Navigatorii nebrevetați sunt discriminați la obținerea noilor certificate de capacitate

2209
4
Navigatorii nebrevetați  sunt discriminați la obținerea noilor certificate de capacitate - navigatoriinebrevetati-1468339681.jpg

Articole recomandate

A fost pus în dezbatere publică proiectul de act normativ pentru completarea Ordinului ministrului Transporturilor nr. 1253/2014 pentru aprobarea criteriilor minime de pregătire și perfecționare a personalului navigant maritim român și a sistemului de recunoaștere a brevetelor și certificatelor de capacitate.

Conform actului normativ, deținătorii certificatului de capacitate de timonier maritim în termen de valabilitate și care au activat pe această funcție, la bordul unor nave maritime, o perioadă de cel puțin 12 luni, în intervalul 3 ianuarie 2008 - 1 ianuarie 2012, pot obține din oficiu certificatul de capacitate de șef timonier.

În aceleași condiții vor putea obține din oficiu certificatul de capacitate de ajutor ofițer mecanic și cei ce dețin certificatul de capacitate de motorist, aflat în termen de valabilitate.

Trebuie arătat că actualele brevete și certificate de capacitate ale navigatorilor din flota mondială sunt valabile până la 31 decembrie 2016. Pentru a le reconfirma, marinarii trebuie să facă dovada experienței pe mare sau că au absolvit cursurile speciale. În caz contrar, începând cu data de 1 ianuarie 2017, nu vor mai putea naviga. Noile reguli au fost impuse de modificările aduse STCW (Convenția internațională privind standardele de instruire, certificare și efectuare a serviciului de cart pentru navigatori), prin amendamentul de la Manila.

Țara noastră are circa 30.000 de navigatori înregistrați, din care cel mult 20.000 reușesc să prindă un contract de îmbarcare pe an. Doar o mică parte dintre ei au absolvit cursu-rile speciale organizate de CERONAV, înde-plinind condițiile de reconfirmare a brevetelor și certificatelor de capacitate.

Au mai rămas doar cinci luni și jumătate până la finele anului și, în ciuda deschiderii manifestate de CERONAV pentru a crește numărul cursurilor speciale organizate, numărul celor ce sunt în pericol să nu mai poată naviga de la 1 ianuarie 2017 continuă să rămână foarte mare.

Situația nebrevetaților este cea mai complicată, întrucât piața înregistrează un excedent de circa 119.000 de marinari pe acest segment. Competiția fiind extrem de mare, românii care nu vor reuși să își reîn-noiască la timp certificatele de capacitate riscă să fie înlocuiți cu navigatori din alte țări și să își piardă locurile de muncă.

Sindicatul Liber al Navigatorilor și companiile de crewing au sesizat pericolul și au făcut presiuni asupra Autorității Navale Române să recurgă la acea prevedere din amendamentul de la Manila care permite navigatorilor să obțină din oficiu noile certificate de capacitate, doar pe baza experienței.

Discuțiile au arătat că există interpretări diferite privind textul convenției internaționale. În cele din urmă, SLN și companiile de crew-ing au obținut aplicarea acestei prevederi doar pentru timonierii și motoriștii care au activat în aceste funcții, la bordul unor nave maritime, o perioadă de cel puțin 12 luni, în inter-valul 3 ianuarie 2008 - 1 ianuarie 2012.

"Chiar dacă nu suntem mulțumiți, este totuși un pas înainte. Sperăm să obținem extinderea acestei măsuri și la nebrevetații care au activat cel puțin 12 luni pe mare în ultimii trei ani. Am solicitat un punct de vedere din partea Agenției Europene pentru Siguranță Maritimă (EMSA). Considerăm că legislația internațională nu poate fi discriminatorie și că nebrevetații care au efectuat 12 luni de îmbarcare în ultimele 36 de luni sunt chiar mai îndreptățiți să beneficieze de această prevedere a convenției internaționale. ANR și Ministerul Transporturilor vor trebui să țină cont de poziția EMSA și să aducă o nouă completare actului normativ" , a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor.

Comentează știrea

Mr. Smee
13 iulie 2016
ipocrizie tipic romaneasca

Tupeu,nesimtire si ipocrizie tipc romaneasca ,acestea sunt cele trei caracteristici a celor ce conduc Min.Transporturilor,CERONAV,ANR si SLN.Voi vorbiti despre discriminare sau despre EMSA, cand voi din '90 si pana acum ,in 26 de ani n-ati fost in stare sa implementati normele europene?Domn sindicalist cu scoici pe burta, de ce nu ne spui mai intai despre ce au gasit cei de la EMSA,la auditul efectuat in institutiile guvernamentale : MT,ANR si CERONAV?Dezastru. Domnilor imbecili, care conduc,MT,ANR ,CERONAV si SLN, daca nu sunteti capabili sa ganditi, macar faceti precum sefii voștri care v-au pus acolo,(cei cu doctorate facute la apelul bocancilor) ,aplicati metoda COPY-PASTE. De ex. copiati si voi din legislatia germana,italiana sau franceza ce drepturi si obligatii au navigatorii lor si le traduceti cuvant cu cuvant in lb.romana. Eu n-am auzit ca navigatorii occidentali sa faca atatea cursuri ca la noi sau sa dea atatea examene?Am avut comandant german,la 27 de ani era pe functie, fara sa fi dat niciun examen.La fel sunt si restul occidentalilor si vad ca au toate actele in regula.De ce la ei se poate si la noi ,nu?Discriminarea o faceti voi, cei care ne conduceti, ca sa faceti buzunarele pline de bani pe spinarea noastra ,a navigatorilor. PS.Atat timp cat procurorii DNA nu vor intra in forta in aceste institutii MT,ANR si CERONAV, nimic nu se va schimba in bine ptr navigatori.

Navigator
13 iulie 2016
bravo

Bine punctat Mr.Smee. Spre exemplu in Danemarca o tara cu renume in shipping nu se face nici un curs nou din cele pe care noi suntem obligati sa le facem. Actualizare brevet??nu exista nimic in noul STCW despre acest curs, este o gogomanie inventata de catre Ceronav din cauza faptului ca unele cursuri gen MARPOL si Transport Marfuri periculoase au fost scoase din grila ceea ce a dus la aparitia asa ziselor "cursuri obligatorii " in asa fel incat cei de le Ceronav sa nu ramana pe din afara sa manance o PAINE pe carca noastra. Stiu ca sunt foarte multi care sunt de acord cu mine in aceasta privinta dar lasam capul jos pt ca ei sunt prea mari iar noi prea mici.

calator
13 iulie 2016
pe mare

daca nu au brevet de navigator, cum sa treaca la alt examen, de la gradinita nu se poate trece in cls 5 .

@navigator
13 iulie 2016
Fanarioti cu scoici pe burta

Bai nene, nu compara tu scandinavii de la Maersk sau Stena Line cu bisnitarii de Navrom , care erau si sifoane pe la P2. Pe Cupsa cine l-a facut director la CERONAV? Partidul,PNL-ul.Pe Liviu Cazan cine l-a facut director la ANR?Partidul,PSD-ul.Carl-Johan Hagman CEO de la Stenna a fost pus in functie de partid?Nu.Dar Søren Skou de la Maersk Line, cumva a fost lingau pe la vreun partid? Nu. Nu poti compara mentalitatea celor doi scandinavi cu menatlitatea ciobanasilor mioritici,ajunsi mari fanarioti cu scoici pe burta in niste institutii guvernamentale. In legatura cu domnul sef de sindicat ,no comment .Ce asteptari sa ai ?Doar sa vorbesti cu el despre bisnita cu jeansi,cafea sau despre carpetele cu "Răpirea din Serai".Decat sa se dea mare Jimmy Hoffa, mai bine ar scrie o carte,"Amintiri din Navrom"

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 13 Iulie 2016
Stire din Economie : Incidente pe mări și oceane
Pagina a fost generata in 0.4764 secunde