Cât de periculos e să fii lider de sindicat

484
1
Cât de periculos e să fii lider de sindicat - adrianmihalcioiu-1350222681.jpg
Recent, la Casablanca (Maroc) a avut loc reuniunea inspectorilor Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF). 


"Scopul principal al acestor întâlniri periodice este schimbul de experiență, generalizarea procedurilor în activitatea tuturor inspectoratelor ITF, din întreaga lume. Organizația trebuie să răspundă provocărilor globalizării industriei maritime, să fie în pas cu toate schimbările" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu, inspector ITF și lider al Sindicatului Liber al Navigatorilor. 

Cu același prilej, a avut loc o masă rotundă a liderilor sindicatelor afiliate la ITF. "În cadrul ei s-a discutat cazul lui Said Elhairech, secretarul general al Uniunii Sindicatelor din Porturile Marocane, și al lui Mohamed Chamchati, președinte al comitetului regional ITF pentru lumea arabă. Ei au fost arestați pe data de 16 iunie 2012, sub acuzația că sabotează economia și securitatea națională. În realitate, cei doi lideri sindicali cereau ca navigatorii de pe navele companiei de stat marocane, falimentare, "Comarit-Comanav", abandonate în diferite porturi ale lumii, să fie repatriați și plătiți pentru munca depusă. Faptul că ei solicitau plata salariilor restante a fost considerat de Guvernul Marocului un act de subminare a economiei naționale.

Dacă guvernele din întreaga lume ar gândi la fel, mulți lideri de sindicat ar fi astăzi în închisoare. Să nu uităm că, în perioada 1996 - 2001, SLN a obținut milioane de dolari de la guvernele României pentru plata salariilor restante ale navigatorilor de pe navele statului. Campania de presă și protestul parti-cipanților la reuniunea din Casablanca, conjugate cu acțiunea avocaților angajați de ITF, au dus la eliberarea lui Said Elhairech și a lui Mohamed Chamchati. Încă o dată s-a demonstrat forța solida-rității internaționale" - a spus liderul SLN.

Cazul celor doi activiști marocani nu este singular în mișcarea sindicală inter-națională. În 2007, Mansour Osanloo, liderul unui sindicat al șoferilor din Iran, a fost răpit de forțele de represiune iraniene, dus într-o închisoare de maximă securitate, anchetat peste 200 de ore și torturat. A fost eliberat condiționat, după patru ani de proteste, care au culminat cu campania organizată de ITF în întreaga lume.

Un al caz este cel al lui Pedro Zamora, secretarul general al sindicatului docherilor din Guatemala, care a fost ucis, împreună cu copiii săi, pe 15 ianuarie 2007, într-o ambuscadă, cu 20 de focuri de armă. După moartea sa, alți cinci lideri au primit amenințări cu moartea.

Mișcarea sindicală din țara noastră s-a confruntat, în anul 2000, cu cel mai grav caz din istoria sa. Atunci, Virgil Săhleanu, liderul sindicatului de la "Tepro" Iași, a fost asasinat de criminali plătiți.

Sindicalismul constănțean a avut și el parte de atacuri de tot felul, de la cele de tip mafiot, până la acțiuni în justiție. În 1996, în timpul negocierilor cu Asociația Armatorilor, mașina lui Adrian Mihălcioiu a fost atacată cu gaze lacrimogene. Poliția a cercetat cazul, stabilind că e vorba de "substanțe profesionale", dar nu a găsit făptașii.

Pentru că, într-o emisiune la postul de televiziune MTC, a luat apărarea echipajului de pe nava "Călărași", scufundată pe 13 iunie 1997, la Cape Town (Africa de Sud), Mihălcioiu a fost târât în procese, de firma "Hinnmar", timp de trei ani. În naufragiu murise un marinar, dar în loc să ancheteze compania de navigație, care trimisese cu bună știință nava în furtună, deși i se raportase că motorul e făcut praf, procurorii îl acuzau pe liderul SLN.

De-a lungul anilor, numeroși lideri de sindicat incomozi, din portul Constanța și-au pierdut locurile de muncă, chiar dacă legea îi apăra.


Comentează știrea

andrei
15 octombrie 2012
foarte periculos

Pai daca este lider de sindicat de 20 de ani, atunci este foarte periculos si neprofitabil

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2292 secunde