„Două PUZ-uri ticăloase!”. O nouă încercare de anulare a construcţiilor ilegale din Mamaia şi Palazu Mare

1845

Articole de la același autor

Primarul Vergil Chiţac nu renunţă la demersurile sale de a anula planurile urbanistice zonale pentru staţiunea Mamaia şi cartierul Palazu Mare, despre care consideră că sunt ilegale şi au efecte dăunătoare asupra oraşului. Aşa cum a promis în luna octombrie, edilul le propune din nou votului consilierilor locali, în şedinţa de vineri, 26 noiembrie.





Mai exact, Vergil Chiţac a reintrodus pe ordinea de zi proiectele pentru revocarea celor două PUZ-uri, însă, în caz că vor ezita din nou să voteze consilierii locali, a adăugat alte două proiecte, pentru suspendarea PUZ-urilor. „Pe ordinea de zi a primei ședințe a Consiliului Local se află proiectul meu de revocare a două PUZ-uri ticăloase: Mamaia și Palazu Mare. În plus, ca alternativă pentru consilierii care poate nu s-au lămurit încă dacă revocările sunt legale sau nu (deși au aprobat deja revocarea PUZ Veterani și a altora), am propus și suspendarea lor, nu doar revocarea. Și vă asigur că mai urmează și altele. Din punctul meu de vedere, ar trebui să dispară toate cele 3.000 de PUZ-uri aprobate în ultimii 20 de ani, iar în locul lor să apară un PUG (n.r. - Plan Urbanistic General), de la care să nu mai deroge nimeni, niciodată. Iar până la PUG să ne folosim de PUZ-uri elaborate exclusiv de municipalitate și exclusiv în interes public. Aceasta este soluția”, precizează primarul Vergil Chiţac.

Potrivit raportului realizat de arhitectul şef al municipiului Constanţa, Dan Petre Leu, Hotărârea Consiliului Local nr. 121 din 2013, prin care a fost aprobat PUZ-ul staţiunii Mamaia, conţine cinci motive de nelegalitate. Mai mult decât atât, acesta permite ridicarea de blocuri turn, nu protejează spaţiile verzi şi nici nu este în armonie cu infrastructura.





Monumente istorice distruse

În raportul realizat de Serviciul de Planificare Urbană şi Mediu din cadrul Direcţiei Generale Urbanism şi Patrimoniu din cadrul Primăriei Constanţa, este dat un exemplu elocvent al „greşelilor” făcute din cauza actualului PUZ. Este vorba despre situaţia Ansamblului Cazinou – Mamaia, monument istoric de arhitectură, pentru care nu au fost stabilite reglementări detaliate, specifice unui monument istoric, ci au fost preluate prevederi urbanistice vechi. „Cu toate că exista din 2010 Ordinul nr. 2.460 din 5 august 2010, emis de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional privind clasarea de urgenţă în Lista monumentelor istorice, categoria ansamblu, grupa B, a imobilului Ansamblul Cazinoul Mamaia din staţiunea Mamaia, acesta a fost ignorat, nu este tratat corespunzător în noua documentaţie aprobată în 2014 în sensul că în mod evident nu trebuiau preluate reglementările din 2007, ci trebuiau prevăzute măsuri de protecţie şi de punere în valoare a acestui ansamblu, păstrând caracterul locului şi adaptându-l discret la contemporaneitate”, precizează arhitectul şef al Constanţei.



Mai mult decât atât, acesta consideră că prevederile PUZ Mamaia contravin recomandărilor formulate de Ministerul Culturii încă din 2013, conform cărora s-a solicitat proiectantului renunţarea la prevederea unor construcţii înalte în vecinătatea monumentelor, respectiv în zona Cazinoului, a Vilei Regale şi a Hotelului Rex. „Consecinţele sunt de asemenea evidente, zona a căpătat un caracter obscur comercial, promenada s-a îngustat odată cu extinderea spaţiilor comerciale din aripile construcţiei Corpuri laterale cu cabine, zone pe care s-a intervenit grosier, aspecte care trebuie rezolvate punctual întrucât acestor construcţii li s-a modificat în timp situaţia patrimonială”, explică Dan Petre Leu, în raport.



Blocarea ireversibilă a bulevardului Mamaia

În acelaşi document, este precizat că sunt constatate probleme majore de infrastructură tehnico-edilitară, lucru observat în ultimii ani, cu ambuteiaje permanente şi reţele subdimensionate de utilităţi.

„Din perspectiva infrastructurii rutiere, se impune recalibrarea urgentă a reglementărilor urbanistice în staţiunea Mamaia, în caz contrar, tendinţa de edificare a locuinţelor colective cu regim mare de înălţime 12 – 15 etaje va bloca ireversibil şi iremediabil, circulaţia pe singura cale de acces şi ieşire în/din Constanţa, bulevardul Mamaia. Raportat la spaţiile verzi, obligatoriu a fi asigurate, staţiunea Mamaia a pierdut, de la demararea procesului de mineralizare, peste 60 hectare de spaţiu verde, beneficiind, la acest moment, de numai 10 hectare din cele 247 reglementate prin PUZ. Pe de altă parte, numărul locuitorilor stabili a crescut de câteva zeci de ori, impunând majorarea şi nu diminuarea suprafeţelor de spaţii verzi”, mai precizează arhitectul şef al municipiului.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.6771 secunde