Stopați dezastrul Căilor Ferate Române până nu e prea târziu!

1170
Înainte de 1990, Căile Ferate Române erau supranumite „a doua armată a țării”. Își câștigaseră renumele printr-o bună organizare, prin calitatea înaltă a serviciilor și multă disciplină. Astăzi, numele lor este sinonim cu dezastrul.

Infrastructura feroviară, expirată

De 30 de ani, sectorul feroviar din România este într-un declin continuu. Starea infrastructurii feroviare este cutremurătoare. În evidențele Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA este consemnat faptul că, la sfârșitul anului 2019, erau defecte 48.186 de șine de cale ferată pe liniile curente și pe cele din stații.



Din cauza subfinanțării îndelungate ce a condus la degradarea liniilor de cale ferată, din care unele au o vechime de peste 100 de ani, precum și a neefectuării reparațiilor capitale, singura măsură pe care o poate lua CFR SA pentru siguranța circulației trenurilor este reducerea vitezei maxime de deplasare, prin introducerea a numeroase restricții de viteză. Iată, la 31 decembrie 2019 erau impuse nu mai puțin de 353 restricții de viteză pe o lungime de 612,714 km.

Trebuie știut că din cele 17.695 poduri și podețe de cale ferată, cu o lungime totală de circa 188 km, 46% au durata normală de funcționare expirată, iar 29% au durata de viață proiectată expirată. Cât de sigure mai sunt aceste elemente de infrastructură și ce garanții avem că nu se vor prăbuși la trecerea primului tren? La finalul anului 2019, rețeaua de căi ferate a României avea 1.175 de puncte periculoase, din care 264 pe liniile magistrale și principale.

Situația financiară a companiei nu este departe de cea a infrastructurii feroviare. CFR SA a încheiat anul 2019 cu o pierdere de 20.180.012 lei.



Crește numărul reclamațiilor

În continuare vom vorbi despre starea companiilor feroviare la care statul român este acționar. Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” SA deține un parc activ de 433 de vehicule feroviare motoare și 841 vehicule feroviare remorcate. În anul 2019 a transportat 5.233 milioane de călători pe km, față de 4.932 milioane, în 2018.

Este știut că trenurile sale se remarcă prin frecvența și durata mare a întârzierilor, mizeria crasă și condiții proaste de transport. Raportul de activitate al companiei pe 2019 arată că 40,07% din totalul trenurilor au avut întârzieri, iar din totalul timpului de transport pe rutele interne și internaționale, întârzierile au reprezentat 4,71%. Cele mai frecvente întârzieri au fost de până la o oră, dar au fost întârzieri de patru – cinci ore.



Evoluția numărului de petiții primite de companie, din partea călătorilor nemulțumiți spune totul despre calitatea serviciilor prestate de CFR Călători SA. Dacă în 2011, compania a primit 2.152 de petiții, numărul lor a crescut an de an, ajungând la 5.500, în 2019. Reclamațiile au ca obiect următoarele aspecte: întârzieri ale trenurilor, lipsa vagoanelor, anularea unor trenuri programate, comportamentul necorespunzător al personalului de tren, condiții de transport proaste (defecțiuni ale instalațiilor de climatizare, mizerie și lipsa igienei).


Compania a încheiat anul 2019 cu o pierdere brută de 187.779.958 aproape de două ori mai mare față de cea din anul precedent. Datoriile se ridicau la 837.490.687 lei și erau de 10,52 ori mai mari decât creanțele.

Trenul ca melcul

Nici situația Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA nu este deloc mai bună. Potrivit raportului pe 2019, cauzele generale care îi afectează activitatea de bază sunt:

- scăderea drastică a vitezei comerciale în transportul feroviar de mărfuri din cauza stării infrastructurii;

- restricțiile impuse de CFR SA asupra CFR Marfă, ca urmare a neachitării restanțelor;

- concurența operatorilor din transportul feroviar și rutier. Compania se plânge că transportatori feroviari privați au oferte cu prețuri și condiții mai avantajoase.

CFR Marfă SA a încheiat anul 2019 cu o pierdere brută de 237.424.805 lei, în creștere cu 50.22% față de anul precedent. Datoriile sale, în sumă de 1.214.656.802 lei, sunt de 6,73 ori mai mari decât creanțele.



Nu-s suficiente investițiile

Declinul celor trei companii feroviare va continua în următorii ani, dacă statul-patron nu intervine. Sunt necesare atât investiții în infrastructură și în materialul rulant, dar și schimbări radicale în managementul și organizarea muncii în cele trei companii. Trebuie schimbată din temelii cultura lor organizațională, prin reintroducerea profesionalismului, responsabilității și corectitudinii în întreaga lor activitate. 





Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.3142 secunde