Revoluție în shipping: prima navă de mare tonaj cu echipaj de nouă oameni

753
Revoluție în shipping: prima navă de mare tonaj cu echipaj de nouă oameni - safmarinechilka-1330097073.jpg
Schimbările tehnologice petrecute în ultimele două decenii au făcut ca numărul marinarilor de la bordul navelor comerciale să scadă dramatic. Dacă în anii ´70 - ´80, echipajul unei nave de mare capacitate cuprindea 40 - 50 de persoane, astăzi este de numai 14 - 20 marinari.

Portcontainerul "Safmarine Chilka", intrat în exploatare în 2012, demonstrează că nu există limite în această privință. Nava, cu o lungime de 249 metri, lățimea de 37 metri, capacitate 61.120 tdw și 4.500 TEU, are nevoie de un echipaj de numai nouă oameni. Construit de Hyundai Heavy Industries, pentru flota gigantului A.P Moller-Maersk, portcontainerul este primul dintr-o serie de trei nave WAFMAX, destinate comerțului dintre Africa și Orientul Îndepărtat.

Soluțiile tehnice găsite în cazul lui "Safmarine Chilka" relansează cursa pentru reducerea dimensiunii echipajelor. Este de așteptat ca, în următorii cinci - șase ani, șantierele navale să-și adapteze proiectele de nave noi la standardul navigației cu mai puțin de zece oameni la bord.

Evoluția în această direcție este susținută de criza cronică de ofițeri, dar și de preocuparea armatorilor de a reduce costurile cu echipajele. Odată cu "subțierea" echipajelor, se vor petrece modificări în conținutul meseriei de navigator, în structura ierarhică și a funcțiilor de la bord. Marinarul se va transforma într-o anexă a mașinii. Libertatea sa de decizie și intervenție se va diminua în favoarea sarcinilor de supraveghetor al instalațiilor. Funcțiile cele mai vulnerabile la această schimbare vor fi cele ale nebrevetaților și ofițerilor inferiori. Totodată se va produce o aplatizare a ierarhiei marinărești de pe nave.

Încotro se îndreaptă shipping-ul? Într-un articol publicat în 2010, afirmam: "Nu vor trece prea mulți ani până când transportul maritim al mărfurilor va fi efectuat de nave fără echipaje. Oamenii se vor afla la bord doar în timpul manevrele de ieșire și intrare în porturi, pentru mai multă siguranță. Comandanții vor conduce vapoarele prin satelit, dintr-un birou, de pe uscat, transmițând ordinul aparatelor și roboților." "Safmarine Chilka" ne avertizează că momentul în care prima navă fără echipaj va porni la drum e foarte aproape. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.3466 secunde