Portuarii constănțeni vor un nou master - plan

515
Patronatul portuar va avea un cuvânt mai greu de spus în privința proiectelor de dezvoltare a porturilor maritime românești. Pe viitor, conducerea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța se va consulta mai des cu partenerii sociali și va ține cont de propunerile lor. Acesta este prin-cipalul câștig a întâlnirii din data de 23 octombrie 2008, dintre Constantin Matei, directorul ge-neral al CNAPMC, și liderii Organizației Patronale "Operatorul portuar".
Viorel Panait, președintele patronatului portuar a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", că principalele teme ale reuniunii au fost: implementarea prevederilor directivei europene privind porturile, inclusiv cele referitoare la dialogul social; informarea operatorilor portuari asupra programelor de investiții și reparații ale administrației portuare; stabilirea unor contracte - cadru între CNAPMC și operatorii portuari, care să asigure condiții egale în piață; realizarea unui master - plan actualizat al portului Constanța.
Participanții au abordat, de asemenea, un subiect de mare interes: ce trebuie făcut pentru a crește cantitatea de marfă operată pe unitatea de suprafață din port. Ani de zile, această problemă nu și-a găsit rezolvarea, din vina ambelor părți: operatori privați și administrație. Activitatea de operare s-a dezvoltat mai curând extensiv pe domeniul portuar, decât intensiv, mai degrabă prin diversificarea activității în fiecare terminal, decât prin specializarea terminalelor. Această evoluție ține de o anumită etapă din dezvoltarea portului și a economiei naționale. Specializarea danelor portuare și creșterea gradului de exploatare a acestora nu se puteau realiza în faza privatizării operatorilor portuari și capitalizării acestora, procese care au avut loc pe fondul prăbușirii și restructurării economiei naționale.
Fiecare operator portuar a încercat să se descurce și a făcut de toate. Așa s-a ajuns ca fierul vechi, cheresteaua, cerealele, laminatele să fie manipulate de toți și oriunde, ca toată lumea să concureze pe aceleași tipuri de mărfuri.
Situația este diferită acum și specializarea trebuie să ia locul diversificării activității. Ea va asigura premise pentru promovarea investițiilor, creșterea ratelor de manipulare și a traficului derulat în fiecare dană.
Problema este ca toate aceste lucruri să fie discutate de către operatori și administrația portuară, ca împreună să stabilească obiectivele și strategiile de dezvoltarea portului, să-și coordoneze acțiunile de viitor.
Un nou master – plan al portului Constanța este necesar pentru că și condițiile s-au schimbat. România este de doi ani membru al Uniunii Europene și, drept urmare, trebuie să țină cont și de cerințele ei. Pe de altă parte, economia mondială, comerțul internațional au luat o altă turnură decât s-a prevăzut acum un deceniu.
CNAPMC și operatorii portuarii vor trebui să scruteze în viitor, să estimeze tipurile și cantitățile de mărfuri ce vor fi derulate la Marea Neagră. Dacă România, Serbia, Ungaria și Bulgaria vor continua să-și sporească exportul de produse agricole, atunci trebuie investit în silozuri. Dacă traseele gazoductelor și oleoductelor transeuropene sunt proiectate să pornească din Con-stanța, atunci vor fi necesare terminale specializate. Cine știe, poate că gradul de containerizare al mărfurilor va crește într-atât încât va fi nevoie de noi terminale de contai-nere. Nu trebuie omisă nici ideea dezvoltării activității industriale în port - a se vedea proiectele Voest Alpine și ElecraBell -, care va duce la explozia traficului de cărbune și minereu de fier.
Răspunsurile la aceste întrebări și la multe altele trebuie să se regăsească în noul master – plan, care va ghida activitatea și investițiile portuarilor.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 3.7004 secunde