Permisul auto doar pentru cei cu 10 clase, pe lista măsurilor uitate într-un sertar prăfuit

7040
2
Absolvirea învățământului obligatoriu de zece clase nu este criteriu pentru obținerea permisului auto, așa cum s-a vehiculat în ultimele zile în mediul online. Măsura este vehiculată de prin 2016, a fost cuprinsă ca obiectiv în Strategia Națională pentru siguranța rutieră 2016 – 2020, dar nici până în prezent nu a fost pusă în aplicare. Cum, de altfel, nu au fost puse în aplicare nici alte măsuri necesare pentru scăderea numărului accidentelor rutiere.

Începutul lui 2022 a readus în atenția opiniei publice o idee vehiculată de cel puțin șase ani: introducerea obligativității absolvirii a cel puțin zece clase (adică a învățământului obligatoriu!) pentru obținerea permisului auto. Tot în repetate rânduri, reprezentanții Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor au dezmințit zvonurile, subliniind în comunicate de presă faptul că „nu există niciun astfel de proiect de modificare a legislației în vigoare”.

Precum în anii trecuți, și informațiile apărute în ultimele săptămâni în mediul online sunt eronate. Acest aspect a fost confirmat pentru „Cuget Liber” atât de reprezentanții Serviciului Regim Permise și Înmatriculări Constanța, cât și de cei ai școlilor auto. „Este o informație eronată, care a fost vehiculată și în anii anteriori. Nu există această impunere, de absolvire a învățământului obligatoriu de zece clase pentru obținerea permisului auto. Există un astfel de proiect, dar nu a intrat în vigoare”, a declarat, pentru „Cuget Liber”, Nicolae Dicu, patronul Dia Auto.



Planuri puse pe hârtie, într-o strategie națională


Obligativitatea absolvirii a zece clase pentru a deține permisul auto nu este în vigoare la acest moment, dar se impune precizat că există o bază de la care a pornit totul. Mai precis, această idee este cuprinsă ca și obiectiv, în Strategia Națională pentru siguranța rutieră pentru perioada 2016 – 2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 755 din 12 octombrie 2016,

publicată în Monitorul Oficial din 9 noiembrie 2016.

Această strategie, realizată după modelul celor din alte state, s-a dorit a fi un punct de plecare pentru îmbunătățirea condițiilor de trafic și a pregătirii participanților la trafic, în vederea scăderii numărului accidentelor rutiere. Dar asemenea altor acte normative, deși anunțate cu surle și trâmbițe și cu promisiuni de realizare, doar câteva dintre măsurile prevăzute în această strategie au fost transpuse în legislație.


Strategia națională pentru siguranța rutieră 2016 – 2020 cuprinde măsuri pentru toate domeniile care privesc traficul rutier: de la calitatea șoselelor, până la îmbunătățirea calității instruirii oferite de școlile de șoferi, a examinărilor pentru obținerea permiselor auto, a cercetării la fața locului în cazul accidentelor rutiere etc.

Reducerea perioadei de verificare a șoferilor, după o anumită vârstă

De exemplu, în ceea ce privește perfecționarea legislației în domeniu sunt notate în strategie următoarele măsuri necesare: „introducerea de norme privind îmbunătățirea continuă a abilităților deținătorilor de permise de conducere care nu sunt atestați profesional pentru transporturile rutiere, a persoanelor cu dizabilități și a persoanelor în vârstă; reducerea perioadelor de efectuare a verificării medicale a conducătorilor auto începând cu o anumită vârstă, în conformitate cu normele stabilite de Ministerul Sănătății; obligativitatea absolvirii învățământului minim obligatoriu pentru obținerea permisului de conducere; îmbunătățirea legislației privind controlul și sancționarea școlilor de conducători auto și a centrelor de pregătire și perfecționare, concomitent cu implementarea unui sistem de evaluare a calității serviciilor prestate de aceste organizații”. Niciuna dintre aceste măsuri nu a fost pusă în aplicare. Nici cea privind verificarea persoanelor de o anumită vârstă, nici cea privind absolvirea a zece clase. Cât privește îmbunătățirea legislației privind controlul și sancționarea școlilor de conducători auto, deși s-a încercat la un moment dat, s-a renunțat.

Criterii pentru verificarea școlilor auto

„Școlile de șoferi nu pot fi controlate în mod eficient dacă îndeplinesc cerințele de formare pentru desfășurarea numărului minim de ore de teorie și practică (datele din 2012 arată că unele școli ar fi asigurat o instruire de 32 de ore / zi, pentru 365 zile pe an; ARR intenționează să modifice legea pentru a evita astfel de situații în viitor). ARR intenționează să introducă criteriul de promovare a examenului (min. 50%) pentru prelungirea licenței de funcționare a școlii de șoferi pentru a controla numărul de candidați care pot lua examenul pentru permisul de conducere”, se arăta în strategie.

Un ordin al ministrului Transporturilor impunea drept criteriu de autorizare a școlilor auto un grad de promovabilitate de 40% în primul an de funcționare și de 50% în următorii ani. Ordinul nu a fost aplicat niciodată „la sânge”, iar în primăvara lui 2021 a existat un proiect de lege pentru modificarea lui, în sensul eliminării respectivului criteriu, urmând să fie introdusă o altă metodă de verificare a școlilor auto într-o viitoare strategie națională pentru siguranța rutieră.

Poligoane pentru derapaje, acvaplanări și simularea răsturnării mașinii

O altă idee menționată în strategia națională viza înființarea poligoanelor. Nici aceasta nu a fost pusă în aplicare. „Pentru formarea abilităților de conducere a vehiculelor, care să aibă loc ulterior obținerii permisului de conducere, este posibilă crearea condițiilor pentru apariția de centre moderne de formare și testare pentru conducere sigură care să cuprindă poligoane unde să se poată desfășura probe de control al derapajului, al acvaplanării, de frânare în curbă, și simularea impactului, răsturnării, a reacției și simularea traficului. Aceste centre de formare și testare vor oferi accesul la cursuri voluntare pentru învățarea practică, cu ajutorul instructorilor profesioniști, a principiilor unei conduceri responsabile în condiții de carosabil umed, acoperit cu zăpadă, în cazul derapajului, curbelor, etc”, se arăta în document.

Anul trecut, autoritățile anunțau că lucrau la o nouă strategie națională pentru siguranța rutieră, valabilă până în 2030, care ar urma să cuprindă măsuri implementate la nivel european. Rămâne de văzut însă câte dintre respectivele măsuri vor deveni obligatorii. 



Comentează știrea

Șofer
15 ianuarie
ȘPAGA

4 clase + șpagă = 10 clase !!!!!!

io dixit
6 martie
tara idiotilor?

eu asa timpenie nu prea am mai auzit. imbunatatirea acestei legi va consmna faptul ca nu poti avea carnet fara facultatea de Autovehicule Rutiere din Brasov si un doctorat la Sorbona in Avionica? patru clase, ca sa poti citi si invata la scoala de soferi si sa poti da examenul ar cam trebui sa fie de ajuns. ca se dau spagi, asta ar cam trebui sa fie problema politiei!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3854 secunde