Tributul incapacității manageriale e plătit de zeci de mii de firme

482
Tributul incapacității manageriale e plătit de zeci de mii de firme - tributulincapacitatiiimanagerial-1533562505.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu ceva timp, fiind prezent la o reuniune, am asistat, fără voia mea, la discuția dintre doi patroni.


- De la o vreme, simt că doar experiența nu e de ajuns în afaceri. Sincer să fiu, am făcut destule greșeli până acum. Ieri, am cumpărat o carte despre managementul afacerilor. Am răsfoit-o și mi-a stârnit interesul - a spus unul dintre personaje. 
- N-am timp de aiurelile astea. Doar nu m-am făcut patron să stau cu nasul în cărți - și-a arătat disprețul cel de-al doilea. 


În acest punct al discuției, observând că trag cu urechea, cei doi s-au îndepărtat de mine. 


Am reprodus acest dialog pentru că el atrage atenția asupra modului în care e tratată problema pregătirii permanente a oamenilor de afaceri, managerilor și personalului de execuție. 


★ ★ ★
Înainte de 1990, toate întreprinderile și instituțiile din economia națională erau obligate să organizeze, prin programe interne sau externe, perfecționarea profesională a cel puțin o treime din personalul angajat. 


Pentru personalul de conducere din marile unități se organizau cursuri speciale la CEPECA - Centrul pentru perfecționarea cadrelor de conducere din întreprinderi, aflat în București. Acesta fusese înființat pe baza acordului dintre Guvernul român și două agenții specializate ale ONU. A funcționat timp de patru ani și jumătate, începând cu data de 1 aprilie 1967, cu rezultate apreciate de către ONU. Apoi a fost înghițit de Academia "Ștefan Gheorghiu", activitatea de formare a conducătorilor de unități căpătând un puternic conținut ideologic. 


Pe de altă parte, mai toate ministerele și centralele economice (organisme de conducere în subordinea cărora se aflau mai multe unități economice cu același profil de activitate) aveau propriile centre de perfecționare, atât pentru conducători, cât și pentru o serie de funcții cu rol de coordonare a unor activități. 


Întreaga activitate se desfășura în baza Legii nr. 2 din 1971 privind perfecționarea pregătirii profesionale a lucrătorilor din unitățile socialiste. 


Desigur, la anumite nivele ale acestui sistem de educație permanentă a adulților, în special în micile întreprinderi, activitatea de perfecționare avea un caracter formal. Din această cauză era luată în derâdere, fiind caracterizată astfel: "Perfecționarea este ca lumânarea la capul mortului: luminează dar nu deșteaptă". Dar cu toate păcatele sale, sistemul funcționa și dădea rezultate.
 
★ ★ ★


În zilele noastre, sistemul pregătirii permanente este extrem de riguros reglementat și funcționează foarte bine în cazul personalului navigant. Periodic, ofițerii și nebrevetații sunt obligați să participe la cursuri de reconfirmare în funcție, iar trecerea într-o funcție superioară est condiționată de absolvirea unui curs de promovare. În prezent, navigatorii români sunt bine văzuți pe piața shipping-ului internațional datorită bunei lor pregătiri profesionale.


În sectorul de stat, în anumite instituții și companii, personalul de conducere și execuție are obligația să participe, din când în când, la diferite forme de perfecționare a pregătirii profesionale. În schimb, în sectorul privat, doar marile unități economice acordă atenție creșterii nivelului de pregătire a personalului de conducere și execuție.


Marea masă a întreprinderilor mici și mijlocii ignoră problema perfecționării pregătirii profesionale. În prezent, peste 90% din firmele din România sunt IMM/uri. Acestea dețin circa 2,5 milioane de angajați, respectiv 63% din forța de muncă din economie, realizând 49% din cifra de afaceri totală.


La nivel național, în cele 895.641 de firme active din punct de vedere juridic sunt înregistrați 1.067.224 de administratori, iar în cele 393.761 de PFA-uri, 426.224 titulari. Câți dintre aceștia au urmat un curs de management al afacerilor sau au citit o carte de specialitate în ultimii cinci ani? Sunt convins că dacă ar putea să ne dea cineva răspunsul, ne-am cutremura. 


Slaba pregătire profesională a patronilor, administratorilor, personalului de conducere și execuție constituie principala cauză a eșecului multora dintre afaceri. În primele șase luni ale anului 2018, au intrat în insolvență 4.486 de agenți economici, 9.618 și-au suspendat activitatea, 18.570 au fost dizolvați și 41.748 au fost radiați. Fără îndoială, acesta este tributul incapacității manageriale. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4498 secunde