei, cerințele pentru emiterea acesteia și multe altele.

În majoritatea cazurilor, autorizațiile de funcționare sunt emise în baza unui „Regulament privind autorizarea activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață”, adoptat printr-o hotărâre de consiliu local. În restul cazurilor, emiterea lor se face în baza unor proceduri adoptate prin dispoziții ale primarilor.

Legislație ambiguă și neactualizată

Autoritatea de concurență a constatat că legislația privind comercializarea produselor și serviciilor de piață (O.G. nr. 99/2000) nu este actualizată cu codurile CAEN în vigoare, fapt ce conduce la:

- interpretarea și aplicarea neunitară a acesteia de către primării;

- stabilirea obligativității obținerii autorizației de funcționare și pentru alte coduri CAEN față de cele prevăzute de OG nr. 99/2000;

- aplicarea parțială a prevederilor OG nr. 99/2000, în sensul că unele primării nu autorizează toate activitățile de comercializare de produse și servicii de piață prevăzute de OG nr. 99/2000, ci doar activitatea de alimentație publică (restaurante, baruri) și alte activități recreative și distractive.

În plus, dispoziția legală care definește „comerțul în zone publice” nu clarifică cu exactitate dacă autorizarea de către autoritățile administrației publice locale vizează doar activitățile desfășurate în zone publice sau vizează și activitățile desfășurate și în alte zone, spre exemplu, spații private, dar care sunt accesibile publicului, sau dacă autorizarea vizează doar activitățile desfășurate direct către consumatori sau și cele care se adresează exclusiv clienților unei întreprinderi.

Pe de altă parte, se creează incertitudine din perspectiva întreprinderilor, acestea fiind în situația de a nu cunoaște cu exactitate dacă activitatea pe care o demarează este supusă obligației de autorizare la nivelul primăriei.



Autorizarea - un proces anevoios


Potrivit studiului, accesul întreprinderilor la informațiile privind procedura de autorizare este, în unele cazuri, un proces anevoios, din cauză că, pe paginile de internet ale primăriilor respective, nu sunt publicate regulamentele și hotărârile prin care au fost adoptate. În plus, modificările succesive ale regulamentelor, fără publicarea unei versiuni actualizate a acestora, sunt de natură să contribuie la îngreunarea accesului la informații complete.

Denumirea diferită a actului administrativ emis de primar prin care se autorizează aceeași activitate, desfășurată în localități diferite, este un alt aspect de natură să creeze confuzie pentru o întreprindere care dorește să desfășoare activitatea respectivă în mai multe localități.

Până și momentul în care o întreprindere trebuie să îi solicite primăriei emiterea autorizației de funcționare diferă de la o unitate administrativă la alta. Prin aceasta se creează premisele unui tratament discriminatoriu aplicat întreprinderilor, prin interzicerea desfășurării activității până la obținerea autorizației de funcționare sau de permitere a desfășurării activității o anumită perioadă de timp, sub condiția obținerii autorizației, afirmă autorii studiului.

Dacă, de regulă, cerințele stabilite de primării prin regulamente vizează aceleași aspecte, documentele solicitate pentru emiterea autorizației variază de la o primărie la alta. Dacă unele primării solicită un minim de documente, altele pretind un număr foarte mare de acte.

Culmea este că sunt solicitate chiar și documente deținute deja de autoritățile administrației publice locale, a căror valabilitate este pe o perioadă nedeterminată.

Și în privința valabilității autorizației de funcționare, practica este neunitară. Unele regulamente stabilesc termene de 12 luni de la data emiterii, altele: până la sfârșitul anului; până la data de 31 martie a anului următor; până la data celui mai scurt termen menționat în documentele solicitate pentru emiterea actului. Din această cauză unele întreprinderi sunt nevoite să reia procesul de autorizare mai repede față de celelalte.

Ce-i de făcut!

Pe baza studiului, Consiliul Concurenței a ajuns la concluzia că sistemul de autorizare, de către autoritățile administrației publice locale, a activității de comercializare a produselor și serviciilor reprezintă o barieră la intrarea pe piață a întreprinderilor.

Pentru eliminarea ei, instituția de concurență recomandă:

- reevaluarea prevederilor OG nr. 99/2000 și a normelor de aplicare, respectiv actualizarea și adaptarea lor la cadrul legislativ privind clasificarea activităților din economia națională;

- reglementarea activităților și a locului de desfășurare a acestora să fie cât mai clară, astfel încât să se elimine posibilitatea autorităților administrației publice locale să adauge, prin regulamentele emise,

activități care excedează scopului urmărit de legiuitor.

- se recomandă Guvernului elaborarea unui regulament cadru, care să stabilească cât mai clar procedura de autorizare, documentele solicitate, termenele de valabilitate etc.;

- publicarea integrală pe paginile de internet ale primăriilor a hotărârilor și regulamentelor, a informațiilor, procedurilor și actelor normative care vizează autorizarea întreprinderilor.

Totodată, autoritățile locale sunt invitate să citească varianta preliminară a studiului (publicată pe pagina web a Consiliului Concurenței până la data de 9 martie 2023) și să transmită observații. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 2.8438 secunde