Oil Terminal reintră pe piața antrepozitelor fiscale

257
Oil Terminal reintră pe piața antrepozitelor fiscale - oilterminal-1446740809.jpg

Articole de la același autor

Pe data de 5 noiembrie 2015, compania Oil Terminal a primit de la Ministerul Finanțelor Publice autorizația de antrepozit fiscal. Comisia pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, din cadrul ministerului, a dispus autorizarea platformei sud, Movila Sara, rezervoarele 18 S și 38 S, ca antrepozit de depozitare a produselor energetice - benzină fără plumb E 420, stabilind o garanție în cuantum de 22.997.493 lei. Rezervoarele respective vor asigura fluxul de benzină dinspre rafinăriile României spre navele maritime în vederea exportului sau operațiunilor intracomunitare.

Oil Terminal se chinuiește de cinci ani să redobândească statutul de antrepozit fiscal. În iunie 2010, sub pretextul combaterii evaziunii, Fiscul a desființat antrepozitele de carburanți din portul Constanța. În acele vremuri, frâiele Agenției Naționale de Administrare Fiscală se aflau în pumnul lui Sorin Blejnar. Culmea ironiei, personajul este judecat, astăzi, în dosarul "Motorina", o afacerea care, susțin procurorii, a păgubit statul de TVA și accize în sumă de 22.000.000 lei.

Potrivit OUG nr. 54, din 23 iunie 2010, privind unele măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale, depozitarea carburanților pentru care nu se achită accize poate avea loc numai în antrepozitele fiscale ale producătorilor de produse energetice (Rompetrol Rafinare, în cazul județului nostru) și în antrepozitele fiscale aflate în zona aeroporturilor.

Odată cu intrarea în vigoare a respectivei prevederi, antrepozitele de carburanți ale operatorului Oil Terminal - companie de interes strategic - au fost desființate. Astfel, s-a ajuns la o situație incredibilă: Constanța, unul dintre cele mai mari porturi ale Uniunii Europene, nu are pe teritoriul său niciun antrepozit de carburanți autorizat.

În plină criză economică, pierderea facilităților conferite de statutul de antrepozit fiscal a fost o grea lovitură pentru Oil Terminal, numărul clienților săi reducându-se dramatic.

Încă din vara anului 2012, de la preluarea conducerii companiei, directorul general Sorin Viorel Ciutureanu a început demersurile, pe lângă Ministerul Economiei și Ministerul Finanțelor Publice, pentru înlăturarea acestei anomalii economice.

"Toate marile terminale petroliere din lume dispun de o serie de facilități. Noi avem capacitatea să oferim clienților foarte multe servicii, dar nu și pe cele ce decurg din statutul de antrepozit fiscal. Este firesc ca ei să ne ocolească. Am fost contactați de câteva companii care au abandonat piața Ucrainei, din cauza conflictelor militare din zonă. Când au aflat ce taxe și accize sunt în România și că nu le putem oferi nicio facilitate, au plecat" - afirma directorul general.

Exporturile de produse petroliere prin terminalul constănțean întâmpină dificultăți uriașe. Marfa trebuie descărcată din trenuri direct în nave, nefiind permisă depozitarea. Din această cauză, se pierd zile întregi cu manevrarea vagoanelor în port și se produce un adevărat haos. Se pierd și foarte mulți bani. Ca urmare a depășirii termenelor contractuale, se ajunge la plata penalităților de întârziere. Toate aceste necazuri ar dispărea, dacă Oil Terminal ar avea statutul de antrepozit fiscal. Produsele petroliere ar fi aduse din timp și ar aștepta în terminal, sosirea navei, așa cum se întâmplă cu toate celelalte mărfuri din port.

"Mulți producători au nevoie de spații de depozitare pentru stocurile strategice de carburanți, pe care sunt obligați prin lege să le constituie. Oil Terminal are circa 40% din capacitatea de depozitare nefolosită, dar nu o poate pune la dispoziție întrucât nu are statutul de antrepozit fiscal" - afirma directorul general.

Demersurile întreprinse au dat roade. "Am avut discuții îndelungate la Ministerul Finanțelor Publice și ANAF. Pentru a nu mai exista niciun fel de obiecții privind cerințele tehnice pe care trebuie să le îndeplinim, am achiziționat debitmetre moderne, de mare precizie, pentru măsurarea intrărilor și ieșirilor de produse, din rezervoare. Investiția ne-a costat circa 500.000 euro. Am reușit să îi convingem pe oamenii Fiscului de necesitatea acestei măsuri și i-am ajutat să înțeleagă specificul activităților portuare" - afirmase Ciutureanu.

Pentru Oil Terminal, se deschid noi perspective de afaceri. Compania va reintra pe piața serviciilor de bunkerare (aprovizionare a navelor cu carburanți) din portul Constanța, care, prin adoptarea OUG nr. 54 a fost făcută cadou unor firme străine. Probabil că acesta a fost scopul ascuns al păgubosului act normativ.

Nu doar compania Oil Terminal va avea de câștigat. Revenirea sa la statutul de antrepozit fiscal va relansa traficul petrolier în portul Constanța. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Vineri, 06 Noiembrie 2015
Stire din Economie : BCR a trecut pe profit
Vineri, 06 Noiembrie 2015
Stire din Economie : Dolarul ciupește 0,04% din leu
Vineri, 06 Noiembrie 2015
Stire din Economie : Coliziune între două nave coreene
Pagina a fost generata in 1.1886 secunde