Serbia relansează traficul de mărfuri pe Canalul Dunăre - Marea Neagră

Joi, 18 Februarie 2021, 00:00
233
Iarna anului 2021 este extrem de capricioasă. Ba se supără, din senin, pe toată lumea și își face valiza, amenințând că ne părăsește înainte de soroc, ba se întoarce cu 180 de grade, asmuțind asupra noastră gerul, vijeliile și ninsorile. Cine să o mai înțeleagă?

Din cauza iernii nebune, porturile maritime, canalele navigabile, cargourile, tancurile petroliere, portcontainerele, remorcherele și barjele sunt nevoite să stea cu ochii pe buletinele meteo. Doamne ferește să le prindă nepregătite vreo vijelie!

Fie din cauza furtunilor ori a ceții, căpităniile portuare s-au văzut nevoite să suspende de prea multe ori navigația, pentru a evita accidentele. Drept urmare, transporturile maritime și fluviale au avut de pierdut, căci fiecare oră irosită echivalează cu o reducere a traficului de mărfuri, a volumului serviciilor prestate, a veniturilor încasate.





Cerealele și minereurile domină traficul

Dar să lăsăm țâfnoasa iarnă să își facă meandrele, iar noi să vedem cum a evoluat traficul de mărfuri pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari, la începutul acestui an.

„În ianuarie 2021, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o creștere remarcabilă - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Lucian Bucuroiu - director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 2,676 milioane de tone capacitate, cu 20,49% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2020. Au fost transportate 1,342 milioane de tone de mărfuri, cu 25,66% mai mult decât în ianuarie 2020.”

În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 44%. În ianuarie 2020, ponderea lor era de numai 33%. Pe locurile următoare se situează următoarele grupe de mărfuri: minereurile – 29%, produsele energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 11%, produse chimice - 10%, metal și produse din metal - 4%, alte produse (inclusiv ciment) – 1%, produse alimentare - 1%.



Principalul beneficiar al canalelor navigabile

În debutul anului 2021 s-a produs o spectaculoasă creștere a traficului de mărfuri derulat în contul altor țări. Dacă în ianuarie 2020, acesta era de 65% din total, în ianuarie 2021 a sărit la 73%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 1,342 milioane de tone de mărfuri derulate în prima lună din 2021, în contul Serbiei au fost transportate 46%. Pentru România, doar 27%, Ungaria - 12%, Bulgaria - 8%, Croația – 3%, Austria – 1%, Slovacia – 1%, Germania – 1%, Republica Moldova – 1%.

În ianuarie 2021, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 1.777 unități navale, cu 13,98% mai multe decât în ianuarie 2020, din care: 1.263 barje, 256 șlepuri, 2 nave fluvio-maritime și 256 remorchere împingătoare.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.



Previziuni

Cum va evolua traficul de mărfuri în următoarele luni? Pe măsură ce pandemia Covid-19 se va domoli, ca urmare a vaccinării în masă a populației planetei, economia mondială și comerțul internațional se vor relansa. Astfel că prin porturile de la Dunăre, pe canalele navigabile și prin portul Constanța vor fi tranzitate mai multe mărfuri.

Pe de altă parte, cantitățile de grâne destinate exportului, aflate în silozuri, vor fi din ce în ce mai mici. Drept urmare, este de așteptat ca, începând din luna martie până în iunie, fluxurile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile și prin portul Constanța să înregistreze o diminuare semnificativă. Apoi, începând din iulie, odată cu noua recoltă de cereale, vor crește din nou. 



Pagina a fost generata in 0.5214 secunde