Tancurile petroliere vor fi suprataxate în strâmtorile turcești

591
Tancurile petroliere vor fi suprataxate în strâmtorile turcești - dae0a21fdd68fc65269689b5e70c0bde.jpg

Articole de la același autor

Turcia ar putea introduce noi taxe pentru navele care transportă petrol sau alte mărfuri prin strâmtorile Bosfor și Dardanele, pentru a descuraja traficul pe această cale de transport foarte aglomerată și "sensibilă" din punct de vedere al mediului, a declarat ministrul Energiei, Taner Yildiz, citat de Reuters. Măsura ar urma să fie luată în 2013 sau 2014.

Miza: oleoductul Samsun - Ceyhan
Anual, prin cele două strâmtori sunt tranzitate circa 150 de milioane de tone de țiței și produse petroliere. Traficul extrem de intens reprezintă un mare pericol pentru Istanbul, un oraș cu 13 milioane de oameni, consideră guvernul turc.
El vrea să se prevaleze de prevederile Convenției de la Montreaux, din 1936, care autorizează Turcia să reglementeze traficul prin strâmtori. În baza ei, ar putea să oblige fiecare navă aflată în tranzit să plătească taxe sanitare și de siguranță a navigației uriașe, prohibitive. În prezent, Turcia colectează 150 de milioane de dolari pe an de la tancurile petroliere.
Pentru a proteja strâmtoarea Bosfor, guvernul turc încearcă să convingă companiile care transportă petrol să folosească oleoductul Samsun - Ceyhan. Conducta, cu o capacitate de 1,5 milioane de barili pe zi și lungimea de 550 kilometri, leagă Marea Neagră cu Mediterana și asigură o rută de evitare a strâmtorilor, pentru petrolul din Rusia și Kazakhstan, susține Turcia. Construcția ei este realizată de un consorțiu format din firma italiană ENI și Çalýk Group, din Turcia.
În urmă cu un an, prin gura subsecretarului de stat Hakký Akil, Turcia a avertizat: "Traficul petrolierelor prin strâmtori va lua sfârșit într-o zi, chiar dacă va mai fi sau nu vreun accident." La acea vreme, "Referans Gazetesi" susținea că Rusia a respins ferm intențiile Turciei, argumentând că, în conformitate cu Tratatul de la Montreaux, aceasta din urmă nu poate bloca dreptul de liberă trecere a navelor civile prin strâmtori.

"Cuget Liber" a avertizat
Ceea ce se întâmplă acum este doar un episod dintr-un război mai vechi privind controlul traficului de mărfuri prin strâmtorile Bosfor și Dardanele. În iulie 2000, mineralierului "SG Enterprise", care se îndrepta spre portul Constanța, i s-a interzis accesul în Marea Neagră, timp de 20 de zile, de către Căpitănia portului Istanbul, pe motiv că nava este mai lungă decât limita de 304 metri, stipulată în regulamentul turcesc. După declanșarea unui adevărat scandal internațional, nava a primit avizul de a trece prin strâmtori. Tranzitarea s-a făcut, după depunerea unei garanții de un milion de dolari, cu patru remorchere, o navă de stins incendii și o pilotină în asistență, la Dardanele, și o flotilă identică la trecerea prin Bosfor. Toată "distracția" a costat circa 200.000 dolari.
Atunci, cotidianul "Cuget Liber" a luat atitudine, protestând împotriva încălcării Convenției Internaționale de la Montreaux, privind libera circulație prin strâmtorile Bosfor și Dardanele. Într-unul din articolele dedicate scandalului scriam: "Pentru Turcia, convențiile internaționale au o relevanță prea mică, din moment ce prin ordinul unui secretar de stat de la Ministerul Transporturilor, începând din 1998 a fost limitat accesul prin strâmtori al navelor mai lungi de 312 m. Se pare că respectiva decizie face parte dintr-o politică nedeclarată a Ankarei de a limita accesul marilor tancuri petroliere spre porturile rusești și ucrainene, în dorința de a controla rutele țițeiului caspic. Cu cât tancurile petroliere care pătrund în Marea Neagră sunt mai mici, cu atât transportul țițeiului prin conducta care va traversa Turcia va deveni mai interesant."
v v v
Intențiile Turciei afectează România și Serbia, care sunt importatori de țiței și exportatori de produse rafinate. Ele nu se vor mai putea aproviziona cu țiței ori gaze din Orientul Mijlociu și nu vor mai putea livra benzina și motorina în afara regiuni Mării Negre.
Lucrurile se vor complica și mai mult în viitor. Astăzi, este în pericol tranzitul hidrocarburilor prin strâmtori, dar mâine vor urma minereul de fier, cerealele, containere și cine știe ce alte mărfuri.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.8848 secunde