Ministrul Traian Băsescu a gândit-o, primarul Radu Mazăre a pus-o în practică

1727
6
Ministrul Traian Băsescu a gândit-o, primarul Radu Mazăre a pus-o în practică - port-1351010481.jpg
Parlamentarii social-democrați Alexandru Mazăre, Eduard Martin și Manuela Mitrea readuc în dezbaterea Legislativului tema transferului acțiunilor Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța de la Ministerul Transporturilor la autoritățile locale.

Cu jalba la Văcăroiu

Ideea trecerii portului Constanța la administrația locală are o carieră îndelungată. Primul care s-a gândit la o asemenea schimbare de statut a fost Traian Băsescu. În 1991, pe vremea când era ministru al transporturilor, a trimis o delegație din portul Constanța în trei porturi municipale europene: Anvers, Amsterdam și Rotterdam. Misiunea ei era să constate cum funcționează aceste porturi aflate în administrarea municipalităților, pentru a pregăti trecerea portului Constanța la administrația locală.

Pe 10 ianuarie 1993, o delegație constănțeană condusă de primarul Corneliu Neagoe și Gheorghe Mihăieși, președintele consiliului județean, din care făcea parte și subsemnatul, în calitate de ziarist, i-a solicitat premierului Nicolae Văcăroiu să aprobe transferul portului la municipalitate.

În 2003, ideea a fost reluată, în cadrul unei conferințe de presă, de senatorul Marian Pană, iar Matei Brătianu, pe atunci vicepreședinte al Blocului Național Sindical, a susținut-o la o reuniune a Federației Naționale a Sindicatelor Portuare.

În 2004, Nicușor Constantinescu, proaspăt uns președinte al Consiliului Județean Constanța, a solicitat trecerea portului Constanța și a Aeroportului Internațional "Mihail Kogălniceanu" în subordinea instituției sale. 


Alianța care a spus "DA"

În programul de guvernare al Alianței DA, ideea a fost extinsă, stabilindu-se "trecerea porturilor maritime și fluviale în administrarea autorităților locale, cu condiția stabilirii unei politici tarifare stabilită unitar."

În 2007, deputații social-democrați din Constanța au inițiat un proiect de lege prin care se prevedea transferul a 49% din acțiunile Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime la autoritățile locale, respectiv: 40% la Consiliul Municipal Constanța, 6%, la Consiliul Municipal Mangalia și 3%, la Consiliul Local Năvodari.

Pe data de 3 mai 2007, la ora 10,30, ministrul transporturilor, Ludovic Orban, le declara ziariștilor, la Gara Maritimă: "Deocamdată, nu intenționăm să transferăm portul Constanța spre autoritățile locale. Cel puțin pe o perioadă de 3 - 4 ani, până reușim să susținem toate investițiile necesare pentru a-l aduce la competitivitatea pe care o dorim."

După doar câteva ore, în urma unei discuții cu Nicușor Constantinescu și primarul Radu Mazăre, ministrul și-a schimbat politica, declarându-le ziariștilor că, de principiu, e de acord cu transferul către municipalitate a 20% din acțiunile CNAPMC.

Prima breșă

Prima breșă în structura acționariatului CNAPMC a fost făcută de Fondul Proprietatea. În baza OUG 81 din 28 iunie 2007, acesta a primit 20% din acțiunile administrației portuare. Transferul a reprezentat o măsură politică reparatorie față de proprietarii deposedați abuziv de statul comunist.

În 2008, la finalul mandatului, Guver-nul Tăriceanu a adoptat "strategia sectorială pe termen mediu privind descentralizarea în cadrul Ministerului Transporturilor". În esență, se urmărea privatizarea într-un grad mai mare sau mai mic a unor companii subordonate Ministerului Transporturilor și transferul altora către autoritățile administrației publice locale. Un prim pas consta în demararea procesului de listare la Bursa de Valori București, în anul 2008, a unor pachete de 5% din acțiunile unui număr de nouă unități, printre care și CNAPMC.

Al doilea pas

În același an, s-a produs cea de a doua breșă în structura acționa-riatului CNAPMC. În baza Legii 216 din 24 octombrie 2008, statul a transferat 20% din acțiunile administrației portuare, din proprietatea sa, în cea a Consiliului Local Municipal Constanța.

Parcursul respectivei legi nu a fost simplu. Parlamentul a votat-o în februarie 2008, dar președintele Traian Băsescu a returnat-o spre reexaminare. În septembrie, Senatul a respins cererea șefului statului, astfel că legea a fost promulgată în forma adoptată de Parlament.

După publicarea legii în "Monitorul Oficial", conducerea de atunci a CNAPMC și ministrul transporturilor Ludovic Orban au încercat să tergiverseze semnarea protocolului de transfer al acțiunilor, fapt ce a stârnit reacția virulentă a primarului Radu Mazăre.

Pe 21 decembrie 2011, ministrul transporturilor, Anca Boagiu a semnat protocolul de colaborare cu Bursa de Valori București pentru constituirea unui grup de lucru în vederea listării pe piața de capital a unor pachete de acțiuni, printre care și 5% din CNAPMC.


Pretenția primarului Nicolae Matei

În 2008, administrația Mazăre a apucat un deget de la CNAPMC. Acum, vrea toată mâna. Recentul proiect de lege promovat de parlamentarii social-democrați Alexandru Mazăre, Eduard Martin și Manuela Mitrea prevede ca din pachetul de acțiuni de 60% din total, pe care statul îl deține la CNAPMC, să se facă următoarea redistribuire: 21% la Consiliul Municipal Constanța, 15% la Consiliul Județean Constanța, 2% la Consiliul Municipal Mangalia, 3% la Consiliul Local Năvodari și 4% la Consiliul Local Agigea.

Legea are toate șansele să fie votată de Parlament, întrucât primarul Radu Mazăre are susținerea colegilor din PSD și USL. Singurul care se opune este Nicolae Matei, primarul Năvodarului. Mai exact, acesta e nemulțumit de modul de redistribuire. Ar vrea ca în loc de 3% din acțiunile CNAPMC, Consiliul Local Năvodari să primească portul Midia în administrare.

Ciudat se mai scrie istoria!

Este previzibil faptul că, odată votată de Parlament, legea va fi retur-nată de președintele Traian Băsescu, din aceleași motive pentru care a făcut-o și în 2008. Încă o dată, argumentele lui vor fi ignorate și președintele va fi nevoit să promulge legea.

Nimeni nu e profet în țara lui, dar ținând cont de raportul de forțe politice și de determinarea administrației Mazăre, este foarte probabil ca anul 2013 să consfințească trecerea definitivă a porturilor maritime românești din administrarea statului în cea a comunităților locale. După 12 ani, ideea a cărei paternitate aparține președintelui Traian Băsescu și la a cărei punere în practică au contribuit mai toate guvernele, va fi desăvârșită de administrația Mazăre. Ciudat se mai scrie istoria!

În acest articol, după cum ați putut constata, nu am comentat dacă transferul este bun sau rău. Argumentele pro și contra le vom aborda într-un alt articol. Până atunci, așteptăm opiniile dumneavoastră, stimați cititori!



Comentează știrea

Cititor
24 octombrie 2012
Port constant

Traian Basescu a făcut de doua ori rău portului Constanța.In1999 l- a transformat din Regie Nationala in Companie Nationala - Societate pe Actiuni.Toate porturile mari din Franța,Italia,Spania,Portugalia etc sunt regii sau autorități Portuare .pentru ca se vorbește de Rotterdam ,pana in 2005 a fost 100 la 100 al primăriei.De atunci statul preia actiuni (acum are 30 la suta) pana la preluarea integrala a acestuia.Toate sunt subordonate M.Transporturilor.A doua greșeală a fost ca a acordat fonduluiProprietatea 20 la suta din actiuni,creind breasla unității portului.Nu are capacitatea Primaria de a avea in management portul.Portul Constanța e un Cazino de100000 de ori mai mare .dNoi nu am putut gestiona un simbol al Constantei ,d -apoi un port.S-a dezvoltat aeroportul Kogălniceanu?Cateva curse internaționale si gata.Preluarea portului va fi o mare greșeală cu consecință negative atât pentru port Cat si pentru oraș.Pentru mici investiții se fac studii,pentru acest caz doar o decizie politica la o cafea?

2. Comentariu marcat ca fiind necorespunzător

Acest comentariu contravine regulilor și condițiilor de utilizare a site-ului CugetLiber.ro. Conținutul lui poate fi inadecvat sau chiar ofensator pentru vizitatori. Daca ai luat la cunoștință avertismentul și dorești să citești acest comentariu pe propria răspundere click aici.

Petre
24 octombrie 2012
portul Constanta

Sunt foarte multe asemanari intre Basescu si Mazare: amandoi navigatori, amandoi sunt inconjurati si sustinuti de "grupuri mafiote" (din care fac parte si ei), amandoi tupeisti, nici unul (in calitate de primar) nu au facut nimic pentru administratiile locale, etc. Ce a facut Mazare pentru Constanta? Orasul arata foarte urat! Daca nu sunt bani, de ce nu acceseaza fonduri UE pentru reparat faleza, construire de diguri protectoare, consolidat faleze, etc. In Constanta se construieste alandala fara sa existe un plan urbanistic. Acestea sunt cateva probleme pe care le vad eu, ca simplu cetatean. Este Mazare in stare sa administreze si sa dezvolte portul Constanta?

ath
24 octombrie 2012
Expunere de motive

Am citit de mai multe ori expunerea de motive prezentata de Alexandru Mazăre,Manuela Mitrea și Eduard Martin.Atat ei cat si cei care sustin acest proiect ne-au explicat ce avantaj are "calaretul". Dar niciunul nu spune cu ce se alege "calul" daca o parte din actiunile portului trec la municipalitate. Pai,"calul" primeste zaharelul,au spus ei. Si daca moare "calul" ? Pai daca moare "calul" il dam sa-l potcoveasca Ministerul Transporturilor,bine ca si-a facut numarul. Este laudabil cand porturile occidentale sunt modele de eficienta pentru porturile romanesti.Dar in cazul asta il sfatuiesc pe Alexandru Mazare&Co sa aduca din Occident tot "pachetul" civilizatiei europene. De exemplu sa ne spuna Mazare cati caini vagabonzi a numarat el pe strazile din Hamburg. Sau sa ne spuna Mazare cati puscariabili sunt in Bundestag sau cati traseisti politici,sau cate deturnari de fonduri si evaziuni fiscale se fac anual in Germania.Sa ne spuna Mazare daca primarul din Hamburg pierde noptile prin cluburile orasului si daca este numit un primar etern ca in Constanta. Noi romanii vrem numai carnita din Occident,oasele sa le manance prostii.

anti gunoaie si mizerie din centrul orasului,peninsula si cam in toate cartierele orasului
24 octombrie 2012
doresc sa protestez impotriva nesimtirii primarului, a parazitismului angajatilor primariei si neimplicarea generala a insti tutiilor subordonate primariei

1, sa va fie rusine ca orasul asta e plin de maidanezi si gropi de gunoi2,politia locala nu se implica cu mai nimic in solutionarea problemelorscandalurilor nocturne,3,majoritatea angajatilor primariei freaca menta in birouri..sunt doar cateva din nemerniciile aruncate asupra bietilor constanteni de cand a venit ciiuma mazareasca...iata si problema carutelor care merg de-a valma cu gunoaie si peturi -asta cand nu fura -merg rromii sau aia de la tzara nestingheriti de nimeni prin oras,desi e interzis de lege,problema e tot in raspunderea primariei si a politiei locale care e in subordinea lui mazare acum ...ce draku faceti, putorilor?

EscorteDinRomania.ro
2 aprilie 2015
EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi...

EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi... www.EscorteDinRomania.ro -Escorte Constanta, Escorte Bucuresti, Escorte Brasov, Escorte Cluj, Escorte Iasi, Escorte Timisoara, Escorte Arad, Escorte Craiova, Escorte Targu Mures, Escorte Mures, Escorte Oradea, Escorte Satu Mare, Escorte Tulcea, Escorte Buzau, Escorte Pitesti... Lista detaliata pe judete pentru servicile de escorte din Romania si saloane de masaje erotice din Romania pe: www.EscorteDinRomania.ro escorte unice...

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.9355 secunde