Fără comenzi, dar cu datorii uriaşe! Tensiuni majore la Şantierul Naval din Mangalia

12406
2

Articole de la același autor

Situaţie dramatică la Şantierul Naval din Mangalia, unitate care se confruntă cu o scădere drastică a volumului de muncă, iar în lipsa unor măsuri concrete, există riscul iminent de întrerupere temporară a activităţii pentru majoritatea angajaţilor, pentru o perioadă îndelungată.

Exista odinioară, la Mangalia, un salut al navaliştilor. Mai exact, la întrebarea „Ce faci?”, răspunsul era scurt: „Vapoare!”. Anii au trecut, vremurile s-au schimbat - şi nu în bine! - iar replica de astăzi este una plină de tristeţe: „Nimic. Dar de calitate!”.

Din păcate, situaţia la Şantierul Naval Mangalia, principalul angajator din sudul litoralului, de care sunt dependente, sub o formă sau alta, mii de familii, este extrem de delicată. Cu datorii colosale, ameninţată cu insolvenţa, cu un acţionar minoritar (olandezii de la Damen) şi cu un acţionar majoritar (statul român) care pare a nu avea nici pricepere, nici interes, viitorul unităţii este incert.

Cu cuţitul la os, navaliştii din Mangalia au trimis o petiţie către premierul Marcel Ciolacu, însă speranţele de rezolvare prea curând a situaţiei sunt mai firave decât pânza de păianjen.

Posibil litigiu la Curtea de Arbitraj

„În numele celor 1.500 de lucrători români rămaşi în Şantierul Naval din Mangalia, adresăm această petiţie, în contextul situaţiei critice cu care ne confruntăm. Scopul acestei petiţii este de a obţine sprijinul necesar pentru protejarea locurilor de muncă şi redresarea şantierului, un obiectiv strategic de interes naţional, unde statul român, prin Ministerul Economiei, deţine 51% din acţiuni.

Şantierul Naval din Mangalia (DSMa) se confruntă cu o scădere drastică a volumului de muncă, iar în lipsa unor măsuri concrete, există riscul iminent de întrerupere temporară a activităţii pentru majoritatea angajaţilor pentru o perioadă îndelungată. Rezultatele financiare negative şi datoriile colosale către creditori (Grupul Damen) amplifică riscul de insolvenţă, iar divergenţele dintre acţionari pot conduce la un litigiu la Curtea de Arbitraj”, se arată în scrisoarea deschisă adresată prim-ministrului Marcel Ciolacu, transmisă de Sindicatul Liber Navalistul, afiliat Federaţiei Sindicatelor Libere din România, membră a Blocului Naţional Sindical.

Navaliştii au toate motivele de a fi profund îngrijoraţi de disputele dintre acţionari şi de consecinţele negative potenţiale ale acestora asupra angajaţilor societăţii.

„Este esenţial ca interesele angajaţilor să fie luate în considerare şi să se acorde o atenţie deosebită stabilirii unei strategii care să asigure continuitatea şi stabilitatea locurilor de muncă din Şantierul Naval din Mangalia.

În concluzie, situaţia actuală a Şantierului Naval din Mangalia este una deosebit de urgentă şi critică, iar viitorul locurilor de muncă şi al comunităţii locale depinde de soluţiile şi acţiunile care trebuie luate urgent. Economia municipiului Mangalia se bazează în mare parte pe veniturile generate de Şantierul Naval, acesta fiind principalul angajator local.

Ne exprimăm încrederea că preocupările şi solicitările noastre vor fi luate în considerare”, se mai menţionează în petiţia amintită.

O întrunire fără mari aşteptări

Contactat telefonic, preşedintele Sindicatului Liber Navalistul, din Şantierul Naval din Mangalia, Laurenţiu Gobeajă, a declarat, pentru „Cuget Liber”, că, marţi, 19 martie, de la orele 14.30, la sediul Ministerului Economiei, va avea loc o întâlnire între reprezentanţii ministerului şi cei ai navaliştilor din Mangalia, însă nu are mari aşteptări.

„Situaţia este extrem de critică pentru o unitate cu 1.490 de salariaţi. Volumul de lucru a scăzut dramatic, încheiem curând două proiecte, vom livra o barjă şi o suprastructură off-shore, apoi… Apoi nu mai urmează nimic! Efectuăm doar reparaţii, sporadic. Credite nu mai reuşim să accesăm. Statul, care este acţionar majoritar, să vină să finanţeze sau să găsească alt investitor. Dar nu cred că, mâine sau foarte curând, va fi identificată o soluţie. Dacă cei din minister ar fi avut-o, nu s-ar fi ajuns în această situaţie.

Scopul acestei întâlniri este să fim informaţi despre modalitatea de administrare a şantierului, în eventualitatea retragerii partenerului străin, având în vedere notificările privind încetarea contractului de asociere şi cererea de despăgubire transmisă de către partenerul străin Damen Holding BV. De asemenea, ne interesează şi viziunea generală a acţionarului majoritar, statul român, prin Ministerul Economiei, cu privire la misiunea şi obiectivele societăţii. Deşi obiectivul principal este realizarea de profit, rezultatele financiare negative sunt în contradicţie directă cu acest scop fundamental al oricărei afaceri. Considerăm că este esenţial să fim informaţi despre măsurile de redresare a şantierului, asigurarea unui portofoliu de comenzi şi protejarea forţei de muncă”, a declarat Laurenţiu Gobeajă.

Damen îşi va continua activitatea la Galaţi

Reamintim că, în luna august a anului trecut, Damen Holding BV a anunţat anularea cadrului legal de funcţionare a asocierii cu statul român privind Şantierul Naval Mangalia. Prezenţa Damen în România asigură peste 3.500 de locuri de muncă pe plan local, peste 400 de proiecte finalizate şi construcţia a peste 30 de nave de apărare şi securitate pentru 14 forţe navale şi gărzi de coastă din întreaga lume, inclusiv pentru ţări NATO şi UE. Ulterior, Damen Holding BV a anunţat că va rămâne în România şi îşi va continua activitatea la Galaţi.

În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia şi a acceptat să transfere părţii române 2% din acţiunile companiei care operează Şantierul Naval Mangalia (permiţând statului român să devină acţionar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii şi păstrării controlului operaţional şi managerial al şantierului. 

Comentează știrea

da
18 martie
da

test

sudor
18 martie
forta de munca

foarte bun articolul

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.979 secunde