"Căpitanul Peter" și Inspectorul "Dronă". Viitorul a prins viteză în industria shipping-ului

3547

Articole de la același autor

Tehnologiile inteligente au invadat numeroase sectoare din industria shipping-ului, dar au o preferință anume pentru transportul de mărfuri containerizate. Iată, grație unor aplicații informatice implementate într-o serie de terminale portuare și centre logistice ale lumii, precum și pe navele marilor armatori, exportatorii și importatorii pot urmări parcursul mărfurilor containerizate, de la plecare până la sosire.

Aplicația Remote Container Management a revoluționat transportul cu containere frigorifice. Ea le permite proprietarilor să monitorizeze condițiile din interiorul containerelor, din momentul în care mărfurile au fost închise în interior până la livrarea la destinația finală. Administrarea la distanță a containerelor elimină riscul unor surprize la destinație, în cazul transportului de produse proaspete, congelate sau pharma.

Un asistent virtual

Recent, gigantul danez Maersk, cea mai mare companie din transportul naval containerizat, a anunțat că, în anul 2019, va îmbunătăți platforma Remote Container Management, adăugându-i un asistent virtual numit "căpitanul Peter". Acesta va asista clienții, transmițându-le informații pe smartphone, prin SMS sau e-mail, despre condițiile de temperatură și atmosferă din containerele cu marfă și despre cronologia călătoriei. În cazul în care se observă abateri sau expedierea este întârziată, "căpitanul Peter" va notifica clientul.

Odată ce containerul a ajuns la destinație, "căpitanul Peter" va verifica starea sa și va trimite clientului o actualizare. În cazul în care sunt detectate probleme, clientul poate să alerteze furnizorul sau să ceară verificarea transportului de către inspectorii locali. Aplicația le va permite clienților să evite pierderi de milioane de dolari.

Nava prietenoasă cu mediul

Alte noi tehnologii din industria shipping-ului vizează reducerea emisiilor de sulf în aer, măsură impusă de legislația Organizației Maritime internaționale. În aprilie 2018, compania sud-coreeană Hanjin Heavy Industries a anunțat că va construi două nave VLGC (very large gas carriers), care vor folosi drept combustibil gazele petroliere lichefiate.

În vara anului 2018, în porturile Anvers, Amsterdam și Rotterdam, au intrat în exploatare primele cinci barje de containere acționate electric, construcția lor fiind finanțată din fonduri europene. Navele servesc transportul pe căilor navigabile interioare din Belgia și Olanda. Urmează să intre în exploatare și șase șlepuri acționate electric.

Navigația fără marinari

Într-un viitor apropiat, noile tehnologii din shipping vor face inutilă prezența omului la bordul navelor. Marii constructori și operatorii de nave din Japonia s-au asociat pentru a realiza, până în 2025, nava cu auto-navigație. Introducerea acestui tip de nave ar trebui să reducă dramatic numărul accidentelor pe mare.

Compania Rolls-Royce lucrează de câțiva ani la proiectul navei fără echipaj, al navei teleghidate sau dronă, lansarea prototipului fiind prevăzută pentru anul 2030. La rândul ei, Norvegia a înființat o zonă de testare pentru navele cu auto-navigație.

Comitetul pentru siguranța maritimă din cadrul Organizației Maritime Internaționale (IMO) se pregătește, de pe acum, să reglementeze modul de desfășurare a navigației cu navele autonome, în condiții de siguranță. Concluzia lui este că, începând din anul 2022, va începe testarea lor în mai multe variante:

- nava cu suport automat al operațiunilor și deciziilor, având navigatori la bord, care operează și controlează sistemele și funcționarea lor. Unele operațiuni sunt automatizate;

- nava controlată din alte locații, având navigatori la bord;

- nava controlată din altă locație, fără navigatori la bord;

- nava complet autonomă, sistemul său de operare fiind capabil să ia decizii și să-și stabilească singur acțiunile: încărcare, descărcare, manevre portuare, navigație, cooperare cu operatorii, agenții și autoritățile portuare, cu serviciile de remorcaj și pilotaj.

Inspecții de clasă cu drone

Dronele au aplicații în tot mai multe domenii, din agricultură până în sectorul militar, din construcția de drumuri până în supravegherea traficului rutier, din industria portuară până în cea navală. În martie 2016, municipalitatea metropolitană Istanbul a declarat că orașul va utiliza drone la supravegherea traficului din Strâmtoarea Bosfor, pentru a preveni poluarea mării de către nave.

În aprilie 2018, compania ClassNK, unul dintre liderii de pe piața societăților de clasificare din shipping-ul mondial, a lansat Ghidul de utilizare a dronelor în inspecțiile de clasă. Acesta include procedurile de utilizare a dronelor, considerentele tehnice pentru o exploatare sigură și cerințele pentru furnizorii de drone.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3438 secunde