X
Serialul "Epoleți de azur"

Luna iulie, cea mai neagră din istoria aviației militare române (I)

9347

Articole recomandate

Episoadele de astăzi și de mâine ale serialului aero "Epoleți de azur" sunt dedicate memoriei piloților militari care și-au pierdut viața în cele mai mari accidente aviatice de după cel de-Al Doilea Război Mondial. Au căzut la datorie, iar în fața mormintelor lor nu mai putem decât aprinde o candelă și să rostim scurt: RESPECT! 


Poate că, din, antichitate legenda lui Icar să aibă un sâmbure de adevăr. Presupunând că soarele arde cel mai tare în luna iulie, luna lui cuptor, tot așa, încercând să zboare din turnul unde erau închiși, Dedal și Icar au străbătut înălțimile cu aripi construite din pene și oase de păsări legate cu fire din hainele lor și lipite cu ceară. Icar a zburat mai sus, din ce în ce mai sus, până soarele i-a topit aripile și s-a prăbușit în mare. Legenda o știm cu toții, dar oare nu tot așa, din dorința de cunoaștere a înaltului cerului, aviatorii au dat suprema jertfă? 
Cronologia accidentelor și catastrofelor aeriene care s-au soldat cu victime umane le percepem, poate fără voia noastră, asociindu-le cu ridicarea la cer a Sfântului Mare Proroc Ilie, Tesviteanul, pe data de 20 a lunii iulie, zi în care se sărbătorește Ziua Aviatorilor. 
Nu am putut cuprinde incidentele de aviație: catapultări, aterizări forțate, cazuri speciale apărute în zbor etc. 
Am sintetizat cele mai semnificative accidente și catastrofe după anul 1945 petrecute în România. Preponderent cele din aviația militară. 


Angajări în vrie 


7 iulie 1953. Locotenent Ion Bărbieru, comandant escadrilă și pilot comandant, însoțit de caporalul Ion Costea, trăgător de bord, în timp ce executa trageri reale în poligon cu un avion IL-10, a redresat cu întârziere și avionul s-a lovit de sol. Ambii aviatori și-au pierdut viața. 
23 iulie 1955. Locotenent Gheorghe Nicolae, din R 125 Av VR Siliștea-Gumești, a pilotat avionul S-102 nr. 307 într-o zonă de lucru unde, la înălțimea de 4.000 metri, a executat un viraj strâns, a pierdut portanța și s-a angajat în vrie. Nu a mai putut redresa și s-a prăbușit. 
27 iulie 1955. Locotenent-major Ștefan Neagoe, din R 91 Av VR Deveselu, în timp ce pilota avionul S-102 nr. 302 la interceptarea unei ținte aeriene-o manșă tractată pe timp de noapte, pe timpul degajării, s-a angajat în vrie, pierzându-și viața. 
17 iulie 1957. Locotenent Ioan Staicu, din R Av Școală Bacău, și-a pierdut viața la manșa avionului MiG-15 nr. 19 pe timpul executării turului de pistă, când a intrat în coliziune cu alt avion și nu a mai avut înălțimea necesară pentru a catapulta. 
16 iulie 1958. Locotenent-major Petre Dumitrescu, pilot în R 206 Av VR Otopeni, executa o misiune de tragere ziua cu armamentul de bord deasupra mării. După executarea tragerii, i se defectează radiocompasul de bord, se dezorientează și trece granița la bulgari. Coboară să vadă reperele de pe sol, rămâne fără combustibil și încearcă o aterizare forțată în care își pierde viața. 
10 iulie 1959. Locotenent Ioan Mihai și locotenent Axente Pantaș, din R 86 Av V Borcea, pilotând două avioane MiG-15, s-au acroșat în timpul unui zbor și au căzut. 
4 iulie 1963. Maior Ștefan Scorțea, locțiitor pentru zbor al comandantului R 49 Av VB Alexeni, a decedat pe timpul executării unui zbor de antrenament pentru parada aeriană de la 23 August. Pe timpul decolării cu avionul S-102, unul din cauciucuri s-a spart și a lovit un rezervor. Pilotul a încercat largarea rezervoarelor suplimentare. Nu a reușit. Cu toate că a primit ordin de catapultare, a hotărât să vină la aterizare și, pe panta de aterizare, rezervorul s-a mișcat. Avionul s-a răsturnat pe spate, lovind pista și arzând în totalitate. 


Sinucidere din dragoste! 


15 iulie 1969. Elev caporal Ilarion Ivan, din Școala Superioară de Ofițeri de Aviație "Aurel Vlaicu" Boboc, pilotând un avion L-29, a făcut razmut de-a lungul șoselei Buzău - Râmnicu Sărat, iar în apropiere de Râmnic, unde șoseaua face o curbă în pantă, a atins cu planul drept niște copaci de pe margine și a lovit solul, împrăștiindu-se pe câmp. S-a vehiculat ideea sinuciderii! 
13 iulie 1973. Elev sergent Mitică Joldescu s-a prăbușit în zona orașului Râmnicu Sărat, pilotând un avion MiG-15. Conducătorul de zbor și alți ofițeri aveau să fie retrogradați din funcții sau amânați în grad. La scurt timp, după descoperirea unei scrisori lăsate de elevul sergent, s-a aflat adevăratul motiv al accidentului. Pentru că iubita l-a părăsit, elevul alesese calea sinuciderii cu avionul! 
4 iulie 1974. Locotenent Ștefan Hencz, din R 93 Av V Giarmata, se afla la manșa avionului MiG-21C nr. 2037 când, după decolare, s-a confruntat cu grave probleme tehnice. Deși a catapultat când a fost convins că avionul, în cădere, nu mai prezintă un pericol pentru nimeni, a fost prea târziu. 
29 iulie 1975. Locotenent Eugen Poteleanu a decedat într-un accident de zbor, misiune avio-chimică, cu elicopterul IAR-316B. 
13 iulie 1976. Locotenent Ștefan Radu, din R 57 Av V Mihail Kogălniceanu, executa un exercițiu în zona Nuntași, când a pierdut controlul avionului și s-a prăbușit. 
23 iulie 1976. Căpitan Victor Crăciun, locțiitor al comandantului R 49 Av VB Ianca, împreună cu locotenent Aless Ernestin, pilota avionul dublă comandă MiG-15 nr. 1524 la un zbor de instrucție, când s-a prăbușit în zona localității Batogu. 


Un moment de neatenție - fatal… 


27 iulie 1977. Instructor Gheorghe Dinică, maior recepționer Constantin Ioniță, Eugenia Bloj, Adriana Sîrbu și Maria Oprișan, eleve anul II în Școala de Aviație Boboc, și-au pierdut viața într-un accident de aviație cu avionul BN-2. Zburau la joasă înălțime deasupra orașului Boteni, când instructorul a vrut să se uite într-o curte unde urma să meargă la o nuntă. Neatent, a lovit cu aripa coșul unei case și avionul s-a prăbușit. 
6 iulie 1981. Locotenent-colonel instructor Gheorghe Preda și elev Ruy Nelson, pilotând un avion dublă comandă IAR-823, s-au prăbușit în Angola. 
31 iulie 1990. Locotenent-major Pavel Pop, zis "Puc", din R 93 Av V Giarmata, aflat la manșa avionului MiG-21MF nr. 6408, zbor pe traiect într-un exercițiu de interceptare, după ce a trecut de Șimleul-Silvaniei, a pierdut brusc din înălțime și a lovit vertiginos vârful de munte Curcubăta Mare. 
(Va urma) 
Căpitan-comandor de aviație (r) Nelu ENACHE, ARPIA - Filiala Constanț




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6469 secunde