Organele fiscale capătă acces lărgit la conturile din bănci

387
1
Organele fiscale capătă acces lărgit la conturile din bănci - carduri-1482246498.jpg

Articole recomandate

Dacă până acum doar organulul fiscal central, respectiv Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) avea acces la datele bancare ale contribuabililor, de marți acestea vor fi disponibile și organelor fiscale locale, potrivit unui ordin al ministrului Finanțelor Publice.



Organele fiscale locale pot solicita datele de identificare a persoanelor fizice și a firmelor ce deschid sau închid un cont bancar, în condițiile în care organul fiscal central, respectiv Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), le primește deja, zilnic, de la 1 iulie.

Noua măsură este inclusă într-un act normativ publicat luni în Monitorul Oficial și stabilește că transmiterea datelor bancare ale contribuabililor se realizează electronic, prin intermediul sistemului informatic propriu al Fiscului, potrivit avocatnet.ro.

Prevederile se regăsesc în Ordinul Ministerului Finanțelor Publice (MFP) nr. 3592/2016 pentru modificarea și completarea Procedurii de furnizare de informații conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, aprobată prin Ordinul președintelui ANAF nr. 3770/2015, act normativ ce a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1017 din 19 decembrie 2016, moment la care a și intrat în vigoare.

Concret, la cererea justificată a organului fiscal local sau a altei autorități publice centrale și locale, Fiscul transmite celor dintâi anumite informații referitoare la conturile bancare, pe care ANAF le primește deja de la bănci, zi de zi, de la 1 iulie 2016. Mai precis, este vorba despre o listă cu persoanele care își deschid sau închid un cont bancar, indiferent de calitatea acestora: persoane fizice, firme sau entități fără personalitate juridică (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și familiale etc).

În plus, organele fiscale locale pot solicita de-acum și datele de identificare a persoanelor care dețin dreptul de semnătură pentru conturile deschise la bănci, transmiterea informațiilor urmând să se facă doar pe cale electronică, prin intermediul sistemului informatic propriu al Fiscului, respectiv platforma PatrimVen.

Posibilitatea organului fiscal local de a primi, la rândul său, datele bancare ale persoanelor fizice și juridice este prevăzută la art. 61 alin. 3 din Codul de procedură fiscală, astfel că actul apărut ieri în Monitor nu face decât să aprobe o prevedere deja existentă și să completeze procedura de raportare a acestor informații.

Pentru a primi informațiile bancare ale contribuabililor, pe care băncile le furnizează deja către ANAF, orice organ fiscal local sau altă autoritate publică trebuie să se înregistreze pe platforma amintită și să respecte, totodată, dispozițiile cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestora, reglementate prin Legea nr. 677/2001.

Reglementări mai stricte în legătura cu comunicarea dintre instituțiile de credit și ANAF au fost introduse în legislația autohtonă din 2016, odată cu intrarea în vigoare a noului sistem fiscal.

Totuși, trimiterea zilnică la Fisc a listei titularilor persoane fizice ori firme ce deschid ori închid conturi, alături de datele lor de identificare, se face efectiv de la 1 iulie 2016, în condițiile în care nu toate băncile au fost pregătite să efectueze aceste raportări mai devreme.

În plus, ANAF primește în fiecare zi lucrătoare, de la bănci, o listă a persoanelor care închiriază casete de valori, precum și încetarea contractului de închiriere.

De asemenea, conform reglementărilor în vigoare, instituțiile de credit sunt obligate ca, la solicitarea Fiscului, să comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitării, toate rulajele și/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum și informațiile și documentele privind operațiunile derulate prin respectivele conturi.

Anterior, până la intrarea în vigoare a noilor dispoziții, băncile nu erau obligate să furnizeze zilnic sau periodic informații detaliate, ci doar de două ori pe lună sau la cererea expresă a Fiscului.



Comentează știrea

Ismail via brussel
20 decembrie 2016
ADN-UL și Contul și Nr. CNP

An Romania sa ajuns prea de tot cine stă an România muncește de 4ori .1 .pentru patron .2.pentru stat .3.pentru ei .si 4 pentru corupție ...

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.5934 secunde