Pirateria rămâne cea mai gravă amenințare pentru navigatori

807
Pirateria a reprezentat o amenințare serioasă pentru shipping, în 2007. Zona Africii continuă să fie cea mai riscantă pentru navigatori. Apele cele mai periculoase sunt cele din apropierea coastelor Somaliei, Keniei, Tanzaniei și Nigeriei, unde atacatorii recurg frecvent la arme de foc și aruncătoare de grenade.

Paradisul piraților
Potrivit Biroului Maritim Internațional, în 2007, în Somalia au fost înregistrate 26 atacuri și tentative. Multe alte incidente nu au fost, însă, raportate. Declarațiilor primite de la nave arată că pirații folosesc armele automate pentru a opri navele și, ocazional, lansatoarele de rachete. Unele bande de pirați declanșează atacul departe de coastă, de la bordul propriilor nave. Sunt preferate navele de pasageri care fac curse regulate.
În decembrie anul trecut, cargoul "Al Marjah", aparținând Emiratelor Arabe, și cei 22 de membri ai echipajului, au fost eliberați după ce au fost capturați și reținuți la Mogadiscio timp de 6 săptămâni. Datele despre răscumpărarea plătită nu au fost dezvăluite.
În vestul Africii, Nigeria continuă să fie zona atacurilor violente, care se încheie cu răpirea și jefuirea echipajelor.
Sunt suspiciuni privind apariția unor acțiuni agresive și în regiunea Golfului Persic, în Golful Aden și Marea Roșie. La Shatt Al Arab s-a înregistrat un jaf pe o navă portcontainer.
Numărul cazurilor de piraterie din Bangladeș a scăzut în 2007, dar ancorajul în zona Chittagong este, în continuare, foarte riscant.
Apele Orientului Îndepărtat sunt ceva mai sigure, cu excepția coastei Indoneziei. La creșterea securității navelor, mai ales lângă Singapore și Strâmtoarea Malacca, contribuie patrulele militare ale statelor riverane. Totuși navigatorii sunt sfătuiți să fie vigilenți și să respecte procedurile de veghe anti-piraterie.

La rădăcina răului
Organizația Maritimă Internațională (IMO) consideră că, în ciuda gravității sale, problema pirateriei nu este tratată cu seriozitate de liderii lumii. Atitudinea lor este nefirească având în vedere că 90% din transporturile de mărfuri ale omenirii se desfășoară pe mare. Mai mult, shipping-ul este în expansiune sub impactul dezvoltării explozive a economiei asiatice. În paralel cu evoluția ascendentă a comerțului internațional. are loc creșterea crimei organizate. Împreună cu terorismul, aceasta reprezintă o amenințare pentru shipping, ce nu poate fi ignorată.
Numărul incidentelor de piraterie a înregistrat o creștere record în ultimii 10 ani, în ciuda intervențiilor de succes din zona Singapore și Strâmtoarea Malacca.
Observatorii fenomenului consideră că nu trebuie așteptat totul de la Codul ISPS. Acesta este doar un sistem de proceduri pentru securitatea navelor și porturilor. El contribuie într-o oarecare măsură la creșterea vigilenței echipajelor și operatorilor portuari. Dar nu rezolvă problema de fond: cauzele economice și sociale ale fenomenului. Realitatea demonstrează că pirateria, crima organizată și terorismului găsesc teren favorabil de manifestare în zonele subdezvoltate, de coastă. Elementele criminale exploatează vidul legislativ, haosul politic și lipsa de intervenție internațională în protecția siguranței navigației.
IMO a reînnoit chemarea adresată statelor lumii de a acționa împotriva atacării și jefuirii navelor în apele internaționale. Ea consideră că trebuie acționat în special pe coasta Somaliei, care a rămas fără guvernare centrală din 1991 și până acum.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.8326 secunde