O lovitură pentru corupția din porturile maritime

5448
10
O lovitură pentru corupția din porturile maritime - oloviturapentrucoruptiadinportur-1467213461.jpg

Articole de la același autor

De la 1 iulie 2016 se aplică Maritime Single Window - interfața unică de raportare de la nave către autorități


Începând cu data de 1 iulie 2016 se schimbă modul de relaționare dintre autorități și navele ce vizitează porturile maritime românești. Reprezentanții Autorității Navale Române, ai administrațiilor portuare, vameșii, polițiștii de frontieră și inspectorii Direcției de Sănătate Publică nu mai au dreptul să urce la bordul navelor pentru a solicita documente. 


Toate informațiile ce trebuie furnizate în scopuri administrative și procedurale, atunci când o navă sosește sau pleacă dintr-un port românesc, vor fi trasmise autorităților "exclusiv" prin intermediul sistemului de interfață unică de raportare (Maritime Single Window).


Măsura este conformă prevederilor Directivei europene nr. 65/2010/EC, care a fost transpusă în reglementările din România prin Legea nr. 162 din 15 mai 2013. 


Trebuie spus că actul normativ obliga ANR, administrațiile portuare, Autoritatea Națională a Vămilor, Poliția de Frontieră Română, structurile din ministere Sănătății, Agriculturii și Mediului să aplice sistemul de raportare electronică încă de la 1 iunie 2015, furnizarea informațiilor pe suport hârtie fiind interzisă după acea dată. Din motive tehnice, introducerea sistemului Maritime Single Window a fost amânată până la 1 iulie 2016.


Mecanismul de raportare este următorul: 


Înainte de sosirea navei într-un port românesc, comandantul sau persoana autorizată de la bordul ei transmite ANR și celorlalte autorități relevante informațiile cerute de formalitățile de raportare, prin intemediul interfeței unice de raportare. Aceasta este conectată la SafeSeaNet, e-Customs și alte sisteme electronice utilizate de autorități.


În plus, ANR are obligația să se asigure că informațiile raportate sunt disponibile în sistemul național SafeSeaNet și să pună la dispoziția altor state membre ale Uniunii Euro-pene părți relevante din aceste infor-mații, prin intermediul SafeSeaNet.


Notificarea către autorități se face cu cel puțin 24 de ore înainte de sosire sau cel târziu în momentul în care nava părăsește portul anterior, în cazul în care durata voiajului este mai mică de 24 de ore. Dacă portul de escală nu este cunoscut sau este schimbat în timpul voiajului, notificarea se face de îndată ce această informație este disponibilă.


Încă din data de 24 mai 2016, ANR a anunțat trecerea la noul sistem de raportare începând cu data de 1 iulie 2016. Pe pagina sa de web sunt postate manualele de utilizare și fișierele Excel ce pot fi utilizate pentru raportarea fiecărei categorii de date. 


Maritime Single Window se aplică în toate statele Uniunii Europene. Bulgaria - care a devenit o unitate de referință pentru noi - a introdus sistemul înaintea României.


Scopul declarat al acestei măsuri este reducerea birocrației din transporturile maritime, simplificarea și armonizarea procedurilor administrative la nivelul porturilor europene. 


Sistemul contribuie, de asemenea, la eliminarea corupției din porturi, căci reprezentanții autorităților nu vor mai putea urca la bordul navelor decât în cazurile excepționale, prevăzute de legislația națională și internațională.


De-a lungul anilor, portul Constanța a fost zguduit de mai multe scandaluri de corupție. Cazul cel mai grav a fost consemnat în anul 2011. Atunci, procurorii DNA au efectuat o amplă investigație la Biroul Vamal Constanța Sud Agigea și au emis 28 de mandate de arestare. După momentul de emoție, șpăgarii s-au apucat serios "de muncă", sfidând afișele de la punctele de frontieră din porturi, pe care sta scris: "Stop corupției!"


După data de 1 iulie 2016, reprezentații autorităților nu mai pot urca la bordul navelor fără a fi suspectați că au alte interese decât cele de serviciu.


Este de așteptat ca aplicarea sistemului să fie obstrucționată de cei ce nu sunt de acord cu prevederile legii. Se vor găsi tot felul de explicații și, cu siguranță, sistemul electronic va fi găsit țap ispășitor. În acest caz, vinovați nu vor fi executanții cu năravuri rele, ci șefii lor. Rămâne de văzut dacă șpăgarii vor avea curaj să se războiască cu noul mecanism de raportare.


Eu sunt convins că, dacă va fi aplicat ca la carte, Maritime Single Window, supranumit "Moartea corupției", va contribui la reducerea abuzurilor din partea autorităților, va lăsa mai puțin loc de manevră șpăgarilor și, ceea ce este important, va permite identificarea rapidă a acestora.


Pentru autorități, noul sistem de raportate este benefic. Timpul de muncă și forța de muncă vor fi mai bine folosite, necesarul de mijloace de transport la nave și consumul de carburanți se vor diminua drastic și, foarte important, imaginea instituțiilor se va îmbunătăți. 


ANR și celalte autorități ar trebui să analizeze lună de lună modul de implementare a sistemului, cazurile în care s-au efectuat deplasări la bordul navelor, temeinicia lor și economiile aduse de Maritime Single Window. 


Comentează știrea

marinar
30 iunie 2016
portul constanta

In sfarsit suntem si noi in randul lumii civilizate. In niciun port din Europa de vest nu mai urca nimeni la bord, singurul care venea era agentul care lua actele pentru capitania portului respectiv (si acelea mult mai putine la numar decat cele cerute de ANR). Cred ca se tavalesc in chinuri inspectorasii ca nu mai pot lua spagi...

costica
30 iunie 2016
opinie

Metoda revolutionara prin care sa castigati bani! Acum, in premiera nationala, va oferim un sistem excelent si deschizator de drumuri, prin care dvs garantat veti castiga mai multi bani, cu o activitate extrem de simpla, acasa, la calculator, in timpul liber. Cereti urgent detalii la adresa de email:pacurarucostica1963@gmail com

Vrajeala
30 iunie 2016
Si iar Vrajeala

Hai sa fim seriosi, ma indoiesc amarnic ca vor rezista mai mult de trei zile sa nu suga ceva de la nave si oricum daca nu vin la sosirea navei vin dupa aceea, capitania si anr-ul cu toate birourile pt marpol, ISPS, conditia paramelor etc + doctorii + pctf-ul sa verifice Sirieni etc etc. Acestea sunt povesti frumoase care nu tin la noi si nici n-o sa tina prea curand! Nu numai armatorilor vestici dar si Arabilor nu le vine sa creada ce pleiada de "cersetori" autorizati vin in fiecare zi si chiar noaptea pt bani, tigari, cambuza si orice ar fi!

cazan
30 iunie 2016
czc

BOMBA cu ocazia intrari in viguare a sistemului Single Window di director MEZEI si-a depus demisia de onoare (nu mai are obiectul muncii)

agent
30 iunie 2016
modelul eliminarii coruptiei Ucraina si Rusia

Autoritatile ucrainiene au luat anul trecut decizia ca toti membrii echipei de control sa poarte asupra lor camere de luat vederi ( agatate la gat) care inregistreaza toate comunicatiile si capturi video pe timpul controlului la bordul navelor. daca ai inchis camera esti suspendat 30 zile . Acolo s-a terminat cu spaga . Comandantii navelor sunt informati ca sunt inregistrati si orice propunere de SPAGA ,poate fi folosita in instanta. Eliminarea controalelor este o prostie. DNA , DIICOT, SRI, Poitia folositi camerele de luat vederi ale operatorilor portuari obligatorii conform ISPS si veti descoperi traficul de tigari , combustibil, alcool facute de autoritatile de control si altii....

marinel
30 iunie 2016
camere video

Inca nu s-a aplicat. Am fost in Odessa la sfirsitul anului si nu era asa. Sau poate acolo nu era nevoie, ca se vedeau pipitele care au urcat la bord...

Răspuns la: modelul eliminarii coruptiei Ucraina si Rusia
Adăugat de : agent, 30 iunie 2016
Autoritatile ucrainiene au luat anul trecut decizia ca toti membrii echipei de control sa poarte asupra lor camere de luat vederi ( agatate la gat)...
navigator
30 iunie 2016
Coruptia de la ANR

Domn Ion, hai sa-ti spun eu cum sta treaba cu coruptia din ANR.Acum cateva minute, un ziar loca(concurenta)l a dat stirea ca amicul Liviu Cazan , a cerut suspendarea din functie pe motiv ca a fost ales viceprimar in Urziceni.Cum a ajuns lepadatura asta corupta la sefia ANR si acum vicepresedinte in primaria Urziceni.Din ce bani si-a facut campanie electorala jarteaua???Din bani de spagi luate de la examenele de brevet si de la jafurile facute de inspectorii PSC de la vapoare.Mai ti minte cand ai intrebat pramatia, daca se ia spaga in ANR si el a negat???Uite domn Ion ,adevarul a iesit la suprafata, banii din spagi de la ANR,CERONAV etc se duc la partide in camapanii electorale PS.Domn Ion,scrie si tu niste articole precum Tolontan.Ai vazut ce face baiatul ala,Monica Iacob Ridzi e la parnaie,medici corupti au ajuns la parnaie, etc. Numai amicul tau Liviu Cazan a ajuns viceprimar la Urziceni.Vrem anchete jurnalistice care sa creeze efecte de genul lui Tolo, daca nu, te poti apuca de scris articole despre Brexit si Baba Vanga sau Putin si Nostradamus.

alt navigator
30 iunie 2016
cazan

bravo navigator sa se verifice ultimile achizitii facute pe pelecare

Idu
5 iulie 2016
esti OUT

Esti total OUT...habar nu ai cu ce se mananca portul. Nu s-a schimbat nimic

Răspuns la: portul constanta
Adăugat de : marinar, 30 iunie 2016
In sfarsit suntem si noi in randul lumii civilizate. In niciun port din Europa de vest nu mai urca nimeni la bord, singurul care venea era agentul...
Dorel Agent
5 iulie 2016
Ce vorbesti mah...!!!

Sistemul este de 2 lei. In loc sa simplifice, mai mult incurca. Am avut sosiri si plecari in ultimele 48 ore. Nu s-a schimbat nimic, au venit la nava si au luat tigari si motorina la SUD. O zi buna.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7146 secunde