Clientul IMM prinde contur pentru bănci

277
Băncile autohtone au realizat, în sfârșit, că e bine să finanțeze IMM-urile. Așa că acum aproape fiecare bancă lansează produse dedicate micilor afaceri. Dobândă mică și fixă, perioadă de grație mare, termen mare de rambursare, posibilitate de refinanțare sau transformare în linie de credit, acestea sunt caracteristicile principale ale unui produs pentru micile afaceri.

Cu toate acestea, majoritatea managerilor preferă în continuare să se autofinanțeze sau să caute surse alternative de a obține finanțare. Fie că e vorba de credite pe încredere de la furnizori sau credite cu dobânzi infime la bănci din străinătate, cert este că un număr important de IMM-uri refuză colaborarea cu băncile locale.
Motivul principal este că mulți manageri nu își permit un credit. Peste 90% dintre IMM-uri au o cifră anuală de afaceri de 2 milioane euro, adică un profit lunar destul de mic, insuficient pentru a rambursa un împrumut serios. În al doilea rând, numărul mare de oferte bancare și de credite este descurajant. Cum încrederea în instituția bancară română este apropiată de zero, în special din cauza clasicelor clauze contractuale tipărite cu font microscopic, nimeni nu riscă să fie prins în cine știe ce contract cu zeci de condiții auxiliare, care apar ca prin minune după două luni de la semnare.
Datele statistice mai indică faptul că IMM-urile refuză să ia credite de la bănci pentru că au mult de așteptat până la aprobarea actelor, nu au cu ce să garanteze, preferă să nu aibă datorii, cel puțin în fazele incipiente ale afaceri și pentru că îi suspectează pe bancheri de corupție și favoritism.
Singurele firme care se văd nevoite să lucreze cu băncile sunt cele din export - import, pentru ca-re nu există, prin lege, un sprijin financiar mare din partea statului.
"Prin aderarea la organismele internaționale de comerț, România este obligată să nu sprijine exportatorii, pentru a nu îi avantaja pe piața comunitară, în fața firmelor din alte țări. De aceea ei rulează o mare parte din profit în linii de credit. În cazul IMM-urilor care nu iau credite, circa 10% din bilanțul contabil este reprezentat, de cele mai multe ori, de cash și conturi. Lipsa de investiții înseamnă fie că nu există oportunități reale de a face ceva cu banii, fie că managerii sunt slabi", explică Luminița Mihailov, directorul Agenției de Dezvoltare Sud-Est (ADR SE).

Băncile autohtone au realizat, în sfârșit, că e bine să finanțeze IMM-urile. Așa că acum aproape fiecare bancă lansează produse dedicate micilor afaceri. Dobândă mică și fixă, perioadă de grație mare, termen mare de rambursare, posibilitate de refinanțare sau transformare în linie de credit, acestea sunt caracteristicile principale ale unui produs pentru micile afaceri.

Cu toate acestea, majoritatea managerilor preferă în continuare să se autofinanțeze sau să caute surse alternative de a obține finanțare. Fie că e vorba de credite pe încredere de la furnizori sau credite cu dobânzi infime la bănci din străinătate, cert este că un număr important de IMM-uri refuză colaborarea cu băncile locale.
Motivul principal este că mulți manageri nu își permit un credit. Peste 90% dintre IMM-uri au o cifră anuală de afaceri de 2 milioane euro, adică un profit lunar destul de mic, insuficient pentru a rambursa un împrumut serios. În al doilea rând, numărul mare de oferte bancare și de credite este descurajant. Cum încrederea în instituția bancară română este apropiată de zero, în special din cauza clasicelor clauze contractuale tipărite cu font microscopic, nimeni nu riscă să fie prins în cine știe ce contract cu zeci de condiții auxiliare, care apar ca prin minune după două luni de la semnare.
Datele statistice mai indică faptul că IMM-urile refuză să ia credite de la bănci pentru că au mult de așteptat până la aprobarea actelor, nu au cu ce să garanteze, preferă să nu aibă datorii, cel puțin în fazele incipiente ale afaceri și pentru că îi suspectează pe bancheri de corupție și favoritism.
Singurele firme care se văd nevoite să lucreze cu băncile sunt cele din export - import, pentru ca-re nu există, prin lege, un sprijin financiar mare din partea statului.
"Prin aderarea la organismele internaționale de comerț, România este obligată să nu sprijine exportatorii, pentru a nu îi avantaja pe piața comunitară, în fața firmelor din alte țări. De aceea ei rulează o mare parte din profit în linii de credit. În cazul IMM-urilor care nu iau credite, circa 10% din bilanțul contabil este reprezentat, de cele mai multe ori, de cash și conturi. Lipsa de investiții înseamnă fie că nu există oportunități reale de a face ceva cu banii, fie că managerii sunt slabi", explică Luminița Mihailov, directorul Agenției de Dezvoltare Sud-Est (ADR SE).

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.8194 secunde