Un nou incident legat de serviciile de pilotaj tulbură "apele" în portul Constanța. Pe data de 5 noiembrie 2013, compania Idu Shipping & Services a transmis o scrisoare de protest pe adresa Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, Autorității Navale Române, Căpităniei Portului Constanța și Ministerului Transporturilor.
Autoritățile respective sunt informate că, în dimineața zilei de 5 noiembrie, la ora 4,30, nava "Aqua Splendor" (cu lungimea de 291,80 metri, lățimea de 45 metri și capacitatea de 175.585 tdw) a sosit în rada portului Constanța.
"În conformitate cu instrucțiunile primite de la Serviciul Trafic Maritim Constanța (VTS) și de la compania de pilotaj Black Sea Pilots SRL - comandantul navei a procedat către intrarea portului, ajungând până în zona geamandurii cardinale de sud. Pilotina având pilotul desemnat de Administrația Portului Constanța să efectueze manevra de acos-tare a refuzat (sau nu a putut!) să se apropie de navă în vederea îmbarcării pilotului. Ajungând într-o situație de pericol iminent, comandantul navei a hotărât să întoarcă nava în gura portului și să procedeze pentru ancoraj în rada exterioară a portului Constanța. Condițiile hidro-meteorologice în această dimineață au fost după cum urmează: vânt din sectorul sud de forța 4 - 5 b.s.; starea mării fiind forța 3 - 4 b.s. la coastă și în larg 4 - 5 b.s." În final, compania de agenturare își exprimă protestul pentru "modul defectuos în care este efectuat serviciul de pilotaj și pentru lipsa de echipamente necesare transportului în siguranță al piloților la și de la nave."
Se menționează că nava "Aqua Splendor" are o chirie zilnică de 50.000 de dolari, iar întârzierea în acostarea navei produce pagube importante atât armatorului, cât și terminalului Comvex, de unde nava urmează să încarce 165.000 tone de minereu de fier în tranzit. Contactat de cotidianul "Cuget Liber", Sorin Culețu, directorul companiei Black Sea Pilots, a declarat: "Nava a refuzat să vină la punctul de îmbarcare a pilotului, loc ce permite executarea acestei operațiuni în condiții de siguranță pentru pilot. Poziția lui fusese comunicată navei și pilotului de către VTS. Pilotina s-a prezentat la punctul de îmbarcare, dar nava a preferat să iasă în larg. Pilotul a respectat prevederile articolului 126, aliniatul 3, din Regulamentul de exploatare portuară.
Cazul este un incident izolat, care nu ar trebui să pună în discuție calitatea serviciilor de pilotaj din portul Constanța. Același pilot care a fost implicat în acest eveniment a executat de curând manevra de acostare a unei nave de 315 metri lungime, în foarte bune condiții. Din păcate, despre acest lucru nu s-a scris."