Piața mondială a shipping-ului are un deficit de 13.000 de ofițeri

881
Piața mondială a shipping-ului are un deficit de 13.000 de ofițeri - 69afdb6d95dc71a595ea0c54492311a1.jpg
BIMCO (o asociație internațională de shipping, independentă) și Federația Internațională a Transportatorilor au făcut cunoscute rezultatele ultimului lor studiu privind cererea și oferta de forță de muncă din flota mondială. Concluziile acestuia
au fost prezentate, pe 30 noiembrie 2010, guvernelor reprezentate în Comitetul de Siguranță Maritimă din cadrul Organizației Maritime Internaționale.

Avertisment pentru deceniul următor
Raportul de cercetare estimează că piața asigură în prezent 624.000 de ofițeri și 747.000 de nebrevetați, pe când cererea curentă este de 637.000 de ofițeri și 747.000 de nebrevetați.
Douglas Lang, președintele proiectului, a declarat: "Rezultatele studiului indică o situație de echilibru pe piața nebrevetaților și o criză modestă, de 2%, pe cea a ofițerilor. Aceasta, desigur, nu înseamnă că fiecare companie de navigație în parte are probleme de recrutare a personalului. Faptul că pe ansamblu există un echilibru mai mic sau mai mare între cerere și ofertă nu surprinde pe nimeni, dat fiind reducerea activității de transport maritim din 2009, combinată cu creșterea semnificativă a numărului total de navigatori."
Studiul evidențiază faptul că deficitul este mai acut în sectoare specializate, precum tancurile petroliere și navele care asigură serviciile pentru activitățile offshore.
În cazul navigatorilor unor anume naționalități, există o preocupare mai mare privind disponibilitățile actuale și viitoare de ofițeri superiori.
Continuă să existe probleme privind recrutarea și stabilizarea echipajelor, dar ele sunt mai puțin severe decât în 2005, când BIMCO și ITF au realizat studiul anterior.
Datele indică o evoluție notabilă a ofertei de navigatori în ultimii cinci ani în China, India, Filipine, dar și în câteva țări din OECD.
Referindu-se la viitorul pieței, Douglas Lang a afirmat că există încă multe incertitudini, dar rezultatele indică o restrângere a pieței muncii, cu menținerea deficitului de ofițeri. "Dacă nu se vor lua măsuri de creștere rapidă a numărului de navigatori calificați, în special de ofițeri, ori de a reduce pierderile de forță de muncă din domeniu, deficitul existent va crește în următorul deceniu - a spus el. În multe țări, crește oferta de forță de muncă, dar dinamica pozitivă care a fost obținută prin activitatea de formare și recrutare în ultimii cinci ani trebuie să continue pentru a asigura rezerva viitoare de navigatori calificați."
Studiul din 2010 a fost realizat pe bază de chestionare completate de guverne, companii de navigație și experți în domeniul crewing-ului. De asemenea, au fost incorporate opiniile managerilor companiilor de navigație și ale autorităților maritime naționale și au fost folosite analizele statistice detaliate furnizate de Warwick Institute for Employment Research. Pentru prima oară, studiul a fost asistat de Dalian Maritime University, care a acordat sprijin în obținerea informațiilor din țările asiatice, de la care a fost dificil să se obțină date certe în cadrul studiului din 2005.

O pâine de mâncat pentru români
Cercetarea de piață realizată de BIMCO și ITF prezintă o mare importanță pentru România, care joacă rolul de rezervor de navigatori calificați, de furnizor de competențe pentru flota interna-țională.
În august 2010, în Registrul matricol de evidență a personalului navigant român erau înscriși 48.432 de navigatori, cu 93,73% mai mult decât în urmă cu șapte ani.
Personalul navigant maritim deținea o pondere de 80,1% din total, iar cel fluvial - 19,9%. Dintre cei 38.795 de navigatori maritimi, 19.129 erau ofițeri, 14.807 erau nebrevetați și personal maritim portuar, iar 4.859 erau personal auxiliar.
În rândul celor 9.637 de navigatori fluviali, erau 3.802 ofițeri, 5.109 nebrevetați și personal maritim portuar, 726 personal auxiliar.
Din totalul de 48.432 de navigatori, ofițerii dețineau ponderea cea mai mare - 47,35% (respectiv 22.931 de persoane), fiind urmați de nebrevetați și personalul maritim portuar - 41,12%, personalul auxiliar - 11,53%. Structura demonstrează că România este, în principal, un rezervor de forță de muncă superior calificată, de ofițeri, pentru piața shipping-ului internațional.
Deficitul de 13.000 de ofițeri din flota mondială (care va crește pe măsură ce economia va ieși din criză) încurajează sistemul de învățământ superior marinăresc din țara noastră să continue pregătirea a noi generații de navigatori pentru piața internațională.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.244 secunde