Mai bine de jumătate dintre cei care dau examenul pentru obținerea permisului auto pică testarea scrisă, iar dintre cei care o promovează, aproximativ jumătate pică la traseu. Cei mai mulți dau vina pe alții, în vreme ce alții acuză duritatea examinatorilor. Comisarul șef Liviu Vîrșă, șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Constanța demontează ambele "scuze"!
Aproximativ 500 de constănțeni dornici să obțină permisul de conducere susțin, în fiecare săptămână, examinarea scrisă. De asemenea, sunt zile când susțin examinarea practică – traseul – și în jur de 130 de candidați. Din numărul total al candidaților, "aproximativ 50% promovează sala, iar din aceștia, mai pică examinarea practică în jur de 50%", arată comisarul șef Liviu Vîrșă. Ceea ce face ca rata de promovare să fie scăzută. Cine este de vină? Candidații dau vina fie pe "emoții", fie pe duritatea și faptul că ar fi puși intenționat în încurcătură de examinatori.
Comisarul șef Liviu Vîrșă, șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Constanța demontează însă ambele "scuze". Din start, acesta a subliniat că interesul serviciului este să aibă câți mai puțini candidați picați. "Nouă, ca serviciu, ne-ar fi mult mai bine dacă elevii ar promova examinarea într-un număr cât mai mare. Am avea o încărcătură mai mică. Pentru că, oricât de mulți examinatori am avea, dacă elevii nu promovează, vor revenii la examen și reprezintă încărcătură. Dar avem și obligația să promovăm numai candidații bine pregătiți", a subliniat comisarul șef.
"Nu știu cât mai funcționează legendele urbane privind examinatorii, că pică elevi pentru că așa sunt ei, mai răi, mai supărați. Avem un sistem performant de monitorizare audio-video și tot ce se întâmplă în mașina de examinare este înregistrat: traseul urmat, discuțiile purtate, modul în care au procedat elevii, iar un examinator experimentat poate observa toate detaliile. Examinatorul are niște obligații. Avem 12 examinatori, unii cu experiență, alții angajați de două – cinci luni, dar toți oameni competenți", a arătat șeful serviciului. În prezent, sunt 12 camere de supraveghere, iar înregistrările nu pot fi șterse sau modificate în vreun fel. De altfel, în ciuda tuturor acuzelor spuse pe la colțuri, rar se întâmplă să fie depuse contestații sau reclamații împotriva examinatorilor.
Pe de altă parte, comisarul șef Liviu Vîrșă susține că nici scuza "am avut emoții și m-am pierdut" nu este valabilă. "Emoțiile la examen nu sunt un fenomen real, care să determine calificativul. Aceste emoții sunt invers proporționale cu nivelul de pregătire. Dacă elevii fac mersul înapoi de trei ori înainte să vină la examen, cum să nu aibă emoții? Când ești pregătit într-un domeniu, mâinile tale sunt mai sigure", a subliniat șeful Serviciului Permise Constanța.
Candidații, programați la traseu după 40 de zile
În prezent, urmare a angajărilor care au avut loc la serviciu – în luna octombrie au fost atestați ultimii doi examinatori, din cei 12 angajați în cadrul serviciului constănțean, pentru categoria CE - , timpul de așteptare de la proba scrisă până la traseu s-a redus la aproximativ 40 de zile. "A fost o perioadă când dura și 100 de zile. În prezent am scăzut la 40 de zile și vom mai scădea. Consider că perioada este rezonabilă, problema este că pică destul de mulți candidați, ceea ce înseamnă o încărcare considerabilă pentru examinatori", a mai afirmat Liviu Vîrșă.
"Dați examenul pe mașina cu transmisie automată dacă vă simțiți mai siguri!"
Una din dilemele celor care fac școala de șoferi, în această perioadă, este dacă vor putea conduce autoturisme cu cutie manuală, în condițiile în care examinarea este susținută pe mașini cu transmisie automată. "Dacă susții examenul pe mașină cu transmisie automată, pe carnetul de conducere se introduce un cod european care înseamnă «limitat la autovehiculele cu transmisie automată». Dar, dacă ulterior se răzgândesc și vor să treacă pe vehicul cu cutie manuală, procedura este foarte simplă: merg la școala de șoferi, mai fac șase ore de pregătire suplimentară, pe mașină cu cutie manuală, revin la noi și dau din nou examinarea practică.
Consider o dovadă de maturitate, mai ales pentru cei care nu se împacă cu ambreiajul. Mulți pică și pentru că opresc motorul. Este un aspect bun dacă nu te descurci pe cutie manuală, să înveți pe mașină cu transmisie automată. Să nu uităm că mai mult de 30% dintre mașinile de pe piață sunt cu cutie automată. În plus, după 2017, de când a fost eliminată taxa de timbru, a crescut numărul celor care vin să dea de permis și a crescut și media de vârstă. Dar mai vreau să înțeleagă oamenii că, odată cu înaintarea în vârstă, devenim mai rigizi și trebuie un pic mai mult efort, un pic mai multă pregătire. Nu înseamnă că nu se poate să obțină permisul auto, ci doar că trebuie să mai multă pregătire. Și da, ar fi în avantajul lor un vehicul cu transmisie automată", a mai arătat șeful Serviciului Permise Constanța.