Managementul situațiilor de criză, după reguli noi

308
Managementul situațiilor de criză, după reguli noi - managemenulsituatiilordecriza-1470319960.jpg

Articole de la același autor

În ședința de astăzi, Guvernul a aprobat o hotărâre care reglementează asigurarea, la nivel național, a managementului tipurilor de risc. Aceasta înlocuiește HG nr. 2288/2004 pentru aprobarea repartizării principalelor funcții de sprijin pe care le asigură ministerele, celelalte organe centrale și organizațiile neguvernamentale privind prevenirea și gestionarea situațiilor de urgență.
Noile reglementări au avut în vedere și concluziile raportului Corpului de Control al Prim-ministrului realizat după incendiul din Clubul Colectiv, din 30 octombrie 2015, precum și concluziile analizelor realizate de Ministerul Afacerilor Interne.
Noua hotărâre de guvern stabilește:
- autoritățile care au obligația de a asigura managementul tipurilor de risc
- comandantul acțiunii - persoana din cadrul MAI care planifică și asigură integrat coordonarea operațională a capabilităților implicate în acțiunile de intervenție operativă pentru toate tipurile de risc
- obligația autorităților de a emite regulamente de gestionare a situațiilor de urgență specifice tipului de risc repartizat și planuri de pregătire în domeniul situațiilor de urgență.
- elaborarea unei structuri-cadru a Regulamentului de gestionare a situației de urgență
Autoritățile responsabile sunt împărțite în autorități cu rol principal și autorități cu rol secundar, pentru a delimita cine deține principalele competențe în domeniu și cine sprijină executarea misiunilor pe un anumit domeniu.
Pentru fiecare dintre următoarele tipuri de risc: cutremure, epidemii, inundații, accident nuclear și/sau radiologic și incendii de pădure, care au un impact major asupra comunităților, mediului și populației, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență elaborează, cu avizul Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul MAI, o concepție națională de răspuns, cu sprijinul celorlalte autorități responsabile implicate în asigurarea conducerii și intervenției operative în cadrul acțiunilor de răspuns.
La nivelul județelor și al municipiului București, precum și al celorlalte unități administrativ-teritoriale, se elaborează planuri de acțiune pe tipuri de risc, care se aprobă de președintele comitetului județean/al municipiului București pentru situații de urgență.
O altă noutate a hotărârii de guvern este stabilirea comandantului acțiunii – persoana din cadrul MAI care planifică și asigură integrat coordonarea operațională a capabilităților implicate în acțiunile de intervenție operativă pentru toate tipurile de risc.
La nivel național, comandantul acțiunii este secretarul de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul MAI sau persoana desemnată de acesta.
Excepția o reprezintă activitatea de căutare-salvare care trebuie să se desfășoare în anumite medii specifice și la care Ministerul Afacerilor Interne participă cu rol secundar, iar rolul principal revine autorităților specializate. Astfel, rolul principal poate reveni Ministerului Transporturilor (pentru căutare și salvare de vieți omenești pe mare), Ministerului Apărării Naționale (căutare nave/aeronave militare), Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri (căutare-salvare persoane blocate în galerii miniere), etc.
În situația în care sunt afectate mai multe județe, comandantul acțiunii poate fi desemnat la nivel zonal, prin dispoziție a secretarului de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență.
La nivel județean sau al municipiului București, comandantul acțiunii este șeful inspectoratului pentru situații de urgență în a cărui zonă de competență s-a produs evenimentul.
Comandantul acțiunii are următoarele atribuții:
- coordonează forțele de intervenție stabilite
- informează comitetul pentru situații de urgență competent despre evoluția situației de urgență și modul de desfășurare a intervenției;
- dispune suplimentarea forțelor de intervenție
- desemnează comandanți ai intervenției din cadrul autorităților responsabile
- asigură implementarea deciziilor comitetului pentru situații de urgență competent
Comandantul intervenției se subordonează operațional comandantului acțiunii și este persoana care asigură în teren conducerea forțelor și mijloacelor aparținând autorităților responsabile, implicate în acțiunile de răspuns.
Autoritățile responsabile cu rol principal au obligația de a emite regulamente de gestionare a situațiilor de urgență specifice tipului de risc repartizat și planuri de pregătire în domeniul situațiilor de urgență. Regulamentele de gestionare a situațiilor de urgență se avizează de către Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul MAI și se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne.
Planurile de pregătire în domeniul situațiilor de urgență se avizează de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și se aprobă de președinții comitetelor pentru situații de urgență. Structura-cadru a Regulamentului de gestionare a situației de urgență se elaborează de către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, se avizează de către Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne.
De asemenea, structura-cadru a planului de pregătire în domeniul situațiilor de urgență se stabilește de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, se avizează de către Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.175 secunde