Valuri de cereale se revarsă prin portul Constanța

1283
"Aștept de ieri seară să-mi vină rândul la descărcare" - îmi spune șoferul unei autospeciale pentru transportul cerealelor. A adus floarea - soarelui de la Slobozia. Este ora 13,30. Înaintea sa, până la rampa Silozului "Anghel Saligny", mai sunt opt mașini. În urmă, coloana de autovehicule se întinde până la poarta nr. 4 a portului Constanța.
În dană, este la fel de aglomerat. Trei barje pline ochi cu porumb au acostat. Docherii se agită, pregătind operațiunea de descărcare.
De câteva luni, silozurile din portul Constanța lucrează din plin. De pe digul de nord, de la terminalul cerealier "Canopus Star", până în sud, la "Silotrans", traficul a explodat. Sute de mii de tone de grâu, orz, rapiță, floarea soarelui și porumb din România, Serbia, Ungaria și Bulgaria sosesc în portul Constanța cu trenul, cu barjele ori cu autovehiculele. Marfa este descărcată în silozuri și magazii și, la scurt timp, reîncărcată pe navele maritime.
Se vede cu ochiul liber că anul agricol a fost excepțional pentru Europa de Est. Deși numărul operatorilor de cereale a crescut, iar capacitatea silozurilor și magaziilor specializate s-a multiplicat, este de lucru pentru toată lumea. Cei ce au mizat pe creșterea rolului Constanței ca port cerealier al Europei de Est și au investit în silozuri își văd eforturile răsplătite.
"Silotrans" (investiție a sârbilor de la "East Point" în colaborare cu "Romtrans" SA) lucrează la capacitate maximă, operând 100.000 tone de grâne pe lună, afirmă Constantin Șuteu, șeful Sucursalei "Romtrans" - Mol I Constanța Sud. Recent, compania a sărbătorit un deceniu de la înființare și, la aniversare, nu putea primi un cadou mai frumos decât coloana de camioane cu cereale, de câțiva kilometri lungime, formată zi de zi la poarta ei.
Ieri, în danele portului Constanța se încărcau următoarele cantități de grâne: pe nava "Kras" - 32.000 tone de orz, pe "Pirireis" - 6.000 tone de porumb, pe "Lady Narimar" - 18.000 tone de porumb, pe "Alexis" - 9.000 tone de semințe de floarea soarelui, pe "H. Tomba" - 1.400 tone de grâu, pe "Edmondo" - 1.800 tone de semințe oleaginoase, pe "Vikki" - 9.000 tone de grâu, pe "Ince Innebolu" - 40.000 tone de grâu, pe "Semyon Rudnev" - 3.000 tone de grâu, pe "Pearl River" - 40.000 tone de grâu, iar pe "Fulden" - 1.500 tone de soia boabe.
În sectorul fluvial al portului Constanța, grânele au acaparat mai bine de jumătate din trafic. Duminică, din cele 326 de barje românești și străine aflate în port, 168 de barje (51,5% din total) erau încărcate cu 168.000 tone de cereale, din care: 82.000 tone de grâu, 36.000 tone de porumb, 33.000 de tone de orz, 14.000 tone de floarea soarelui și 3.000 tone de rapiță.
Afacerile cu grâne se intensifică în situații de criză economică, căci alimentele sunt considerate cea mai sigură marfă în astfel de împrejurări. Speculatorii, angrosiștii și procesatorii investesc în cereale și le stochează. Astăzi, achiziționează ieftin, iar peste trei luni sau jumătate de an vând scump. Atunci, sensul traficului de cereale prin portul Constanța se va inversa. Românii, ungurii, sârbii și bulgarii vor importa propriile grâne, dar la prețuri mai mari.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.9494 secunde