Portul Constanța - o evoluție care sfidează criza economică

1129
Portul Constanța - o evoluție care sfidează criza economică - cd267f07a2366e7652d9bebb35c11798.jpg
De o parte și de alta a Mării Negre, traficul de mărfuri a avut o evoluție inegală în acest an. În primele 10 luni ale anului, Novorossiysk Commercial Sea Port Group (Rusia) a manipulat 69.670.500 tone, cu 3,9% mai puțin decât în perioada similară din 2009. Yuzhny - unul dintre primele patru porturi ale Ucrainei - a înregistrat o creștere de doar 0,77%, în primele 11 luni, volumul mărfurilor operate ajungând la 16.405.900 tone. Cu un salt de 13,94% al traficului, în intervalul ianuarie - octombrie 2010, portul Constanța poate fi socotit campionul Mării Negre. Cerealele, "pe val" Porturile Constanța, Midia și Mangalia a derulat împreună un trafic de 34.969.324, în creștere cu 12,8% în perioada de raportare. Contribuția cea mai mare la această evoluție pozitivă a avut-o Constanța, care deține o pondere de 89,67% în total, a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Ioan Bălan, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime. Cel mai mare port al României a înregistrat un flux de 34.969.324 tone de mărfuri. Cereale și semințele uleioase dețin o pondere de aproape o treime în trafic - 31,4% - fapt ce consolidează caracterul de port cerealier al Constanței. În primele 10 luni ale lui 2010, au fost derulate 10.979.127 tone, cu 10,44% mai mult decât în același interval din 2009. Cea mai spectaculoasă creștere - 108,59% - au avut-o minereurile și deșeurile metalice, cantitatea totală ajungând la 6.315.018 tone. Evoluția este determinată de relansarea industriei metalurgice în România, Serbia, Ungaria și Austria, a pieței fierului vechi din Tur-cia, dar și de revenirea lui ArcelorMittal printre clienții portului. Ponderea acestor categorii de mărfuri în total a ajuns la 18,6%. Grupa articolelor diverse - 4.920.810 tone - a ajuns aproape la nivelul din 2009. În schimb, în cazul țițeiului și produselor petroliere s-a înregistrat o reducere de 21,18% (la care a contribuit scăderea traficului de petrol brut). În total, au fost operate 4.427.227 tone de marfă. Creșteri au mai înregistrat următoarele grupe de mărfuri: produse chimice, îngrășăminte, combustibili minerali solizi, produse alimentare, echipamente și mașini, produse din sticlă, cherestea, piele și textile, legume și fructe proaspete, celuloză și deșeuri din hârtie. În schimb, au scăzut cantitățile de produse metalice, mine-rale brute și neprelucrate și ciment Containerele au schimbat portul Traficul de containere a recuperat în mare parte deficitul din primele luni ale anului. După 10 luni, acesta a ajuns la 4.924.773 tone, respectiv 462.958 TEU, cu 1,25%, respectiv, 7,8% mai puțin decât în aceeași perioadă din 2009. Necazul este că ponderea mărfurilor containerizate în totalul traficului s-a redus și că portul Constanța și-a pierdut statutul de platformă de distribuție a containerelor pentru celelalte porturi de la Marea Neagră. Spre comparație, Novorossiysk Commercial Sea Port Group a anunțat dublarea traficului de containere în primele 10 luni, până la 373.000 TEU. În Ucraina, pe ansamblul primelor trei trimestre, Odessa a avut o creștere de 22%, cu un volum total de 224.766 TEU, Ilyichevsk a manipulat 212.200 TEU, cu 17% mai mult, iar Mariupol, 4.422 TEU, cu un spor de 38%. În portul Midia (preponderent petrolier), traficul de mărfuri înregistrat la sfârșitul lunii octombrie 2010 era de 3.792.231 tone, cu 5,2% mai mare. În schimb, portul Mangalia a făcut un pas înapoi, de 12,32%, manipulând doar 234.072 tone de mărfuri.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.4976 secunde