În șantierele navale

Canicula poate fi învinsă cu tehnologii performante și bună organizare

388
Sindicatele din industria construcțiilor de mașini sunt preocupate de efectele caniculei. Problema temperaturilor ridicate a fost una dintre temele puse în discuție la recenta reuniune, de la Ploiești, a comitetului coordonator al Federației "Metal", a declarat Dede Perodin, președintele Sindicatului Liber al Navaliștilor din Șantierul Naval Constanța. Liderul sindical deține și funcția de vicepreședinte al federației, răspunzând în cadrul acesteia de departamentul naval. "Pentru șantierele navale, canicula ridică probleme extrem de complexe. Împotriva ei nu se poate lupta doar prin asigurarea rației legale de apa minerală. Ce poate face un litru de apă carbogazoasă împotriva temperaturilor înalte, degajate de tabla încinsă la soare și de arcul electric al aparatului de sudură? Este nevoie de mult mai mult: de măsuri organizatorice, de tehnologii performante, de investiții" – afirmă Perodin. Din practica șantierelor navale românești rezultă că principala cale de a evita lucrul afară, în soare, este creșterea gradului de asamblare și armare a secțiilor și blocsecțiilor, în hale, în condiții de microclimat mai bune, în special pe timpul verilor fierbinți. "Preocuparea conducerilor operative trebuie să se îndrepte, în principal, în această direcție – consideră Dede Perodin. Aceasta presupune un efort mai mare de gândire, de proiectare, programare, organizare și coordonare. Rezultatul îl reprezintă creșterea productivității, dar și îmbunătățirea condițiilor de muncă." O serie de activități, precum cele de vopsitorie din compartimentele navelor, se derulau, în mod tradițional, în spații mici, puțin aerisite, cu temperaturi ridicate și cu atmosfera încărcată de noxe. Acestea se realizează, în prezent, în multe șantiere, în stații de pasivizare moderne. "Ventilația pe nave, în secții și blocsecții rămâne o problemă deficitară – spune Perodin. Ventilatoarele individuale, portabile sunt insuficiente în industria navală. De aceea se recurge la cele generale, de mai mare capacitate, care nu reprezintă, întotdeauna, cea mai bună soluție." Multe dintre șantierele navale au modificat programul de lucru. Pe timpul verii, acesta începe mai devreme, pentru ca lucrătorii să prindă orele de răcoare ale dimineții. De asemenea, pentru o serie de lucrări se organizează ture de noapte. O altă măsură bună este adecvarea echipamentului de lucru la anotimp. Unele șantiere navale au introdus ținuta de vară, cu salopete mai subțiri, mai confortabile, care asigură o mai bună ventilație a pielii. "Nu trebuie ignorată nici alimentația lucrătorilor. În primul rând, cantinele-restaurant din șantiere trebuie să asigure hrană cu un conținut redus de grăsimi. Acum, trebuie să predomine legumele și fructele. Mai mult, lucrătorii, în special cei tineri, trebuie informați ce alimente să consume acasă, pe timpul verii, pentru a face față temperaturilor înalte" – susține liderul sindical. Sindicatele navaliștilor vor lansa, în viitorul apropiat, sondaje de opinie în rândul salariaților, pe sectoare de activitate, pentru a afla problemele cu care se confruntă pe timpul caniculei și ce soluții trebuie adoptate pe viitor, a anunțat Perodin.

Sindicatele din industria construcțiilor de mașini sunt preocupate de efectele caniculei. Problema temperaturilor ridicate a fost una dintre temele puse în discuție la recenta reuniune, de la Ploiești, a comitetului coordonator al Federației "Metal", a declarat Dede Perodin, președintele Sindicatului Liber al Navaliștilor din Șantierul Naval Constanța. Liderul sindical deține și funcția de vicepreședinte al federației, răspunzând în cadrul acesteia de departamentul naval. "Pentru șantierele navale, canicula ridică probleme extrem de complexe. Împotriva ei nu se poate lupta doar prin asigurarea rației legale de apa minerală. Ce poate face un litru de apă carbogazoasă împotriva temperaturilor înalte, degajate de tabla încinsă la soare și de arcul electric al aparatului de sudură? Este nevoie de mult mai mult: de măsuri organizatorice, de tehnologii performante, de investiții" – afirmă Perodin. Din practica șantierelor navale românești rezultă că principala cale de a evita lucrul afară, în soare, este creșterea gradului de asamblare și armare a secțiilor și blocsecțiilor, în hale, în condiții de microclimat mai bune, în special pe timpul verilor fierbinți. "Preocuparea conducerilor operative trebuie să se îndrepte, în principal, în această direcție – consideră Dede Perodin. Aceasta presupune un efort mai mare de gândire, de proiectare, programare, organizare și coordonare. Rezultatul îl reprezintă creșterea productivității, dar și îmbunătățirea condițiilor de muncă." O serie de activități, precum cele de vopsitorie din compartimentele navelor, se derulau, în mod tradițional, în spații mici, puțin aerisite, cu temperaturi ridicate și cu atmosfera încărcată de noxe. Acestea se realizează, în prezent, în multe șantiere, în stații de pasivizare moderne. "Ventilația pe nave, în secții și blocsecții rămâne o problemă deficitară – spune Perodin. Ventilatoarele individuale, portabile sunt insuficiente în industria navală. De aceea se recurge la cele generale, de mai mare capacitate, care nu reprezintă, întotdeauna, cea mai bună soluție." Multe dintre șantierele navale au modificat programul de lucru. Pe timpul verii, acesta începe mai devreme, pentru ca lucrătorii să prindă orele de răcoare ale dimineții. De asemenea, pentru o serie de lucrări se organizează ture de noapte. O altă măsură bună este adecvarea echipamentului de lucru la anotimp. Unele șantiere navale au introdus ținuta de vară, cu salopete mai subțiri, mai confortabile, care asigură o mai bună ventilație a pielii. "Nu trebuie ignorată nici alimentația lucrătorilor. În primul rând, cantinele-restaurant din șantiere trebuie să asigure hrană cu un conținut redus de grăsimi. Acum, trebuie să predomine legumele și fructele. Mai mult, lucrătorii, în special cei tineri, trebuie informați ce alimente să consume acasă, pe timpul verii, pentru a face față temperaturilor înalte" – susține liderul sindical. Sindicatele navaliștilor vor lansa, în viitorul apropiat, sondaje de opinie în rândul salariaților, pe sectoare de activitate, pentru a afla problemele cu care se confruntă pe timpul caniculei și ce soluții trebuie adoptate pe viitor, a anunțat Perodin.

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.5348 secunde