Istoria unui conflict… spontan

CFR-iștii au blocat trenurile, Fenechiu promite "capul vinovaților", iar Ponta își cere scuze

305
O grevă spontană de două ore a paralizat circulația trenurilor de călători din șase regionale. Un număr de 137 de trenuri au fost blocate în gări. La Constanța, 6 trenuri au avut întârzieri mai mari decât cele cu care ne-au obișnuit. 


La ora 7, lucrătorii feroviari din sectorul mișcare-comercial au refuzat să înceapă lucrul. Multora dintre ei le era teamă să declare presei ce-i nemulțumește, de ce au recurs la această formă de protest. "E mai rău decât în comunism. Dacă vorbești, ești concediat" - s-a scuzat un CFR-ist din Gara Constanța. "Noi nu avem voie să dăm declarații. Mergeți la șefi" - a spus altul, aflat în prag de pensionare, care nu vroia să o pățească tocmai acum. 

Gheorghe Spânu, președintele Sindicatului Mișcare - Comercial Dobrogea, a declarat pentru cotidianul "Cuget Liber" că lucrătorii feroviari au decis să recurgă la această formă de protest întrucât nu li s-au achitat salariile pe luna decembrie. "Oamenii s-au dus pe data de 15 ianuarie la bancomate să-și scoată banii și au aflat că nu e nimic pe card; de aceea s-au revoltat. Ei constată că, odată cu încheierea alegerilor parlamentare s-au terminat și banii pentru CFR" - relatează liderul de sindicat.

Potrivit președintelui Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, impiegații de mișcare nu și-au primit salariile deloc, lucrătorilor de la CFR Călători le-au fost achitate doar pe jumătate, iar celor de la CFR Marfă, în totalitate.

La câteva minute după terminarea grevei, ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, a organizat o conferință de presă. El a anunțat că va lua măsuri împotriva celor ce se fac vinovați de întârzierea plăți salariilor. Totodată, a explicat că o parte din vină o poartă mecanismul greoi de transfer a subvențiilor de stat către companiile feroviare. Fenechiu a promis că se va implica în activitatea CFR-ului, chiar dacă există management privat.

Greva spontană de ieri este un simptom al numeroaselor tensiuni sociale acumulate în companiile feroviare ale statului. Federațiile sindicale de la Căile Ferate i-au solicitat ministrului Relu Fenechiu, încă de pe data de 9 ianuarie, o întâlnire, pentru a discuta următoarele teme:

- reluarea acordării facilităților de călătorie pentru personalul feroviar și pentru familiile lor, la nivelul anului 2010;

- fundamentarea bugetelor de venituri și cheltuieli pe 2013, la companiile feroviare, astfel încât să se acorde drepturile salariale prevăzute în contractele colective, dar suspendate la această oră;

- includerea în bugete a sumelor necesare achitării drepturilor salariale câștigate în justiție și uniformizarea modului de acordare a acestor drepturi;

- reglarea plăților între companiile feroviare, pentru a se elimina bloca-jele financiare. În acest scop, se propune înființarea unui holding feroviar;

- alocarea sumelor necesare pentru reabilitarea și modernizarea infrastructurii feroviare, prin alocații multianuale de la bugetul statului;

- reevaluarea contractelor de servicii încheiate cu operatorii privați;

- măsuri legislative pentru eliminarea concurenței neloiale practicată de transportul terestru în raport cu cel feroviar;

- demararea unei dezbateri privind viitorul unităților medicale și a asistenței medicale pentru salariații din transporturi;

- legiferarea Statutului personalului feroviar.

Federațiile sindicale sunt, de asemenea, nemulțumite de faptul că administratorii companiilor feroviare nu-i invită pe reprezentanții sindi-catelor la ședințele de consiliu, așa cum este prevăzut în contractele colective de muncă.

În ciuda numeroaselor restructurări din ultimii ani, criza de la CFR pare să nu se mai termine. Datoriile companiilor cresc de la un an la altul, în vreme ce statul continuă să le subvenționeze. Infrastructura și suprastructura feroviară sunt în suferință, iar trenurile continuă se aibă mari întârzieri. Prețul transportului crește invers proporțional cu evoluția calității serviciilor, în vreme ce lucrătorii feroviari sunt prost plătiți.

Bolile CFR-ului s-au agravat peste măsură. De-a lungul anilor, statul a încercat toate leacurile. A mai rămas unul singur, cel chirurgical, al privatizării, dar sindicatele feroviarilor sunt împotriva lui.

Premierul Victor Ponta a pus sub semnul întrebării caracterul spontan al grevei, despre care a afirmat că știa cu o seară înainte că va avea loc a doua zi. El le-a cerut scuze pasagerilor care au avut de suferit din cauza ei.

"Îmi pare rău și pentru angajații de la CFR, și Călători, și Infrastructură. În același timp, însă, aș vrea să știe toți că trăim în România și că facem eforturi foarte mari, ca să le plătim salariile celor de la CFR, iar o dată îi înțelegem dacă întârzie salariile 24 de ore și, uite, facem grevă" - a declarat Ponta. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2372 secunde