Sindicaliștii intră în lupta pentru salvarea companiei Oil Terminal

1246
Sindicaliștii intră în lupta pentru salvarea companiei Oil Terminal - sindicalistiiintrainlupta-1549564956.jpg

Articole de la același autor

Pericolul în care se află compania Oil Terminal din Constanța a stârnit îngrijorarea celor peste 900 de angajați și a familiilor lor. "Domnule, ce intenționează statul? Vrea să închidă societatea?", m-a întrebat mama unuia dintre angajați. Femeia aștepta din partea mea o vorbă de încurajare. Dar cum puteam să-i alung teama din suflet, cu ce argumente, câtă vreme toată lumea vede că autoritățile guvernamentale nu mișcă un deget pentru a înlătura pericolul în care se află operatorul petrolier din portul Constanța.

Conștienți de pericol

Degeaba conducerea executivă a Oil Terminal bombardează cu mesaje ministerele Energiei, Finanțelor Publice și Agenția Națională de Administrare Fiscală, degeaba le informează despre efectele distructive ale Ordinului ANAF nr. 839/2016 asupra companiei. Nimeni nu sare în ajutorul ei, nimeni nu mișcă niciun deget.


Fiind vorba de o problemă de interes național, de o amenințare la adresa securității energetice a țării și a economiei naționale, de soarta a 900 de lucrători și a familiilor lor, ziarul "Cuget Liber" a luat atitudine în repetate rânduri. Răspunzând întrebărilor noastre, ANAF a dat vina pe Uniunea Europeană, susținând că reglementările sale nu fac decât să pună în practică prevederile Codului vamal comunitar. Aiurea! Niciun act normativ al Uniunii Europene nu cere statelor membre să își distrugă economia, pentru a nu mai exista evaziune fiscală. 
 

Vina pentru aceste aberații normative și birocratice, cu consecințe catastrofale pentru securitatea energetică a României, revine în totalitate Ministerului Finanțelor Publice și ANAF.

Între timp, s-a pus în mișcare și Sindicatul Oil Terminal. "Suntem conștienți de pericol. Până de curând, am crezut că este vorba de o neînțelegere la mijloc. Nu ne-am închipuit că statul român vrea să-și dea cu stângul în dreptul", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Nicușor Androne, președintele sindicatului.

Organizația a înaintat sesizări la Ministerul Energiei, dar nu a primit niciun răspuns. Ca urmare, va cere sprijinul Confederației "Cartel Alfa" în vederea obținerii unei întâlniri cu conducerea Ministerului de Finanțe. Dacă lucrurile nu se vor rezolva, sindicatul va fi nevoit să picheteze ministerele Energiei și Finanțelor, a afirmat Nicușor Androne.

Ion Caraignat, liderul Filialei Constanța "Cartel Alfa", a precizat că, despre situația de la Oil Terminal, au fost informați președintele confederației, Bogdan Hossu, și senatorul Ștefan Mihu, vicepreședintele comisiei de buget, finanțe. Acesta din urmă a promis că va vorbi săptămâna viitoare cu ministrul finanțelor, Eugen Teodorovici.

"Oil Terminal este în mare pericol, știm acest lucru. Probabil vom ieși în stradă să protestăm, dacă nu se rezolvă problema. Nu se poate să obligi o companie să depună o garanție ce depășește valoarea activelor sale", a spus Ion Caraignat.

Statul e nepăsător

În baza prevederilor Ordinului ANAF nr. 839/2016, Agenția Națională de Administrare Fiscală pretinde ca Oil Terminal să constituie o garanție globală de 866.291.777 lei, pentru țițeiul, produsele petroliere și chimice pe care le manipulează, dacă mai vrea să funcționeze după data de 30 aprilie 2019. Motivul: ANAF vrea să fie sigură că își va încasa toate taxele vamale și accizele aferente mărfurilor derulate prin terminal.


În esență este vorba de o dublă garantare, întrucât proprietarii produselor importate, exportate și tranzitate prin terminalul din portul Constanța depun, deja, garanții pentru mărfurile lor. 


De ce trebuie să le garanteze și compania Oil Terminal, al cărei rol este de prestator de servicii (de depozitare, încărcare, descărcare și condiționare a mărfurilor)? Nimeni din Ministerul de Finanțe și ANAF nu vrea să explice.

Oil Terminal a anunțat că îi este imposibil să obțină o garanție atât de mare, întrucât suma depășește valoarea activelor sale. Nicio instituție de credit nu s-ar încumeta să garanteze o asemenea sumă, fără o acoperire deplină. Drept urmare, compania a avertizat că este în pericol să fie scoasă de pe piață.


În prezent, România derulează, prin Oil Terminal, peste 50% din importul, exportul și tranzitul de hidrocarburi și produse petrochimice lichide. Altfel spus, compania constănțeană are un rol strategic pentru sistemul energetic național și economia țării.


Deloc surprinzător, acționarului majoritar - statului român – nu îi pasă de pericolul în care se află terminalul petrolier. Singurii care se zbat să salveze compania de la pieire sunt conducerea executivă, sindicatul și ziarul "Cuget Liber".



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 04 Iulie 2018
Stire din Economie : Economia, pe scurt
Pagina a fost generata in 1.1829 secunde