Trecerea pilotajului maritim în administrarea statului a declanșat protestul asociațiilor profesionale

Vineri, 16 Octombrie 2020
814
Asociația piloților maritimi „Euxin Pilot”, Asociația piloților maritimi independenți „Tomis” și Asociația piloților maritimi „Trident” au organizat ieri, 15 octombrie 2020, o acțiune de protest în fața sediului Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, pentru a-și exprima dezacordul față de preluarea serviciului de pilotaj maritim în administrarea statului. 


Printr-un memoriu adresat conducerii CNAPMC, cele trei organizații profesionale acuză compania că a evitat dialogul, că „a acționat în interesul unor grupuri de interese străine nouă, piloții maritimi” și de „lipsa unei viziuni în ceea ce privește modalitatea de creștere a siguranței serviciului (de pilotaj – n.n.) pe termen scurt și mediu”. 


Asociațiile piloților atenționează că vor continua acțiunile de protest și, pe viitor, se vor adresa doar conducerii Ministerului Transporturilor. 


CNAPM a răspuns printr-un comunicat de presă în care se afirmă:
„Preluarea serviciului de pilotaj de către Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, de la 1 ianuarie 2021, este o soluție luată în baza legii și, în același timp, o măsură eficientă din punct de vedere al siguranței navigației. 
În porturile europene, serviciile de pilotaj sunt considerate servicii de interes public, care nu pot fi supuse unui sistem concurențial și sunt asigurate de administrațiile portuare sau o asociație profesională UNICĂ. 


La stabilirea acestei soluții s-au avut în vedere și preocupările exprimate de European Maritime Pilots Association (EMPA), precum și reglementările Capitolului II din Regulamentul Uniunii Europene 352/2017, prin care serviciul public de pilotaj a fost exceptat de la aplicarea regulilor concurențiale.


Totodată, din analizele efectuate până în prezent, a rezultat faptul că prestarea serviciului de pilotaj de către administrația portuară prin corpul propriu de piloți va conduce în principal la creșterea calității serviciului, dar și la scăderea costurilor și, în final, la creșterea atractivității porturilor românești pe piața transporturilor de mărfuri.


Actul legislativ care va fi aplicat din 1 ianuarie 2021 a fost supus dezbaterii publice, dezbatere la care au participat, alături de reprezentanții Ministerului Transporturilor, ai Consiliului de Supraveghere din domeniul naval, din cadrul Consiliului Concurenței, ai administrațiilor portuare și reprezentanții asociațiilor piloților și cei ai Constanța Port Business Association, iar prevederile acestuia nu au fost contestate.


Din experiența ultimilor ani, precum și în urma analizelor efectuate de specialiști, a rezultat faptul că, în condiții de concurență a serviciilor de pilotaj, siguranța navigației are de suferit, iar piloții trebuie să acționeze cu deplină integritate, fără presiune comercială, pentru a putea realiza securitatea și sustenabilitatea ecologică a serviciului, competiția în pilotaj împiedicând realizarea unui serviciu eficient și crescând costurile totale ale acestuia.


Compania Națională Administrația Porturilor Maritime (CNAPM) Constanța are capacitatea de a realiza acest serviciu în condiții de eficiență, să asigure continuitatea prestării serviciilor de pilotaj și stabilitatea locurilor de muncă ale piloților. Menționăm că a fost lansată procedura de recrutare și selecție a personalului pentru desfășurarea activități de pilotaj maritim, fiind scoase la concurs 60 de posturi de pilot maritim (pilot maritim I, pilot maritim II, pilot maritim aspirant) și cinci posturi de dispeceri pentru pilotaj.


CN APM va asigura piloților cele mai bune condiții pentru a-și desfășura activitatea, compania având resurse pentru susținerea acestui serviciu.”


Comunicatul este semnat de prof. univ. dr. ing. Costel Stanca, directorul general al CNAPMC.





Articole din aceeaşi secţiune

Pagina a fost generata in 0.0992 secunde