"Nu e vina băncilor că oamenii nu știu să citească un contract!"

562
"Băncile sunt acum puse la zid degeaba. În anii 2007-2008, atunci când s-au făcut contractele despre care vorbim acum, oamenii nu au știut să citească ceea ce era scris în contract. Nu s-au uitat atent de bucurie că au luat niște bani. A venit ziua scadenței". Aceasta a fost reacția reprezentanților băncilor la statistica prezentată de Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Constanța privind reclamațiile clienților.
Afirmațiile îi aparțin Mihaelei Ichim, director la filiala unei bănci renumite din țara noastră. Aceasta s-a supărat pe directorul CJPC, Dionisie Culețu, că a dat citire, în cadrul seminarului dedicat Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, a listei sesizărilor privind serviciile financiare. Potrivit statisticilor instituției, numărul de reclamații despre abuzurile băncilor a crescut de patru ori într-un an de zile.

Aproape 600 de sesizări, mai mult de jumătate confirmate
În cursul anului 2010, la CJPC Constanța au fost desfășurate 330 de acțiuni de control în domeniul serviciilor financiare, iar, ca urmare a deficiențelor constatate s-au aplicat 131 de amenzi contravenționale în valoare de 3.756.000 lei. "Principalele abateri constatate în cadrul controalelor tematice se referă la lipsa unor elemente pentru informarea corectă și completă a consumatorilor, existența clauzelor abuzive în contracte pentru consumatori, modul de redactare neclar al clauzelor contractuale, în-cheierea contractelor fără respectarea prevederilor legale specifice domeniului, perceperea unor comisioane interzise prin acte normative specifice etc", a precizat directorul CJPC, Dionisie Culețu.
De asemenea în 2010, s-au înregistrat 593 de sesizări și reclamații formulate de consumatori împotriva furnizorilor de servicii financiare. Din acestea, în urma verificărilor, 323 s-au dovedit a fi întemeiate, au fost aplicate 73 de sancțiuni în valoare de 2.081.000 lei și au fost întocmite 27 de procese verbale de constatare a clauzelor abuzive în contractele încheiate cu consumatorii.

Sfaturi pentru consumatori
r Verificați cu atenție informațiile din formularul "Informații standard la nivel european privind creditul pentru consumatori", în special costurile creditului.
r Solicitați un exemplar al contractului și o simulare de costuri; banca are obligația de a emite un grafic de rambursare cu rate egale și un grafic de rambursare cu rate descrescătoare, iar dumneavoastră aveți dreptul de a alege modalitatea de rambursare care vă este favorabilă.
r Citiți cu mare atenție contractul, verificând costurile totale ale creditului (inclusiv dobânda anuală efectivă), clauzele contractuale, drepturile și obligațiile părților, termenele de plată, comisioanele (Comision de administrare/gestiune/mentenanță, comision de rambursare anticipată), dobânda penalizatoare, (valoare și condiții de aplicare), comisioanele aferente contului curent prin intermediul căruia se derulează creditul.
r În cazul creditelor imobiliare, nu plătiți avansul pentru achiziționarea unei locuințe până nu vi se acordă creditul solicitat.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.6409 secunde