Nu este o glumă, legislația chiar permite scutirea de la plata cheltuielilor de întreținere a proprietarilor, cât și a chiriașilor, însă numai în anumite condiții. Care sunt acestea, aflați din rândurile de mai jos.
- Publicitate -
Problema costurilor mari cu întreținerea a devenit mărul discordiei între locatari. Însă nu doar în perioada iernii, când cheltuielile cu căldura umflă până la refuz facturile apar discuții când se pune problema scutirii unora de la plata întreținerii, fie și din motive legale. Conflictele par a se înteți vara, când asociațiile nu mai dețin controlul asupra "se-zoniștilor" nedeclarați la asociație de către proprietari, astfel încât să fie posibilă includerea acestora la plata cheltuielilor comune. Și zilele de concediu, și alte deplasări pot agita spiritele într-o asociație, iar motivele ar putea continua.
Ce faceți când lipsiți din apartament
"Am înregistrat la asociație o cerere ca eu și soția mea să fim scoși de la întreținere, dar nu s-a luat în considerare pe motiv că nu lipsim 15 zile la rând. Se întâmplă ca într-o lună să lipsesc și peste 20 de zile, iar în alte luni în jur de zece zile. Am rugat să se facă o medie, pentru că oricum depășesc 15 zile cât spun ei că trebuie să lipsesc, dar nu vor să audă de așa ceva. Mi se pare o chestie abuzivă, în sensul că asociația mă taxează chiar dacă e vorba de o zi în minus, se cramponează fix de lege. Permite legea să se facă o medie? Președintele se dă prea legist, spune că dacă ia decizii pe lângă lege și-i pune pe toți în cap!" (Mihai Popa).
"Legea e proastă!"
Din păcate, certurile pe tema scutirilor de la plata întreținerii din cauza absenței timp de mai multe zile din apartament sunt ceva la ordinea zilei, situație confirmată și de șeful Uniunii Asociațiilor de Proprietari, Marcel Dragu. Ca unul care cunoaște foarte bine… bu-cătăria unei asociații, consideră că majoritatea conflictelor se datorează modului incorect de repartiție a costurilor potrivit legislației actuale: "Legea e proastă, e un lucru pe care îl susțin de ani de zile. În următoarele zile voi fi la o conferință națională la Iași, unde voi insista, din nou, să se lase la latitudinea adunării generale să hotărască împărțirea cheltuielilor în funcție de specificul părții comune care face obiectul plății întreținerii, al reparațiilor și nu ca acum".
"Poți să numeri musafirii?"
Referitor la prevederea din lege potrivit căreia, pentru a fi scutite de la plata întreținerii pe luna respectivă, o persoană să lipsească 15 zile și musai consecutiv, președintele UAP o consideră un alt neajuns al legislației: "E o aberație! Sunt cazuri când unii lipsesc aproape o lună, dar în perioade diferite, deși per total pot să depășească 15 zile și, legal, nu pot fi scutiți de întreținere. Inclusiv găinăria asta că a stat sau nu a stat 15 zile. Dar vara, ce faci, nu-meri musafirii care vin la mare? Și dacă-i dai în judecată, cum dovedești că au stat sau nu 15 zile? Lumina pe scară se plătește în funcție de numărul de persoane. Întreb: bebelușii, copiii foarte mici se duc și aprind lumina pe casa scării?".
Culmea aberației!
Șeful UAP ne-a mai spus că până și interfonul, și liftul se plătesc în funcție de numărul de camere: "E ca și când locatarii s-ar plimba cu numărul de camere prin lifturi". Pe de altă parte, este absolut normal ca cheltuielile să se împartă pe cota parte indiviză când se repară acoperișul, fațada blocului, unde perimetrul din zona unui apartament poate fi mai mare sau mai mic.
Cum cota parte indiviză prevăzută în legislația actuală nu dă un drept de folosință mai mare sau mai mic și părților comune care să justifice și un cost diferențiat, reprezentantul UAP este hotărât ca și la conferința de la Iași să militeze pentru ca toate cheltuielile comune să fie lăsate în sarcina asociației, iar locatarii să hotă-rască singuri cum dau liber scutirilor de la întreținere când lipsesc din apartament, dar și alte lucruri de interes comun.